Gemeente Maastricht

Verslag van het stadsgesprek over de Economische Visie

Afbeelding Economische Visie Hoe ziet de toekomstige economische ontwikkeling van Maastricht eruit? De gemeente nodigde inwoners van Maastricht uit daarover te discussiëren op 24 maart in de stijlvolle Spiegelzaal van de Bonbonnière. Ongeveer vijftig belangstellenden meldden zich om samen met de twee wethouders Economische Zaken, John Aarts en Han Hoogma, van gedachten te wisselen over zes economische thema's: economische structuurversterking, kenniseconomie, bereikbaarheid, concurrentiepositie, vrijetijdseconomie en arbeidsmarkt. Aan controversiële onderwerpen geen gebrek, zo bleek gedurende de avond. Maar waar liggen nu precies de keuzes?

Sappi aan het Vrijthof of design rollators?

De knuppel werd meteen in het hoenderhok geworpen. Is de gemeente bereid bestaande industrie te verplaatsen, bijvoorbeeld papierfabriek Sappi in verband met het Belvédère-project? Het belang van de traditionele industrie voor de Maastrichtse economie zou de gemoederen danig bezighouden; het onderwerp keerde diverse malen terug in de discussie. Want zijn er bij die bedrijven de laatste jaren niet een hoop arbeidsplaatsen verloren gegaan? Zijn er niet te weinig bedrijfsterreinen in Maastricht? En is het nog wel van deze tijd vervuilende industrie dicht bij het stadscentrum te hebben?

Niet verplaatsen

Wethouder Aarts is geen voorstander van verplaatsing van bedrijven. "De gemeente gaat niet actief industrieën een opgejaagd gevoel geven. De bestaande industrie moeten we koesteren." De term `vuile industrie' vindt hij achterhaald. "Elk bedrijf dat voldoet aan de wettelijke normen, past binnen het beleid." Ook Hammer van Liof Bedrijventerreinen toont zich geen voorstander. "Bedrijven als Enci en Sappi verankeren de industrie in Maastricht. Die moet je niet verplaatsen" De Vries van Sappi: "Een industrie als Sappi kun je niet zomaar verplaatsen, daar is veel geld in geïnvesteerd." De kreet `Sappi aan het Vrijthof' geeft bovendien aan hoezeer het bedrijf verbonden is met de stad.

Seniorenindustrie

Maar industrie is meer dan de bestaande basisindustrie, klinkt het uit de zaal. Bedrijven die zich richten op elektronica, medische technologie of biotechnologie passen beter in Maastricht. "Dat trekt hoogwaardige kennis aan, die willen we hier houden" en "Een compacte stad als Maastricht komt er niet onderuit industrieën te selecteren." Moet Maastricht met het AZM en Life Sciences-bedrijven niet inzetten op de seniorenindustrie? "Zorg voor ouderen, is werk voor jongeren", stelt statenlid Seeverens. "Ouderenzorg trekt ook industrie aan, bijvoorbeeld producenten van hulpmiddelen als rollators." "Maastricht moet zeker niet bang zijn voor een Florida aan de Maas", beaamt wethouder Aarts.

Braindrain

Bij het ontwikkelen van een kenniseconomie komt veel kijken. "Maar we kunnen deze slag niet missen", betoogt wethouder Hoogma. Hij pleit ervoor meer gebruik te maken van de vijftig internationale instellingen en de vele onderwijsinstellingen die Maastricht rijk is. Ook zijn gunstige vestigingsvoorwaarden voor startende bedrijven belangrijk en een interessante leefomgeving. Want voor je het weet zijn hoogopgeleiden na hun studie vertrokken. Is dat erg? Nee, zegt Dick Bos van Universiteit Maastricht. Naar `braindrain' in de regio is onderzoek gedaan. "We zien dit niet als een probleem. Studenten waaieren na hun studie uit over de hele wereld. Als ze een aantal jaren in loondienst zijn geweest, beslissen ze vaak pas of ze een eigen bedrijf starten."

Samenwerken

Bedrijven als bijvoorbeeld DSM en Sabic zijn dus van belang voor het opzetten van een infrastructuur voor een kenniseconomie. Zij binden hoogopgeleiden immers aan de regio. Samenwerking van Maastricht met Sittard-Geleen en Parkstad is daarom onontbeerlijk. Of samenwerking met de MHAL-steden in de Euregio Maas/Rijn? Of samenwerking met de driehoek Eindhoven, Leuven, Aken? Of samenwerken op al deze niveaus. De aanwezigen in de zaal komen daar niet helemaal uit. Moet de provincie een coördinerende rol spelen bij het zoeken naar samenwerking? Aarts: "De primaire verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de steden zelf."

