Gemeente Heerlen

Eerste Limburgse Piramide-keurmerk voor onderwijskoppel

Heerlen werkt met succes aan terugdringen taalachterstand bij jonge kinderen

Maandag 29 maart, 16.00 uur, krijgen 75 peuterspeelzaalleidsters en leraren van diverse basisscholen in Heerlen hun Piramidecertificaat. Piramide staat voor een taalprogrammamethode voor de totale ontwikkeling van het kind in de leeftijd van 2 tot 6 jaar. De wethouders Riet de Wit (jeugdzaken) en Loek Damen (onderwijs) reiken de certificaten op basisschool St. Paulus uit. Tevens ontvangt het koppel peuterspeelzaal Pino en basisschool St. Paulus als eerste in Limburg het keurmerk Piramide. Dat is te vergelijken met een 'Michelin-ster' voor een restaurant.

Verschillen in taalontwikkeling

Iedereen leert taal op een heel vroege leeftijd. Spelenderwijs leren kinderen nieuwe woorden en nieuwe begrippen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leergierig. De omgeving van het kind is van groot belang voor hun taalontwikkeling en wanneer die omgeving hen stimuleert is het effect groot. Bij de aanmelding van jonge kinderen zien de basisscholen grote verschillen in de taalontwikkeling, een verschil van soms wel meer dan twee jaar. Wanneer met kinderen al in de voorschoolse leeftijd aan het terugdringen van de taalachterstand wordt gewerkt, verbetert hun startpositie in het basisonderwijs. Bij een kind dat op oudere leeftijd een taalachterstand heeft, zal die achterstand ondanks speciale taalactiviteiten nauwelijks verminderen en kan deze zelfs hetzelfde blijven.

Terugdringen taalachterstand
De gemeente Heerlen nam drie jaar geleden het initiatief om de taalachterstand van jonge kinderen terug te dringen. Er is een kwaliteitsimpuls georganiseerd voor negen koppels van geselecteerde scholen en peuterspeelzalen. De basisschool en peuterspeelzaal gebruiken samen in een intensieve samenwerking het taalprogramma Piramide voor kinderen van twee tot zes jaar. Hierdoor is er een doorgaande lijn in het taalaanbod aan kinderen in de voor- en vroegschoolse educatie, afgekort tot VVE, en is de overgang naar de basisschool veel kleiner.

Om het programma Piramide goed te gebruiken hebben peuterspeelzaalleidsters en leraren van basisscholen de mogelijkheid gekregen zich te scholen. Zij volgden twee jaar een cursus bij trainers van Cito, dat het programma Piramide heeft gemaakt. Naast cursusbijeenkomsten heeft men door coaching op de werkplek geleerd om goed met de methode Piramide te kunnen werken.

Uitreiking certificaten

Op maandag 29 maart krijgen 75 peuterspeelzaalleidsters en leraren van basisscholen om 16.00 uur hun Piramidecertificaat. Zij hebben met goed gevolg de training gevolgd. Reden voor de gemeente om van de uitreiking van de certificaten in basisschool St. Paulus een feestelijk gebeuren te maken. De wethouder van jeugdzaken, mevrouw Riet de Wit, reikt de certificaten uit aan de peuterspeelzaalleidsters. De wethouder van onderwijs, de heer Loek Damen, overhandigt de certificaten aan de leraren van de basisscholen.

De volgende basisscholen en peuterspeelzalen werken met Piramide: Eikenderveld met peuterspeelzaal Kuikennest, obs Theo Thijssen met peuterspeelzaal Liegebeest, obs Hoensbroeck locatie De Dem en bs De Heyster met peuterspeelzaal Paddestoel, obs Piramide Freinet Zeswegen en bs De Wegwijzer met peuterspeelzaal Hobbelpaard, bs De Schakel en obs Piramide Vrieheide met peuterspeelzaal 't Heitje, Broederschool met de peuterspeelzalen De Kubus en 't Vosje, 't Pannesjop met peuterspeelzaal Iene Mienie, bs De vlieger met peuterspeelzaal 't Krauwelnest.

Keurmerk Piramide, de eerste in Limburg.
Tevens ontvangt het koppel peuterspeelzaal Pino en basisschool St. Paulus als eerste in Limburg het keurmerk Piramide. Dat is te vergelijken met een 'Michelin-ster' voor een restaurant.Veel meer dan scholing voor leraren en leidsters komt hier de hele schoolorganisatie, de werkwijze en de samenhang van peuterspeelzaal en school aan de orde. Directie, leiding, inrichting, materialen, programma's, toetsing, samenwerking en ouderbetrokkenheid zijn onderdelen van het geheel dat "Piramide" heet, een methode voor de totale ontwikkeling van het kind in de leeftijd van 3 tot 6 jaar.