Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Eerste Woon-Werk-Leef Barometer van De Hypotheker:

Consument denkt te rooskleurig over zijn financiële situatie

Rotterdam, 26 maart 2004 De Nederlander verdiept zich te weinig in de financiële kant van zijn leven. Dit volgt uit de eerste Woon-Werk-Leef Barometer van De Hypotheker. Deze barometer is het resultaat van een onderzoek naar de gevoelstemperatuur van de Nederlander op het gebied van financiële zaken. Opvallend is dat het gevoel dat de Nederlander heeft over zijn financiën en de werkelijkheid ver uit elkaar liggen. Bas Millenaar, directeur van De Hypotheker: De uitkomst van ons eerste Barometeronderzoek laat zien dat de consument eigenlijk geen duidelijk beeld heeft van zijn financiën.

Vanuit verschillende invalshoeken is de consument gevraagd naar de financiële aspecten van zijn woon-, werk- en leefsituatie. Spontaan beoordeelt de Nederlander zijn financiële situatie met een voldoende: 6,8. Wordt de consument echter op detailniveau gevraagd naar zijn financiën, dan blijkt zijn financiële situatie slechts een 5,3 waard te zijn. Vrouwen tonen zich op alle vlakken minder tevreden over hun financiële leven dan mannen. Het onderzoek vond plaats onder 500 Nederlanders tussen de 25 en 65 jaar.

Nederlander wil verhuizen, maar kan niet
Het grootste verschil tussen gevoel en werkelijkheid bestaat op het gebied van wonen. In een eerste indruk waarderen consumenten hun financiële situatie op dit vlak met een 7,6. Maar na doorvragen waardeert men de situatie aanmerkelijk minder goed, namelijk met een 5,5. Een derde van de Nederlanders wil graag verhuizen, dat geldt vooral voor jongeren. Een groot deel ziet zich echter niet binnen een termijn van 5 jaar verhuizen. Een belangrijke reden om een verhuizing uit te stellen, is het gebrek aan een geschikte woning; dat geldt voor 70% van de consumenten die willen verhuizen. Maar ook de hoogte van de huizenprijzen is voor veel mensen een drempel om een huis te kopen. Opvallend is het feit dat 58% van de mensen die wil verhuizen, verwacht dat de hypotheekrenteaftrek verder zal worden beperkt.

Werk geeft onvoldoende financiële zekerheid
De Nederlander heeft in eerste instantie een redelijk goed gevoel bij zijn financiële situatie op het gebied van werk een geeft daarom ook een 6,3. Maar bij navraag is men hierover toch minder tevreden en is deze situatie slechts een 5,1 waard. Die onvoldoende wordt mede veroorzaakt doordat de meerderheid van de consumenten niet verwacht eerder te kunnen stoppen met werken (78%). Bovendien denkt bijna de helft dat voor een goede oudedagsvoorziening extra geld moet worden bijgelegd.

Nederlander wil meer te besteden hebben
Hoewel de consument niet echt geldzorgen denkt te hebben, blijken deze er wel degelijk te zijn. Gevoelsmatig waardeert de consument zijn financiële ruimte met een 6,6. Maar in werkelijkheid blijken de zorgen toch groter: met een 5,3 is de ruimte die het geld hen geeft onvoldoende. Bijna iedereen verwacht meer te moeten reserveren om kinderen te laten studeren en een meerderheid van de consumenten durft momenteel geen grote uitgaven te doen.

Beslissingen vooruit schuiven
Bas Millenaar, directeur bij De Hypotheker: De uitkomst van ons eerste Barometeronderzoek laat duidelijk zien dat de consument eigenlijk geen goed beeld heeft van zijn financiën. Het positieve cijfer dat uit ons onderzoek naar voren komt, is immers niet gebaseerd op harde feiten. Mensen hebben het idee dat het allemaal wel meevalt met hun financiële situatie en schuiven beslissingen op dat vlak voor zich uit. Ze realiseren zich onvoldoende dat ze later tegen onvoorziene problemen kunnen aanlopen. Door nu goed over financiële zaken na te denken, ben je in de toekomst minder kwetsbaar.

Het onderzoek
De Hypotheker wil graag inzicht krijgen in de wijze waarop consumenten hun financiële situatie beleven en welke invloed bepaalde ontwikkelingen hierop hebben. Daarvoor doet De Hypotheker continu onderzoek. De Woon-Werk-Leef Barometer is een onderzoek naar de beleving van zijn financiële situatie door de consument. Het onderzoek is gedaan onder 500 Nederlanders tussen de 25 en 65 jaar. De resultaten gebruikt De Hypotheker om haar dienstverlening beter af te stemmen op de behoeften van de consument. Omdat een deel van de onderzoeksuitkomsten een interessant inzicht geeft in de maatschappelijke ontwikkelingen op financieel gebied, maakt De Hypotheker deze resultaten ook openbaar. Het eerste onderzoek is uitgevoerd in februari 2004 door onderzoeksbureau Blauw Research.


---------