Leefomgeving

Hoe creëer je een interessante woon-, werk-, leef-, en culturele omgeving voor bedrijven en werknemers? Schort het daar eigenlijk aan? "Maastricht heeft een aantrekkelijk imago, maar als vestigingsplaats voor bedrijven en hoogopgeleiden is het te provinciaals. Er is geen hoogstaand cultureel aanbod", is een mening. Maastricht heeft voldoende cultuur in huis, kijk maar naar carnaval, het culinaire aanbod en de historische binnenstad, is een andere mening. "Waar veel creativiteit is in een stad, daar draait de economie ook goed", stelt Hoogma. Want de vraag is steeds: hoe blijf je innovatief bezig? Hij vindt het interessant de spanning op te zoeken tussen cultuur en bedrijfsleven. "De keramicus als kunstenaar bijvoorbeeld, daar wordt veel te weinig mee gedaan."

Clustering

"Bedrijven en werknemers kijken vooral naar zaken als goede huizen en scholen, vindt mijn vrouw een baan, sportclubs ed.", is een ander geluid. Bedrijven zoeken ook clustering van bedrijven ("Waarom is er geen specialistische kennis ontwikkeld rondom Vodafone?") en kwalitatief goede arbeidskrachten. Leisure-functies kunnen over Zuid-Limburg verdeeld worden, daar is overleg voor nodig met Sittard-Geleen en Parkstad. Legoland past beter in Heerlen, evenementen als Tefaf beter in Maastricht. Iemand formuleert het zo: "Van oudsher gaan Maastrichtenaren naar Luik om daar een opera te zien."

Designstad

Waarom investeert het bedrijfsleven zelf niet in culturele evenementen, als dat zo belangrijk is voor de stad?, vraagt men zich af. Want "het is een illusie dat Maastricht topevenementen zelf kan bekostigen." Maar niet ondoordacht te werk gaan: "Zorg dan wel dat de Zuid-Limburgse steden onderling daar afspraken over maken. Dan staan ze niet met z'n tienen tegelijk op de stoep van DSM." Een origineel voorstel: Als Maastricht onderscheidend wil zijn, "waarom maken we van Maastricht dan geen designstad. Dat slaat een anker naar cultuur, creativiteit en industriële innovatie."

Hoovercraft

Goede bereikbaarheid is uiteraard een belangrijke voorwaarde voor een gunstig vestigingsklimaat en commercieel succes. "Wie bereikbaar is, doet het goed in de wereld." Ondertunneling van de A2, de TGV en lightrail zijn de stokpaardjes. Maar de auto mag niet verbannen worden. Kijk maar wat met de middenstand in Aken gebeurde, nadat het centrum autovrij was gemaakt. Aarts: "A1 locaties zijn erg belangrijk voor Maastricht. Klanten geven meer uit als zij kunnen parkeren in het centrum." Niet iedereen is daar voorstander van. "Meer parkeergarages zullen de autoproblematiek alleen maar vergroten. Waarom geen grote parkeerplaatsen buiten het centrum en Hoovercrafts op de Maas die bezoekers vervoeren naar centrum en Mecc?"

Geen rugzaktoerisme

Vrijetijdseconomie zit in de genen van Maastricht: toerisme, horeca, gastvrijheid en Bourgondisch. Het is een belangrijke bron van inkomsten en daar liggen kansen voor het Maastrichtse ondernemerschap en banen voor laaggeschoolden. Aarst: "Maastricht moet bruisen en daar moet in geïnvesteerd worden. We willen kwaliteitstoerisme, niet de rugzaktoerist." Iedereen in de zaal is het daarmee eens.

Arbeidsmobiliteit
De discussie laait weer op over het te voeren arbeidsmarktbeleid. Het hoge percentage werklozen, ontgroening, vergrijzing, de problemen stapelen zich op. Vraag en aanbod van arbeid matchen blijkbaar niet. "Dat moeten we op Zuid-Limburgse schaal oplossen en de arbeidsmobiliteit bevorderen", is een opvatting. Maar ook: "Er moet een betere afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt plaatsvinden."

Laag geschoolden

Hammer van Liof vindt dat bedrijven beter gefaciliteerd moeten worden. "Maar we moeten ook meer tijd en geld investeren in onderwijs en kennis. Vooral in opleidingen voor middelbaar beroepsonderwijs. Niet alleen op rijksniveau, maar ook op stadsniveau." De Vries van Sappi: "Er is in Maastricht onvoldoende technisch onderwijs op hbo- en mbo-niveau." Maar waarom pakt het bedrijfsleven die uitdaging zelf niet op? De Vries: "We hebben een groot budget voor opleidingen. Maar de basis moet goed zijn. Dat is een taak van de overheid."

Nieuwe lijn keramiek

Hij bestrijdt dat de werkgelegenheid krimpt rondom de papierindustrie in Maastricht. "Er wordt veel uitbesteed aan hoogwaardige bedrijven." En daarmee is de cirkel rond. Kijzers van de FNV: "De traditionele industrie verdwijnt wel degelijk uit Maastricht. De nieuwe lijn keramiek wordt niet hier gemaakt maar in Italië. We moeten investeren in de bestaande industrie, en niet in mobiliteit naar andere steden."

De Stadsvisie 2030, waarvan de Economische Visie samen met de Sociale Visie onderdeel van uitmaakt, wordt eind dit jaar behandeld in de raad.


Voor meer inhoudelijke informatie en voor de inzage van stukken en plannen: GemeenteLoket

 Zie het origineel