Vlaamse overheid

Vandaag heeft de afdeling Muziek, Letteren en Podiumkunsten van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap het onderzoeksrapport 'Zaken voor de kunst - Onderzoek naar de mechanismen en processen van bedrijfssponsoring binnen de muziek en podiumkunsten in Vlaanderen anno 2003' voorgesteld. Het onderzoek werd uitgevoerd door prof. dr. Katia Segers en Bram Lievens van de Vrije Universiteit Brussel. Uit het onderzoek blijken een aantal interessante ontwikkelingen.

Sinds enkele jaren slagen gesubsidieerde organisaties in de muziek- en de podiumkunstensector er slechts in een minimum aan eigen inkomsten te genereren. Vooral de inkomsten uit bedrijfssponsoring blijken voor die organisaties vrij gering. Daarom schreef de afdeling Muziek, Letteren en Podiumkunsten een onderzoeksproject uit om te peilen naar mechanismen en processen bij bedrijfssponsoring in die sector. In het rapport komen drie actoren aan bod: de professionele
cultuurorganisaties, de bedrijven die sponsoring verlenen en de intermediaire organisaties voor kunstpromotie. De onderzoekers konden rekenen op de medewerking van de belangrijkste muziek- en podiumkunstenorganisaties en een groot aantal cultuursponsorende bedrijven. Ze verzamelden en analyseerden zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens via deskresearch, focusgroepen en diepte- interviews.

De onderzoekers stelden vast dat er sinds 1994 geen significante transformaties optraden in de sponsoringmarkt in Vlaanderen. Wel merkten ze vier belangrijke tendensen op:

- de ontwikkeling van een tweesporenbeleid bij bedrijven op het vlak van sponsoring, enerzijds met sponsoring als onderdeel van het marketing- en communicatiebeleid en anderzijds met mecenaat in de vorm van een aparte vzw of stichting;

- een stabilisering van de totale bedrijfsinvesteringen in sponsoring anno 2003, na een jarenlange daling;
- een steeds grotere professionalisering in de sponsoringpraktijk, zowel bij organisaties als bij bedrijven;

- de nog beperkte effecten van internationalisering en globalisering van de bedrijven.

De sterke variaties in de sponsoringinkomsten van verschillende organisaties hangen in grote mate af van de zakelijkheid, inzet, creativiteit en netwerking van het management van de organisaties. Verder bepalen een aantal structurele determinanten de mogelijkheden van cultuurorganisaties tot maximalisering van de eigen inkomsten en sponsoring, namelijk de
marktgeoriënteerdheid en marketinginitiatieven, de grootschaligheid, het project en het beoogde publiek, het mediagenieke karakter en de media-impact. Sowieso blijft sponsoring een instabiele en onzekere bron van inkomsten.

De rol van mediasponsoring is cruciaal voor cultuurorganisaties. Door een steeds competitievere (vrijetijds)markt winnen een intensieve en gesegmenteerde reclame- en PR-campagne voortdurend aan belang. Maar de return on investment van de mediasponsors wordt intussen ook belangrijker.

Intermediaire organisaties worden bovendien zelden ingeschakeld voor sponsorwerving. Persoonlijk en rechtstreeks contact is immers heel belangrijk bij het verwerven van sponsorgelden. Intermediaire organisaties zorgen vooral voor de logistieke organisatie en de exploitatie van de activiteiten.

Het rapport concludeert dat het potentieel van sponsoring voor cultuurorganisaties in Vlaanderen beperkt is. Er heerst immers een spanningsveld tussen de verwachtingen van de overheid en sponsors. De overheid vraagt aandacht voor diversiteit van het aanbod, participatie en vernieuwing, terwijl sponsorende bedrijven eerder een commercieel zakelijk beleid op prijs stellen. Bedrijven zijn bovendien ook vaak selectief wat betreft de aard en de inhoud van de cultuurprojecten die ze sponsoren.

Tot slot bevat het rapport een aantal
beleidsaanbevelingen voor de overheid. Terwijl bedrijven voor de overheid geen wezenlijke rol zien weggelegd bij sponsoring, zijn de cultuurorganisaties wel vragende partij.
De overheid kan immers een verdere professionalisering van sponsorwerving stimuleren via een kenniscentrum voor particuliere fondsenwerving met een viervoudige functie: een informatie- en loketfunctie, het opzetten van een kruispuntdatabank voor bedrijven en cultuurorganisaties, het organiseren van vormingsinitiatieven en het aanmoedigen van bedrijven om in kunst te investeren via aanvullende subsidies, naar analogie van de Nederlandse organisatie Kunst & Meer Waarde en het Britse Arts & Business. Bovendien zou de overheid de mogelijkheden van particuliere investeringen in cultuur kunnen stimuleren. Daarnaast zou de uitbreiding van de tax shelter cultuurorganisaties ertoe kunnen aanzetten actief op zoek te gaan naar privé-partners.

Het onderzoeksrapport staat integraal gepubliceerd op de website van de administratie Cultuur,
www.vlaanderen.be/cultuur onder de rubriek cultuurbeleid.

Voor meer informatie over het onderzoek, kunt u contact opnemen met prof. dr. Katia Segers, Centrum voor Mediasociologie (CEMESO), Vrije Universiteit Brussel, tel.: 02-629 24 14, e-mail: ksegers@vub.ac.be

Voor meer informatie over het cultuurbeleid, kunt u terecht bij Gert Van Tittelboom, woordvoerder van de administratie Cultuur, tel.: 02-553 68 63, fax: 02-553 69 69, e-mail: gert.vantittelboom@wvc.vlaanderen.be, www.vlaanderen.be/cultuur

---