Provincie Utrecht

Persbericht

Dit is een gezamenlijk persbericht van Bestuur Regio Utrecht (BRU), provincie Utrecht, Rijkswaterstaat directie Utrecht en de gemeenten Bunnik, Driebergen-Rijsenburg, Houten, Nieuwegein, Utrecht, Wijk bij Duurstede en Zeist.

Aansluiting Bunnik-Houten op A12 in 2010 haalbaar

26-3-2004
Het realiseren van een duurzame aansluiting bij Bunnik-Houten op de A12 in uiterlijk 2010 lijkt op juridisch-planologische gronden, dus op basis van planningen en procedures, haalbaar. Dat blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van de samenwerkende partijen is uitgevoerd. Ondanks deze positieve uitkomst zijn er nog veel risico's om de planning ook daadwerkelijk te halen. Veel vragen zijn nog onbeantwoord. In de komende tijd moeten de aansluitingsvarianten onderzocht worden op ruimtelijke inpassing, financiën en toekomstvastheid. Ook zal bekeken worden welke aanvullende verkeerskundige maatregelen in het Kromme Rijngebied noodzakelijk zijn. Voor het eind van het jaar moeten, na consultatie, de verschillende deelnemende partijen besluiten hierover nemen.

Vanaf eind november 2003 worden verschillende oplossingsrichtingen verkend. De projectgroep onderzoekt de mogelijkheden van een drietal tracés voor een duurzame verbinding tussen de gemeente Houten en de A12. Dit zijn een tracé in de directe omgeving van het Oostromsdijkje, een tracé via de N410 en een zo direct mogelijk tracé naar de A12; dit laatste tracé volgt globaal het tracé van de Rijsbruggerweg.

Ook onderzoekt de projectgroep welke aansluitingsvarianten van de bestaande aansluiting (N229) op de A12 haalbaar zijn. Hierbij kijkt zij naar aanpassing van de bestaande aansluiting van de N229 op de A12; naar een volledig nieuwe aansluiting op de A12, eventueel in combinatie met de toe- en afritten van de verzorgingsplaats 'De Slagmaat' en naar een combinatie tussen een nieuwe aansluiting en de bestaande aansluiting.

In iedere variant zijn aanvullende maatregelen nodig, die met de betrokken partijen besproken worden. Bij het onderzoek zijn de volgende invalshoeken belangrijk: ruimtelijke ordening, verkeerskunde, leefbaarheid (natuur en ecologie), lucht, juridische aspecten, financiële haalbaarheid, maatschappelijk draagvlak en grondverwerving.

Achtergrondinformatie
Sinds september 2003 werken Bestuur Regio Utrecht (BRU), provincie Utrecht, Rijkswaterstaat directie Utrecht en de gemeenten Bunnik, Driebergen-Rijsenburg, Houten, Nieuwegein, Utrecht, Wijk bij Duurstede en Zeist, gecoördineerd door BRU, aan een gezamenlijke gebiedsgerichte aanpak van de A12 Oost, tussen Lunetten en Driebergen-Rijsenburg en het Kromme Rijngebied. De aanleiding hiervoor was te komen tot een optimale ontsluiting van Houten op het rijkswegennet. Individuele projecten hebben ook invloed elders op het wegennetwerk, op de omgeving en op de keuze van de wijze van vervoer (auto, fiets, openbaar vervoer). Een samenhangende aanpak leidt tot beter, sneller en goedkoper resultaat. Daarom kiezen wij voor een integrale en gebiedsgerichte aanpak onder de naam A12 SALTO, waarbij de afkorting SALTO staat voor Samenwerken Aan Lange Termijn Ontwikkeling.

Het doel van het project is tweeledig: ten eerste onderzoeken we welke acties en aanvullende maatregelen nodig zijn om een duurzame aansluiting van Bunnik en Houten op de A12 te realiseren in uiterlijk 2010; ten tweede gebruiken we de resultaten van dit haalbaarheidsonderzoek voor het gelijktijdig opstellen van een integrale verkeerskundige visie op het gehele Kromme Rijngebied, voor de periode tot 2015. Voor de inhoudelijke ondersteuning is adviesbureau Grontmij Advies & Techniek aangetrokken.

De uit te voeren studie moet leiden tot de oplossing van de huidige verkeerskundige problemen voor zowel Bunnik als Houten. Deze problemen zijn onder meer: het doorgaand verkeer in het buitengebied van Bunnik en Houten, de verkeersontsluiting van Houten op het rijkswegennet, het ontbreken van de verbinding van de Baan van Fectio met de N 411, spoorwegkruisingen en het doorgaande verkeer vanuit Zeist door Bunnik.

De termijn van realisatie van de aansluiting op de A12 is met name voor de gemeente Houten van belang in verband met de toekenning van subsidiegelden van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR). Randvoorwaarde bij de toekenning van deze gelden is de realisatie in uiterlijk 2010.

Besluitvorming
Zodra er een tracékeuze gemaakt is, geven we aan welke knelpunten dit oplevert en ontwikkelen we hiervoor oplossingsrichtingen, die moeten resulteren in een overzicht van concreet te nemen maatregelen. Eind april neemt de Stuurgroep A12 SALTO een standpunt in over de haalbaarheid van de aansluiting en de netwerkvisie voor het Kromme Rijngebied.

De voorstellen en de netwerkvisie leggen we vervolgens voor aan de betrokken colleges van B&W, Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van het BRU en Rijkswaterstaat. Deze besluitvormende organen nemen een principebesluit en leggen dit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden, Provinciale Staten en het algemeen bestuur van het BRU. Uiterlijk 1 januari 2005 hopen we dit bestuurlijk traject af te ronden. Daarna worden de uitvoeringsbesluiten genomen, waarbij de reguliere inspraakprocedures van toepassing zijn.

In de loop van 2004 nodigt de projectgroep belanghebbenden (burgers en belangengroeperingen) uit om over de voorstellen van gedachten te wisselen.

Meer informatie:
De Startnotitie A12 SALTO, het gezamenlijk vertrekpunt, is te vinden op de BRU-website: www.regioutrecht.nl, onder Downloads, onder Infrastructuur / A12 SALTO.

Meer informatie: Carolien Slotboom, telefoon 030-258 3713 of Carolien.Slotboom@provincie-utrecht.nl