AutoRai

25-3-2004

Mazda MX-5: geslaagd vanaf het eerste moment

Op 5 maart jongstleden rolde in de Ujina 1 fabriek, vlakbij het hoofdkantoor van de Mazda Motor Corporation in Hiroshima, de 700.000ste Mazda MX-5 van de band. Deze mijlpaal werd bereikt precies veertien jaar en elf maanden na de introductie van de MX-5 in april 1989.

Ter ere van de vijftiende verjaardag van deze best verkochte roadster ter wereld brengt Mazda nu een speciale editie van de MX-5 op de markt onder de naam Dynamic, voorzien van de wijzigingen voor het modeljaar 2004.

De reden dat de Mazda MX-5 de bestverkochte roadster aller tijden is, ligt in de unieke combinatie van een klassiek maar toch modern roadster-design, inzichtelijke functionaliteit en onovertroffen rijeigenschappen en prestaties. Deze basisformule is in de loop der jaren niet veranderd, omdat dit zorgt voor een vertrouwde rijervaring waarbij de rijder zich zowel fysiek als emotioneel één voelt met de auto. Het rijden in een Mazda MX-5 is niet alleen opwindend maar welhaast verslavend. Een mooi voorbeeld van de innovatiedrang van Mazda en de kennis op het gebied van automobielconstructie.

In de loop der jaren zijn deze sterke basisprincipes alleen maar verbeterd, zodat mannen en vrouwen overal ter wereld en uit alle bevolkingslagen plezier blijven beleven aan de Mazda MX-5. Het is een werkelijk tijdloze rijmachine, die zijn aantrekkingskracht niet alleen uitoefent op de gebruikelijke doelgroepen. De nieuwste versie vormt hierop geen uitzondering. De Mazda MX-5 modeljaar 2004 is uitgerust met 16-inch lichtmetalen wielen, een nieuwe stoelbekleding van zwart stof, een nieuwe zilverkleurige middenconsole, een nieuw ontworpen windscherm met twee nieuwe, geïntegreerde luidsprekers en kan worden geleverd in drie nieuwe carrosseriekleuren. Dit alles zorgt ervoor dat het comfort in het interieur, het rijplezier en het klassieke design van de Mazda MX-5 op een nog hoger plan worden getild.

Design - Klassiek maar toch modern
Sinds de Mazda MX-5 voor het eerst op de markt verscheen, heeft hij de herinneringen aan de klassieke roadster weer tot leven gebracht, met proporties en een styling die na vijftien jaar nog steeds de aandacht trekken. Dankzij de combinatie van een relatief lange motorkap en korte achterzijde, lage carrosserielijn, lange wielbasis en brede banden heeft de MX-5 een tijdloze uitstraling. Toch is hij niet ouderwets. Bepaalde design-elementen aan het exterieur zijn in de loop van de tijd verbeterd om de wagen een nog aantrekkelijker uiterlijk te geven, en hebben gezorgd voor een klassieke maar toch moderne lijn. De nieuwste versie heeft een slanke roadster-carrosserie in de typische Mazda-stijl, met een grote luchtinlaat, opvallende koplampen en een kenmerkende motorkaplijn. De 16-inch lichtmetalen wielen zijn van een nieuw ontwerp met vijf spaken (afhankelijk van uitvoering en markt)dat, gecombineerd met een lager portierpaneel dat als het ware een indruk van beweging van voor naar achter creëert, zorgt voor een nog sportievere lijn wanneer de wagen van de zijkant wordt bekeken. De krachtige achterzijde wordt gedomineerd door een lichte boog over het derde remlicht, wat zorgt voor een klassieke maar toch moderne roadster-lijn.

Interieur - Behaaglijk en comfortabel
Het interieur van de MX-5 is niet alleen puur roadster, maar ook puur Mazda, met stoelen, dashboard en middenconsole die speciaal zijn ontworpen om de bestuurder zodanig te omhullen, dat deze zich werkelijk één voelt met de wagen. De behaaglijke stoelen geven een uitstekende zijdelingse steun en zijn bekleed met een nieuwe zwarte stof voor nog meer comfort en stijl. Het instrumentenpaneel is sportief en gemakkelijk af te lezen. De middenconsole is laag en voorzien van een nieuw zilverkleurig design, dat zorgt voor een aparte uitstraling. Deze sportieve entourage zorgt in combinatie met een hoge mate aan functionaliteit voor een groot gebruiksgemak, zowel bij korte ritjes naar de supermarkt als op de lange afstand. Zo beschikt de bestuurder over een ruim opbergvak in de middenconsole met afgesloten bekerhouders, een handschoenenvak met een inhoud van 6,3 liter en een bagageruimte van 144 liter. Het ingebouwde audiosysteem omvat een standaard radiosysteem met vier luidsprekers, anti-diefstalvoorziening en een elektrische antenne, dat kan worden opgewaardeerd door middel van een reeks audio-sets. Bij de modellen voor 2004 zijn twee extra luidsprekers geïntegreerd in het windscherm. Voor een betere geluidskwaliteit bij het rijden met open kap.

Chassis - Opwindend rijgedrag
De Mazda MX-5 ziet eruit en voelt aan als een klassieke roadster, en biedt bovendien een uitmuntend rijgedrag en perfecte besturing. Hierdoor ontstaat een zeer speciale combinatie. De MX-5 heeft een sterke maar lichte carrosseriestructuur met een midden voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving voor een ideale gewichtsverdeling van 50/50 tussen de voor- en achteras, en een laag zwaartepunt. Voeg hieraan toe een wielophanging met rondom dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen, afgestemd op een directe besturing en een beheerst en veilig rijgedrag, en een
rondsel-en-tandheugelbesturing en u zult begrijpen waarom de Mazda MX-5 zo goed reageert op de input van de bestuurder, en waarom eigenaren over de hele wereld zich één voelen met hun wagen.

Aandrijflijnen - Snel en plezierig om te rijden De formidabele rijeigenschappen van de Mazda MX-5 zijn mede te danken aan twee benzinemotoren, die beide direct reageren op het gaspedaal, in combinatie met een groot vermogen en koppel. De motoren zijn in de klassieke sportwagentraditie midden vóór ingebouwd en drijven de achterwielen aan. Ze zijn in een zogenaamd cardanasframe geplaatst om transmissiegeluiden en trillingen te beperken. Standaard zijn alle versies uitgerust met een handbediende vijfversnellingsbak, terwijl een handbediende zesversnellingsbak leverbaar is voor de Sportive. De basismotor is een sportieve en levendige viercilinder 1.6 liter motor met 81 kW (110 pk). Deze krachtbron levert een maximum koppel van 134 Nm bij 5000 t/min en is uiterst pittig met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,7 seconden en een topsnelheid van 191 km/u. De grotere
1.8 liter benzinemotor is voorzien van sequentiële kleptiming (S-VT). Deze levert een maximum vermogen van 107 kW (146 pk) bij 7000 t/min, accelereert van 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden (8,4 seconden met de zesversnellingsbak), heeft een topsnelheid van 205 km/u met de vijfversnellingsbak (208 km/u met de zesversnellingsbak) en een maximum koppel van 168 Nm bij 5000 t/min.

Veiligheid - Handelbaarheid en kracht
De Mazda MX-5 is uitgerust met het soort actieve veiligheidspakket dat wordt verwacht van een moderne roadster die vier sterren behaalde in de Euro NCAP-tests. Het actieve veiligheidspakket van de Mazda MX-5 begint bij een chassis dat zorgt voor een grote stabiliteit tijdens rechtuit rijden, handelbaarheid en exacte en nauwkeurige besturing onder normale rijomstandigheden. Voor noodsituaties beschikken alle MX-5 modellen standaard over ABS met elektronische remkrachtverdeling. Om korte remwegen en een goede remreactie te garanderen, worden er twee verschillende remsystemen ingebouwd, afhankelijk van de wielmaat en ongeacht de motorinhoud. Voor modellen met 15-inch wielen zijn er geventileerde schijfremmen vóór van 255 mm en massieve schijfremmen achter van 251 mm. Voor alle versies met 16-inch wielen zijn er grote geventileerde schijfremmen vóór van 270 mm en massieve schijfremmen achter van 276 mm.

In het interieur worden de passagiers beschermd door een sterke en veilige carrosserieconstructie, gevormd door het Mazda Advanced Impact-energy Distribution and Absorption System. Deze carrosserie is niet alleen versterkt om passagiers bij aanrijdingen te beschermen, maar is tevens voorzien van kreukelzones vóór en achter (om de botsenergie te absorberen) en een zijdelingse bescherming om vervorming bij een botsing tegen te gaan. Eveneens standaard zijn tweetraps airbags voor bestuurder en passagier, een airbag-uitschakelsysteem aan passagierszijde, veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers, en in de stoelen geïntegreerde hoofdsteunen.

Speciale Serie - Mazda MX-5 Dynamic
Ter ere van het 15-jarige bestaan van de MX-5 brengt Mazda een speciale versie van de best verkochte roadster op de markt. Dit model, de Dynamic, heeft alle wijzigingen zoals die zijn doorgevoerd voor het modeljaar 2004 en onderscheidt zich met name door de bijzondere kleurstelling in combinatie met speciale licht metalen velgen.

Belangrijkste kenmerken van de MX-5 Dynamic zijn:
* rood-zwart lederen bekleding

* speciale 16 inch Enkei lichtmetalen velgen
* speciale kleuren: Velocity Red, Titanium Gray, Brilliant Black en Sunlight Silver

* rood accenten op het stuur en de knop van de versnellingspook
* rood lederen deurpanelen

* Sony CD-speler met MP3-herkenning

* Sony luidsprekers

* Leverbaar met 1.6 liter of 1.8 liter S-VT motor, in beide gevallen gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak.