Consumentenbond

Consumenten aan de macht in energiemarkt

25 maart 2004

Consumentenbond biedt handleiding voor switch energiebedrijf

Advertenties, aanbiedingen en lokkertjes van energiebedrijven; consumenten worden er mee dood gegooid. Energieleveranciers doen er alles aan om consumenten over de streep te trekken om bij hun klant te worden. Per 1 juli 2004 is de markt van gas en stroom vrij voor consumenten om zelf te kiezen bij wie ze energie afnemen. Om consumenten wegwijs te maken in het woud aan mogelijkheden op de energiemarkt, publiceert de Consumentenbond een checklist waarop gelet moet worden bij de keuze voor een energiebedrijf.

Energiebedrijf.com, Nuon, Eneco, Elektran, Evolta Energie en Energiestunter, dit is een greep uit de energieleveranciers die momenteel zeer actief klanten werven voor hun bedrijf. Per 1 juli kunnen consumenten zelf kiezen van welke energieleverancier ze stroom en gas afnemen. De ene aanbieding ziet er nog rooskleuriger uit dan de andere. Het ene energiebedrijf biedt een gratis hotelbon, bij de ander maken consumenten kans op een jaar lang gratis stroom en ook zijn er energiebedrijven die elke 100-ste aanmelder een digitale camera of een spelcomputer cadeau geven. Consumenten moeten goed opletten wat het aanbod inhoudt en van welke leverancier het afkomstig is. Bij de Consumentenbond komen namelijk regelmatig vragen binnen over de betrouwbaarheid van de aanbiedingen. Om het kaf van het koren te scheiden biedt de bond in de Consumentengids van april een handleiding met de punten waar consumenten bij de keus voor een energiebedrijf op moeten letten.

Vragen die bij de Consumentenbond binnenkomen gaan over de vergunning van energiebedrijven, de aangeboden kortingen, de geschillenregeling en over de betrouwbaarheid van een energiebedrijf. Consumenten die twijfelen aan de kwaliteit van een aanbieding kunnen de checklist raadplegen waarin punten staan als prijsvergelijking, vergunning, kleine lettertjes, opzegtermijn en aanmeldprocedure.

Om te kunnen bepalen hoe het consumenten vergaat op de energiemarkt, roept de Consumentenbond consumenten op hun ervaringen met aanbiedingen te melden. Mensen kunnen via het formulier op de website van de Consumentenbond hun bevindingen doorgeven. De bond inventariseert alle reacties en zet op een rij welke energiebedrijven de meeste irritaties oproepen. De bond neemt maatregelen als de aanbiedingen niet door de beugel kunnen. Tot eind mei kunnen mensen hun ervaringen melden.