PERSBERICHT - 2004-03-25

Online onderzoek SingleBreak rekent af met 'vooroordeel'

Vrouwelijke single wil niet 'daten' op vakantie

Twee op de drie vrouwelijke singles zijn tijdens hun vakantie niet uit op een date met reisgenoten. Zeker zo opmerkelijk is dat vrouwelijke singles er in ruime mate (74%) de voorkeur aan geven om met leeftijdgenoten op pad te gaan. De mannelijke single daarentegen ziet de singlevakantie daarentegen wél als een middel om contact te leggen met de andere sekse. Dit blijkt uit een online onderzoek dat is gehouden door SingleBreak, organisator van singlevakanties en onderdeel van BINK Evenementen Incentives en Vakanties.

SingleBreak heeft het onderzoek uitgevoerd om het eenjarig bestaan enige luister bij te zetten. Het onderzoek is begin 2004 online uitgevoerd, onder ruim 1200 leden van de dating sites OneHello, ItClicks en RelatiePlanet. Doel van het onderzoek was een objectief beeld te vergaren van de wensen en voorkeuren die de Nederlandse singles hebben ten aanzien van hun vakanties, met name korte breaks.

Het onderzoek toont onder meer aan, dat de gemiddelde single 2,3 maal per jaar een korte vakantie boekt. Per korte vakantie wordt er 150 à 250 euro uitgegeven. Ook is gevraagd met wie de single eventueel op vakantie zou willen. Dit verschilt per vakantie: alleen (34%), vriend of vriendin (71%), familie (35%) of in een groepsreis (21,5%). Het opleidingsniveau blijkt opvallend hoog onder de respondenten. Maar liefst een kleine 59% geeft aan een HBO-opleiding of wetenschappelijk onderwijs genoten te hebben.

Positieve levensinstelling
Meest saillante feit is, dat het beeld wordt ontkracht dat singlereizen er vooral zijn om contacten te leggen. Ruim 66% van de vrouwelijke singles is tijdens de vakantie niet uit op een date met reisgenoten. Deelnemers vinden het echter geen probleem om een slaapkamer te delen met een reisgenoot van hetzelfde geslacht. Eén op de tien wil zijn of haar kamer helemaal niet delen.

Van de vrouwen wil 74% het liefst op reis met leeftijdgenoten. Op de vraag wat de single verwacht van de mede reisgenoten staat met stip: een positieve levensinstelling.

De 'singlebreaks' worden in overwegende mate - drie van de vier - via internet geboekt. Favoriete bestemmingen voor singlereizen zijn strand (61%) en op een gedeelde tweede plaats steden en musea (41% ) en wintersport (41%). Voor wat betreft accommodatie kiest de online single met name voor het comfort van een 3-sterren hotel of de gezelligheid van de groep in bijvoorbeeld een chalet.

Onder de naam SingleBreak biedt BINK sinds een jaar compleet verzorgde vakanties aan voor singles. BINK biedt uiteenlopende arrangementen, geordend in thema's zoals wandelen, water, strand, winter, city, culinair en special. De bestemmingen wisselen continu. De reizen voor singles blijken in een behoefte te voorzien, temeer omdat de 'moderne' single enige luxe en comfort op prijs blijkt te stellen. Ter plekke is een compleet programma samengesteld.