AutoRai

29-3-2004

Voor zakelijk & privé: nieuwe Toyota Corolla Verso

Toyota presenteert de tweede generatie van de Corolla Verso, die zowel als vijf- en zevenzitter leverbaar is. Het compleet nieuwe model is ten opzichte van de vorige versie aanzienlijk verbeterd en wordt vooral gekenmerkt door grotere afmetingen en een zeer hoog kwaliteitsniveau.

Met een 13 cm langer platform en een 15 cm langere wielbasis, hightech systemen zoals Cornering Assist Monitor (Europese primeur), een multifunctioneel indeelbaar interieur (Easy Flat 7 systeem) en standaard 9 airbags (inclusief knie-airbag bestuurder) zet de Toyota Corolla Verso opnieuw de standaard in zijn klasse. Moderne 1.6 en 1.8 VVT-i benzinemotoren zijn beschikbaar alsook een sterke en zuinige 2.0 D-4D Common Rail dieselmotor met 85 kW/116pk. Er is sprake van een scherpe vanafprijs à 22.290,- (1.6 versie). De 2.0 D-4D start bij een prijs van 27.350,-. Leaseprijs vanaf 419,- per maand. De nieuwe Toyota Corolla Verso staat in mei bij de Toyota dealer en is direct als Business Edition leverbaar.

De nieuwe Corolla Verso is een volwaardige, zevenpersoons midi MPV met een zeer dynamisch rijgedrag. Het exterieur is door Toyotas eigen Europese designstudio ED2 ontworpen en staat op een compleet nieuw platform dat tien procent stijver is dan dat van zn voorganger. Hij heeft een ongekend lange wielbasis van 2,75 meter, waardoor de Toyota Corolla Verso ruimer is dan ooit. Zoals van iedere nieuwe Toyota mag worden verwacht, beschikt ook de nieuwe Corolla Verso over de modernste technologie en staan zowel de actieve als passieve veiligheid op een uitzonderlijk hoog niveau. Kortom, deze nieuwe Corolla Verso zet nieuwe maatstaven op het gebied van veelzijdigheid, flexibiliteit en praktisch gebruiksgemak, verpakt in een duidelijk Europees design. Na de Yaris, Corolla en Avensis is de Corolla Verso het vierde volumemodel van Toyota in Europa. Ook deze Europese Toyota wordt in Europa geproduceerd.

Zakelijke positionering
De nieuwe Corolla Verso betekent voor Toyota een sterke uitbreiding van het marktaandeel in het MPV-segment en zal in belangrijke mate bijdrage aan een hernieuwd Europees verkoopsucces. Het model zal een geheel nieuwe kopersgroep aanspreken: actieve levensgenieters die van hun auto meer verwachten dan zomaar een hatchback of MPV. Het moderne, representatieve Europese uiterlijk en het indrukwekkende kwaliteitsniveau zorgen ervoor dat de Corolla Verso ook zeer geschikt is voor de zelfbewuste zakenrijder. Daarom zal de MPV direct als Business Edition leverbaar zijn, voorzien van een Turn By Turn DVD navigatiesysteem voor West-Europa. De onderhoudsduur van de nieuwe Toyota Corolla Verso zullen tot slot wederom korter zijn dan die van zn voorganger.

Vier uitrustingsniveaus
In Nederland is de nieuwe Toyota Corolla Verso leverbaar in vier uitrustingsniveaus: basisversie, Linea Terra, Linea Sol en Executive. Voor alle varianten geldt dat deze zijn voorzien van een ruime standaarduitrusting, aangevuld met een aantal doordachte extras. Om het zakelijke karakter te benadrukken is iedere uitvoering bovendien leverbaar als Business Edition.

