GroenLinks Tweede-Kamerfractie 25 maart 2004 16:55 GroenLinks


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

GroenLinks vindt de indicatie vervoer gehandicapten onrechtvaardig

(25 maart 2004)

Kamervraag

Het bovenregionaal vervoer voor gehandicapten wordt, ondanks veel kritiek van onder andere GroenLinks, door de staatssecretaris aan banden gelegd. Gehandicapten die nog wel in staat zijn met de trein te reizen, hebben recht op een kilometerbudget van 450 kilometer tegen openbaarvervoertarief. Gehandicapten die niet in staat zijn om met de trein te reizen, hebben recht op 900 kilometer.

Om voor een hoog kilometerbudget in aanmerking te komen, moet er een vragenlijst worden ingevuld. Uit die vragenlijst blijkt dat mensen met een gehandicaptenparkeerkaart per definitie niet in aanmerking komen voor een hoog kilometerbudget. GroenLinks vindt dat volkomen onterecht. Er bestaat immers ook een gehandicaptenparkeerkaart voor passagiers. En het feit dat gehandicapten soms kunnen meerijden met familie en vrienden zegt niets over hun mogelijkheden om met de trein te reizen. Evelien Tonkens heeft de staatssecretaris om opheldering gevraagd.

Evelien Tonkens

Vragen van het lid Tonkens (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over indicatie hoog persoonlijk kilometerbudget Valys (Ingezonden maart 2004)


1. Bent u bekend met het aanvraagformulier van Valys voor een hoog persoonlijk kilometerbudget?


2. Bent u bekend met het feit dat veel gehandicapten een gehandicaptenparkeerkaart hebben van het type passagierskaart? Beseft u dat door deze kaart gehandicapten af en toe kunnen worden meegenomen door bijvoorbeeld vrienden of familie, maar dat ze dus waarschijnlijk niet in het bezit zijn van een eigen auto?


3. Wat zijn de argumenten om te veronderstellen dat iemand die in het bezit is van een gehandicaptenparkeerkaart per definitie in staat is om met de trein te reizen?


4. Wat zijn vervolgens de argumenten om te veronderstellen dat iemand die niet in een rolstoel zit die de NS te zwaar, te lang of te breed vindt, per definitie in staat is om met de trein te reizen?


5. Hoe valt te verklaren dat de meest relevante vraag, namelijk of mensen een toetsbare en chronische medische aandoening hebben waardoor ze niet per trein kunnen reizen, als laatste wordt gesteld? Bent u het eens met de stelling dat er op deze manier doelbewust mensen worden uitgesloten die wel in aanmerkingen zouden moeten kunnen komen voor een hoog kilometerbudget?


6. Hoe valt te verklaren dat mensen die om medische redenen niet met de trein kunnen reizen, maar die wel in het bezit zijn van een passagiersgehandicaptenkaart, niet in aanmerking kunnen komen voor een hoog kilometerbudget?


7. Hoe kijkt u aan tegen het feit dat veel stations niet rolstoeltoegankelijk zijn?


8. Bent u het eens met de stelling dat gehandicapten die op ruime afstand wonen van een rolstoeltoegankelijk station, die dus niet naar het dichtstbijzijnde station gebracht kunnen worden en daarmee snel door hun kilometerbudget heen zijn, in aanmerking zouden moeten kunnen komen voor een hoger kilometerbudget?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -