Provincie Noord-Brabant


Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176

Persbericht                                       
                                                  

Openbaar vervoer in Noordoost Brabant
Bussen 161 en 162 blijven rijden

Naar de noodverbanden op de buslijnen 161 en 162 in Noordoost Brabant blijkt voldoende vraag te zijn. Reden voor de provincie om deze tijdelijke maatregelen om te zetten naar definitieve. Oorspronkelijk zouden deze lijnen per 14 december 2003 zijn geschrapt naar aanleiding van de rijksbezuinigingen. De provincie wil lijn 162 tot en met 2005 laten rijden voor een extra subsidie van E 55.000,- per jaar. Lijn 161 rijdt tot 1 september van dit jaar tegen een extra bedrag van E 117.500,- en daarna in de vorm van een goedkopere buurtbus (E 35.000,- per jaar). Het noodverband tussen Boxmeer en Gennep trekt te weinig reizigers en stopt met ingang van 1 april 2004. Ook lijn 154 stopt met rijden, inmiddels heeft de BBA, in overleg met het reizigersoverleg, aangegeven het buurtbusnet in Boxtel te veranderen en mogelijk later dit jaar uit te breiden.

Deze conclusies zijn in overleg met het Reizigersoverleg Brabant getrokken. Eind 2003 bleek dat in Noordoost Brabant het basisvoorzieningenniveau voor openbaar vervoer, mede door de rijksbezuinigingen, niet meer gehandhaafd kon blijven. In overleg met het Reizigersoverleg Brabant en de Statencommissie voor Mobiliteit is er toen voor gekozen om voor een aantal buslijnen zogenaamde noodverbanden op te richten tot 1 april 2004. Bij voldoende vraag naar vervoer heeft de provincie zich bereid verklaard de noodverbanden extra te subsidiëren, bij onvoldoende vraag zouden die buslijnen dan alsnog verdwijnen.

De noodverbanden
De overgangsmaatregel voor lijn162 tussen Maren-Kessel en 's-Hertogenbosch beslaat vier ritten per dag (twee heen, twee terug, alleen op schooldagen). Het blijkt dat er gemiddeld tien reizigers per rit in de bus zitten. Voldoende reden om deze dienst in stand te houden. De kosten zijn E 55.000,- per jaar (E 275,- per dag per reiziger legt de provincie dan E 6,90 bij).
De overgangsmaatregel voor lijn 161, Oss - Geffen - Nuland beslaat 22 ritten per dag. Per rit zitten er gemiddeld 2,2 reizigers in de bus (drukste rit 4,3). Dit is net niet voldoende om de dienst in stand te houden, maar er is voldoende vraag om een buurtbus in te zetten. De kosten om de bus tot 1 september in stand te houden bedragen E117.500,- op jaarbasis (dit is E 459,- per dag en E 9,50 voor ieder reiziger). Na 1 september rijdt er een buurtbus waar de provincie E 35.000,- per jaar aan bijdraagt.

De overgangsmaatregel voor lijn 154 in Boxtel besloeg 23 ritten per dag. Per rit zitten gemiddeld 0,3 reizigers in de bus. Dit is in de ogen van de provincie, het reizigersoverleg en de BBA daarom geen levensvatbare dienst. Wel komen er later dit jaar buurtbussen.
De overgangsmaatregel van lijn 93 tussen Gennep en Boxmeer reed alleen op zaterdag en zondag. Het ging om 22 ritten per dag met gemiddeld 1 reiziger per rit. Ook hier zijn het reizigersoverleg en de BBA het erover eens om deze lijn niet voort te zetten.



Provincie Noord-Brabant