ED2 design staat garant voor Europese snit
Het eigentijdse, dynamische exterieur van de nieuwe Corolla Verso is het resultaat van Toyota Europe Design Development, ofwel ED2 gevestigd in Zuid-Frankrijk. Het ontwerp is tot stand gekomen onder leiding van Elvio DAprile. In het verleden was deze 38-jarige Italiaanse designer namens Pininfarina betrokken bij de ontwikkeling van de Ferrari 550 Maranello. Ook werkte hij enkele jaren bij Porsche en was hij verantwoordelijk voor de Toyota UUV, een revolutionair SUV-concept dat twee jaar geleden het levenslicht zag tijdens de Salon van Genève.

Het resultaat van zijn inspanningen mag er zijn; de Corolla Verso heeft een uitgesproken stijlvol en sportief uiterlijk dat geen enkele concessie doet aan de verfijnde smaak en wensen van de eigentijdse automobilist. Het exterieurdesign van de Corolla Verso bestaat in feite uit twee elementen. Het onderste deel bestaat uit de onderbumper, wielkasten en dorpel en oogt massief en robuust, met karaktertrekken van een SUV. Het bovenste gedeelte heeft een meer dynamische vormgeving die vooral wordt gekenmerkt door de afgeronde daklijn en achterste zijruiten.

Toyotas designtaal
Met dit nieuwe design komt er meer nadruk te liggen op de bekende kleine ronding boven het Toyota logo aan de voorzijde, een trend die in toekomstige modellen van Toyota ook te zien zal zijn. Ook in de kenmerkende driehoekige vorm van de achterste zijruiten en de achterlichten met omgekeerde L-vorm komt de typische Toyota designtaal tot uitdrukking. Bovendien zijn bij de nieuwe Corolla Verso de voorbumper en grille geïntegreerd. De motorkap is zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Niet alleen om het geheel te benadrukken, maar ook om de voetgangersveiligheid te vergroten in geval van een aanrijding.

Het nieuwe model heeft precies de juiste proporties. Lengte, breedte en hoogte werden optimaal op elkaar afgestemd. Het onderste deel wordt geaccentueerd door de indrukwekkende 16-inch (standaard) of 17-inch (optioneel) velgen met brede banden. De wielen zijn bovendien zo ver mogelijk op de hoeken geplaatst. Met deze eigenschappen onderscheidt het nieuwe Corolla Verso-design zich duidelijk van de meer hoekige modellen van de belangrijkste MPV-concurrenten. Ondanks de gegroeide afmetingen en het aantrekkelijk vormgegeven exterieur heeft de nieuwe Corolla Verso een Cw-waarde van slechts 0,30 - de laagste in zijn klasse.

Langere wielbasis: meer binnenruimte, betere rijeigenschappen Ten opzichte van het voorgaande model werd de wielbasis duidelijk vergroot om de rijeigenschappen verder te verbeteren. Met een lengte van 2,75 meter zelfs groter dan die van de Toyota Avensis behoort de wielbasis van de nieuwe Corolla Verso tot de langste in zijn segment. In vergelijking met het huidige model is de wielbasis met maar liefst 15 centimeter toegenomen. Ruimte die geheel ten goede is gekomen aan het interieur. Bovendien is deze Corolla Verso een van de breedste midi MPVs van dit moment. Daardoor hebben drie volwassenen een volwaardige plaats op de tweede zitrij. Tot slot werd het nieuwe model ook hoger.

Verder beschikt de auto over een uitmuntende stabiliteit en rijeigenschappen. Om dit te bereiken is onder meer gebruik gemaakt van dikkere stabilisatorstangen.

Interieur: hightech en hoogwaardig
Voor het design van het interieur van de nieuwe Corolla Verso werd uitgegaan van dezelfde filosofie als bij het exterieur. Dat betekent dat het interieur dezelfde hightech en kwalitatief hoogwaardige uitstraling heeft als de carrosserie. In het interieur van de nieuwe Corolla Verso heeft Toyota subtiele en moderne aqua-groene verlichting toegepast een idee dat werd overgenomen van de bijzondere UUV concept car, van de hand van hoofddesigner Elvio DAprile. Daarnaast werden voorstoelen en achterbank, het instrumentenpaneel en de bedieningselementen compleet gewijzigd, waarbij het accent vooral lag op het vergroten van het comfort. De nieuwe verlichting contrasteert fraai met de van metalen accenten voorziene middenconsole, wat het interieur zeer uitnodigend maakt. Het interieur ontleent zijn moderne vormgeving vooral aan het boogvormige instrumentarium en de unieke combinatie van chromen accenten en aqua-groene verlichting. Dit wordt nog verder benadrukt door het sportieve drie-spaaks stuurwiel en de portierbekleding in een eenvoudig, maar opvallend patroon.

Kwaliteit tot in de details
De pasvorm, afwerking en kwaliteit van de in het interieur van de nieuwe Corolla Verso verwerkte materialen zijn ultieme voorbeelden van de vele verbeteringen die Toyota ten opzichte van het vorige model heeft gerealiseerd. Naden en maattoleranties van sommige onderdelen zijn met respectievelijk negentig en veertig procent teruggebracht. De verbeterde passing en afwerking zorgen ervoor dat het interieur een gevoel van eenheid en kwaliteit ademt. Veel aandacht werd ook besteed aan een meer solide gevoel bij het dichtslaan van de portieren. Hiertoe werd de plaatsing van de scharnieren aangepast en werd het sluitmechanisme voorzien van een luchtdichte afdichting. Bovendien kregen zowel de voor- als achterportieren nieuwe sloten en strategisch geplaatste, isolerende materialen om het geluid en gevoel van de dichtslaande portieren overtuigender te maken. Tegelijkertijd zijn de A- en B-stijlen voortaan afgewerkt met hoogwaardige stoffen bekleding, materiaal dat ook is gebruikt voor de zonnekleppen.

Multi informatie display
Het Multi informatie display bevindt zich voortaan in het instrumentarium recht voor de bestuurder. Op het display is essentiële informatie af te lezen zoals actieradius, brandstofverbruik, gemiddelde snelheid en tijdsduur van de rit. Het instrumentarium is afgewerkt met chromen ringen en voorzien van Optitron verlichting, waarmee een fraai 3D-effect ontstaat.

Easy Flat 7 systeem: neerklappen zitplaats in één handeling De belangrijkste eigenschap van het nieuwe interieur is echter de wijze waarop de achterstoelen worden neergeklapt. Dit unieke Easy Flat 7 systeem maakt de Corolla Verso tot de enige midi MPV ter wereld waarin alle vijf achterstoelen kunnen worden neergeklapt, met als resultaat een volledig vlakke laadvloer zonder dat het verwijderen van stoelen noodzakelijk is. Belangrijk daarbij is de eenvoudige bediening van het systeem: iedere afzonderlijke stoel laat zich met slechts één simpele handeling neerklappen. De stoelen hebben bovendien het laagste gewicht in deze klasse, waardoor de meeste mensen er eenvoudiger mee overweg kunnen.

Dankzij een praktisch instapmechanisme is de derde zitrij voor twee personen gemakkelijk toegankelijk. Door een hendel omhoog te halen, klapt de rugleuning van de linker- of rechterstoel op de tweede zitrij naar voren, en schuiven deze stoelen naar voren. Dit mechanisme verbetert de in- en uitstap van de derde zitrij met één eenvoudige handeling.

Bij het ontwerpen van het interieur van de nieuwe Corolla Verso is rekening gehouden met inzittenden van verschillende omvang en afmetingen. De bestuurdersstoel biedt dankzij een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel bijvoorbeeld comfortabel plaats aan personen van
1,51 meter tot 1,99 meter. Beide voorstoelen zijn bovendien in hoogte verstelbaar, dit in tegenstelling tot veel andere modellen in dit segment.

Praktische opbergmogelijkheden
Dankzij uitgebreid onderzoek naar de behoeften van opbergmogelijkheden van automobilisten beschikt de nieuwe Corolla Verso over een veelvoud aan opbergvakken, zoals bijvoorbeeld een hoog en een laag dashboardkastje, een centraal opbergvak, een ruimte in de middenconsole en bekerhouders. In totaal hebben alle opbergmogelijkheden samen een volume van 45,9 liter.

Hightech uitrusting
Het interieur van de nieuwe Corolla Verso wordt gekenmerkt door een hoogwaardige, hightech uitrusting. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld het optionele Full Map DVD navigatiesysteem. Vergeleken met het systeem in de vorige Corolla Verso werkt deze versie aanzienlijk sneller. Ook zijn de mogelijkheden voor het zoeken van de juiste route en de weergave op het scherm duidelijk verbeterd. Het nieuwe navigatiesysteem kent ook een kompasfunctie, waarmee de gebruiker op het scherm de richting kan aflezen, alsmede de lengte- en breedtegraad. Het systeem beschikt over gedetailleerde kaarten van heel West-Europa op één enkele DVD.

Een ander praktisch onderdeel van het navigatiesysteem is RDS-TMC (Radio Data System Traffic Message Channel). Hiermee wordt van lokale radiostations verkeersinformatie ontvangen. Bij het bepalen van de route houdt het navigatiesysteem vervolgens rekening met deze gegevens, door telkens de minst drukke route te kiezen. Behalve voor deze dynamische routefunctie, is de informatie ook voor de gebruiker toegankelijk via icoontjes of een informatielijst op het scherm. RDS-TMC zal ook in ons land beschikbaar zijn.

Panasonic audiosysteem
De nieuwe Corolla Verso is voorzien van een kwalitatief hoogstaand Panasonic audiosysteem bestaande uit een radio en CD-speler, voorzien van stuurwielbediening. Het systeem maakt gebruik van een separate 4x40 Watt versterker en kent bijvoorbeeld CD-Text Support (geeft naam van CD en track weer, indien beschikbaar). Een Digital Sound Processor (DSP) verbetert de hoge en lage tonen, zonder het middengebied te verstoren. De klank is daardoor altijd helder, ook dankzij de in totaal zes lichtgewicht speakers, waaronder twee tweeters in het dashboard, twee speakers met een doorsnede van 16 centimeter in de voorportieren en twee speakers met een doorsnede van 14 centimeter in de achterportieren. Toyota In Car Entertainment systeem Het optioneel ingebouwde Toyota In-Car Entertainment systeem is van de allerhoogste kwaliteit en zorgt voor ontspanning op de achterbank. Het bestaat uit twee 5 inch LCD-schermen in de hoofdsteunen van de voorstoelen en twee draadloze hoofdtelefoons. De schermen worden onafhankelijk van elkaar bediend, zodat de achterpassagiers zelf kunnen bepalen of zij een film kijken of een videogame spelen. De DVD-speler ondersteunt meerdere formaten, zoals VCD, DVCD, CD, CD-R en CD-RW. Ook MP3-files kunnen ermee worden afgespeeld. Dankzij een handige afstandsbediening zijn alle functies bovendien onder handbereik en er is zelfs een mogelijkheid om ieder type gameconsole aan te sluiten. Via een optionele kabel kan bovendien een videocamera op het systeem worden aangesloten.

Intelligente airconditioning
Het comfort voor de bestuurders en passagiers wordt verder vergroot door de volledig automatische airconditioning, die zijn capaciteit aanpast afhankelijk van de buitentemperatuur. Hierdoor gebruikt de airco niet alleen minder motorvermogen, ook het brandstofverbruik en de prestaties worden positief beïnvloed. Bij normaal gebruik kan de airconditioning zorgen voor een brandstofbesparing tot wel drie procent, vergeleken met een conventioneel systeem.

De indrukwekkende lijst van andere doordachte voorzieningen in de nieuwe Corolla Verso bestaat verder onder meer uit een zelfdimmende achteruitkijkspiegel en ruitenwissers met regensensor (standaard op Linea Sol en Executive).

Key Card & startknop
Een andere belangrijke verbetering in het nieuwe model is de introductie van een one-touch startknop. Om de nieuwe Corolla Verso te starten hoeft voortaan alleen de geavanceerde Key Card maar in de daarvoor bestemde gleuf te worden geplaatst, waarna een druk op de knop volstaat om de motor te starten. Voor de veiligheid moet op dat moment het koppelingspedaal worden ingetrapt (in de handgeschakelde versie) of het rempedaal (in de versie met Multi Mode Automaat).

De nieuwe Key Card is voorzien van een toets om de portieren te openen en te sluiten en heeft een verborgen zender die een signaal naar de motor stuurt, op het moment dat de Key Card in de gleuf in het dashboard wordt geplaatst. Ook gaat er op dat moment een signaal naar een startonderbreker en wordt het elektronische stuurslot ontgrendeld.

Motorvarianten
De toonaangevende 1.6 en 1.8 liter VVT-i benzinemotoren met respectievelijk 81 kW/110 pk en 95 kW/129 pk van de nieuwe Corolla Verso voldoen nu reeds aan de strenge emissie-eisen volgens de Euro IV-norm, zonder dat dit leidt tot extra brandstofverbruik of minder trekkracht bij lage snelheden. Beide motoren zijn verder geoptimaliseerd met de toevoeging van een elektronisch bediende gasklep (by wire), in plaats van de traditionele mechanische gasklep. Ook werd er een nieuwe 2.0 D-4D dieselmotor aan het motorenpallet toegevoegd. De nieuwe motor heeft 26 pk meer vermogen en het maximum koppel nam toe van 215 Nm tot 280 Nm. De maximale trekkracht is bovendien eerder beschikbaar (al tussen 2.000 en 2.200 tpm).

MMA - Multi Mode Automaat met vijftrapstransmissie Voor de zevenzitter 1.8 VVT-i in Linea Sol of Executive uitvoering is optioneel een Multi Mode Automaat (vijftrapstransmissie) beschikbaar. Het systeem combineert het gedrag van een automaat met dat van een handgeschakelde transmissie. Na elke trap/versnelling dient men het gaspedaal even te liften, zoals bij een handbak. Dit is de E-stand. De bestuurder kan ook zelf sequentieel schakelen in de M-stand.

Sportstand via Es-knop
Vergeleken met eerdere MMA transmissies is de Es-stand (s staat voor sport) een belangrijke innovatie. Wanneer deze stand wordt geselecteerd verloopt het schakelpatroon sneller, zodat een sportiever rijgedrag mogelijk wordt.

De MMA transmissie maakt gebruik van dezelfde mechanische constructie als de handgeschakelde transmissie, met de toevoeging van twee elektromotoren. Deze werken in combinatie met een elektronische koppeling om snel en onmerkbaar te kunnen schakelen. De nieuwe Corolla Verso is een van de weinige autos in zijn segment met een automatische vijftrapstransmissie, die vergeleken met andere modellen met gelijksoortige transmissies bovendien aanzienlijk sneller schakelt.

Kruipfunctie
Net als bij conventionele automaten heeft de MMA transmissie een praktische kruipfunctie, die ervoor zorgt dat de motor een kleine hoeveelheid koppel genereert op het moment dat de bestuurder het rempedaal loslaat. Wanneer de bestuurder het gaspedaal plotseling loslaat zal het systeem niet overschakelen en wanneer het gaspedaal te snel ingetrapt wordt, schakelt het naar de juiste versnelling.

Voordeel van de MMA transmissie is dat het verbruik en de uitstoot op een lager niveau liggen dan bij de handgeschakelde versie voorzien van de dezelfde motor. MMA is daarnaast goedkoper in aanschaf dan een traditionele automaat en komt op een consumentenprijs van 840,- .

Hoog veiligheidsniveau
Toyota heeft de nieuwe Corolla Verso tot een van de veiligste autos in het midi MPV-segment gemaakt, zowel op gebied van passieve als actieve veiligheid. Doel is een beoordeling met de maximaal haalbare vijf sterren in de veeleisende botsproeven van Euro-NCAP. Uit interne tests blijkt al dat het nieuwe model hiertoe in staat moet worden geacht.

Daarvoor zorgt in eerste instantie het Minimal Intrusion Cabin System (MICS), een stevige carrosseriestructuur die werd overgenomen van de Toyota Avensis. Deze innovatieve veiligheidskooi verdeelt de botsenergie en minimaliseert zo vervormingen van het inzittendengedeelte bij een eventuele aanrijding. De opstaande rand van de voorstijl is verlengd en het gedeelte dat is bevestigd aan de vloer werd versterkt om de kans op letsel als gevolg van vervormingen in de carrosserie te voorkomen.

Primeur in C-segment: knie-airbag voor bestuurder De tweefase airbags voor de bestuurder en voorpassagier (airbag voor de passagier is uitschakelbaar) geven aanvullende veiligheid. Als eerste auto in het C-segment is de nieuwe Corolla Verso bovendien voorzien van een knie-airbag voor de bestuurder. Deze beschermt niet alleen de onderbenen, maar voorkomt ook dat de bestuurder bij een ongeval naar voren schuift en onder het dashboard terechtkomt.

Bovendien is het nieuwe model voorzien van hetzelfde tweevoudig waarschuwingssysteem voor het gebruik van de veiligheidsgordels (geluids- en lichtsignaal) zoals bij de Toyota Avensis. Daarbij klappen de pedalen bij een aanrijding weg en zijn de onderdelen van de kreukelzones voor en achter eenvoudig vervangbaar.

De actieve veiligheid is met hetzelfde oog voor detail vormgegeven. Iedere Corolla Verso in de Linea Sol en Executive uitvoering beschikt voortaan standaard over systemen als Vehicle Stability Control (VSC), een ABS remsysteem, Traction Control (TRC) en Brake Assist (BA). Dit laatste systeem zorgt ervoor dat optimale remdruk wordt toegepast bij een noodstop.

Europese primeur: Cornering Assist Monitor
Een Europese primeur en een bijzondere ontwikkeling op gebied van actieve veiligheid is Cornering Assist Monitor, dat bestaat uit een camera en een kleurendisplay. De camera is geïnstalleerd middenin de grille en stuurt het beeld naar het Full Map display dat zich in het interieur bevindt. Op het moment dat de auto een kruising of T-splitsing nadert, kan de bestuurder op het scherm het verkeer dat van links en rechts komt, in de gaten houden. De camera kijkt over een afstand van ongeveer twintig meter in beide richtingen, onder een hoek van 25 graden. Met dit systeem kan de bestuurder iedere auto, fietser en voetganger tijdig zien aankomen.

De Cornering Assist Monitor is alleen optioneel leverbaar in combinatie met Full Map DVD navigatiesysteem en een parkeerhulp-camera (Parking Assist) op de 1.8 VVT-i en de 2.0 D-4D in Linea Sol en Executive uitvoeringen. De parkeerhulp-camera (Parking Assist) bestaat uit een compacte camera aan de achterzijde. Hiermee krijgt de bestuurder een goed overzicht van datgene wat zich achter de auto bevindt. De beelden ziet hij in kleur op het scherm, aangevuld met nuttige hulplijnen. Deze lijnen helpen bij het achteruit inparkeren. Als alternatief voor dit systeem zijn ook parkeersensoren leverbaar; zes sensoren op de voor- en achterbumper die de bestuurder met licht- en geluidssignalen waarschuwen voor objecten die zich in de buurt van de auto bevinden.

Vanafprijzen
De nieuwe Corolla Verso staat in mei bij de Toyota dealer. De prijslijst begint bij 22.290,- voor de Corolla Verso 1.6 VVT-i (vijfzitter). De 2.0 D-4D dieselversie is leverbaar vanaf 27.350,- (vijfzitter).