29 maart 2004
Fotowedstrijd UITpunt Oss: UIT op de foto
Samen met alle UITpunten in Noord-Brabant organiseert UITpunt Oss
een fotowedstrijd. Aanleiding is de opening van het achtste
Brabantse UITpunt, begin maart 2004 in Eindhoven. Na één jaar is
daarmee de helft van de UITpunten in Noord-Brabant een feit. UIT
heeft dus iets te vieren.
Iedereen die in Noord-Brabant woont kan meedoen aan deze
fotowedstrijd. Creativiteit is een belangrijke factor. De foto kan
een verbeelding zijn van een samenstelling met het woord UIT, zoals
uitmuntend, uitgelicht of uitdagend. Spreekwoorden of gezegdes waar
UIT in voorkomt mogen ook, bijvoorbeeld de aap komt uit de mouw of
uit je dak gaan. Zowel de letterlijke als de figuurlijke betekenis
mag in beeld worden gebracht. De titel van de foto is het begrip of
woord dat op de foto verbeeld wordt.
De inzendingen worden beoordeeld door een deskundige jury onder
leiding van Robert Theunissen, eindredacteur van het
fotovaktijdschrift Focus en Adriaan Elligens, directeur van het
Maria Austria Instituut. Focus viert dit jaar haar 90-jarig
jubileum en is daarmee het oudste fotoblad van Nederland. Het Maria
Austria Instituut beheert onder meer de archieven van bekende
Amsterdamse fotografen als Eva Besnyö en Paul Huf.
De hoofdprijs is een Canon Digital IXUS 400 t.w.v. 539,-. Ook kun
je een mooi boekenpakket of een jaarabonnement op het
fotovaktijdschrift Focus winnen. Bovendien verwerven de winnaars
eeuwige Brabantse roem'. Van de winnende fotos worden free-cards
gedrukt en e-cards gemaakt. Verder komt er een door Noord-Brabant
reizende fototentoonstelling. Middels een online stemming wordt de
winnaar van de publieksprijs bepaald, deze ontvangt een Theater- en
Concertbon t.w.v. 50,-. De inzendingen moeten vóór 6 juni 2004
binnen zijn. Kijk voor de wedstrijdvoorwaarden op www.UitinOss.nl.
De organisatie van de fotowedstrijd is in handen van UITpunt Oss en
de provinciebrede UIT-projecten: Project UITpunten Brabant,
UITmarketing en UitinBrabant.nl. De projecten hebben de
gezamenlijke doelstelling om cultuurparticipatie in Noord-Brabant
te vergroten.
De fotowedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door Verdivas
Communicatieproducties, Canon Nederland, Focus en de Theater- en
Concertbon.
Over de UIT-projecten
Project UITpunten Brabant zet een netwerk op van culturele
informatie- en servicepunten in Brabantse bibliotheken. UITpunten
opereren vooral op lokaal niveau en hebben zowel een fysieke als
virtuele locatie. Ze richten zich op ondersteuning en promotie van
(semi) professionele organisaties en amateurverenigingen,
fijnmazige informatievergaring en persoonlijk advies. Reeds
geopende UITpunten zijn: Waalwijk, Helmond, Roosendaal, Oss, Bergen
op Zoom, Oosterhout, s-Hertogenbosch en Eindhoven.
UitinBrabant.nl is de grootste website voor uitgaan en cultuur in
Brabant. De activiteiten, tips en informatie in de
UitinBrabant-database worden onder andere gepromoot op de website,
websites en balies van de Uitpunten en op Omroep Brabant Radio, TV
en teletekst. Daarnaast verstuurt de site wekelijks een
e-mailnieuwsbrief met uittips en aanbiedingen naar ruim 5.000
abonnees. UitinBrabant.nl is een stichting met als bestuurders
Omroep Brabant, Brabants Bureau voor Toerisme en Provinciale
Bibliotheekcentrale voor Noord-Brabant. De stichting wordt
financieel ondersteund door Provincie Noord-Brabant in het kader
van het Actieplan Cultuurbereik.
Uitmarketing heeft als doelstelling marketing te stimuleren en
verder uit te bouwen binnen de twaalf culturele sectoren door
middel van onderzoek, initiatieven, activiteiten en samenwerking.
Het Uitmarketingburo faciliteert de Uitmarketingclub (netwerk van
marketeers werkzaam in de cultuur en vrijetijdssector) en adviseert
op marketing- en communicatiegebied. Projecten zijn onder meer
theatermarketing, beeldende kunstmarketing, bibliotheekmarketing en
museummarketing.
Openbare Bibliotheek Oss