Ingezonden persbericht


Persbericht

29 maart 2004

ABN AMRO Noord-Amerika kiest voor real-time predictive analytics van SPSS

SPSS, leverancier van Predictive Analytics oplossingen, maakt bekend dat ABN AMRO Noord-Amerika (LaSalle Bank Corporation) in Chicago gekozen heeft voor SPSS' real-time predictive analytics toepassing om de verkoop van producten te verhogen en de service aan klanten te verbeteren. ABN AMRO Noord-Amerika is de op één na grootste buitenlandse bankorganisatie in de Verenigde Staten. Het succesvolle gebruik van de SPSS toepassing door het hoofdkantoor van ABN AMRO in Nederland heeft geleid tot deze aankoop in Noord-Amerika.

Het personaliseren van klantcontacten en eenduidig communiceren met klanten via alle kanalen zijn essentiële onderdelen van ABN AMRO's CRM strategie. Met SPSS predictive analytics kan ABN AMRO Noord-Amerika haar meer dan vier miljoen klanten gepersonaliseerde productaanbiedingen doen via de website, call centers en geldautomaten. Doordat de bank op elk moment direct dergelijke aanbiedingen kan doen, vindt er effectievere cross-selling plaats en wordt de service en interactie met klanten geoptimaliseerd.

SPSS¹ predictive analytics toepassingen helpen ABN AMRO Noord-Amerika om pro-actief gebeurtenissen of veranderingen in klantgedrag te identificeren, die kunnen duiden op de behoefte aan een specifiek product op een bepaald moment. De organisatie kan zo sneller en gerichter inspelen op de wensen van iedere individuele klant, wat resulteert in aanzienlijk meer omzet en tevreden klanten.

"Vanwege de positieve resultaten die ABN AMRO in Nederland behaalt met SPSS toepassingen, zijn wij verheugd dat ook de Noord-Amerikaanse organisatie van het bedrijf heeft besloten om de applicatie in te zetten," aldus Marcel Holsheimer, vice president vertical product marketing, SPSS Inc. "ABN AMRO Noord-Amerika is een multi-channel bank die voorop loopt met de inzet van geavanceerde technologie voor de interactie met haar klanten. Met onze software kan de organisatie de klantwaarde op lange termijn vergroten en zo haar concurrentiepositie op de Amerikaanse markt verder versterken."

De twee banken van ABN AMRO Noord-Amerika, LaSalle Bank en Standard Federal Bank, vormen de op één na grootste retail bank in het Midden-Westen van de Verenigde Staten en in omvang de tweede buitenlandse bank in de Verenigde Staten. Samen beschikken deze banken over ruim 400 kantoren en 1350 geldautomaten. ABN AMRO Noord-Amerika heeft predictive analytics toepassingen aangeschaft, die sinds de acquisitie van DataDistilleries in november 2003 deel uitmaken van het portfolio van SPSS.

(370 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.

SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining en data collectie, voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).

Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren. Meer informatie: www.spss.com

SPSS Benelux bv: Wiepke van der Wal
Tel: 0183 651 777 Fax: 0183 651 700
E-mail: wiepke@spss.com http://www.spss.nl

Contact pers: Marieke van Zuien (LEWIS Communications) Tel: 040 235 46 00 Fax: 040 235 46 01
E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com


---

LEWIS Communications BV
Marketing and Media relations for Technology Companies Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

tel: +31 (0)40 235 46 00
fax: +31 (0)40 235 46 01
web: http://www.lewispr.com
e-mail: persinfo@lewispr.com


---