Openbare Bibliotheek Oss

29 maart 2004

Fotowedstrijd UITpunt Oss: UIT op de foto

Samen met alle UITpunten in Noord-Brabant organiseert UITpunt Oss een fotowedstrijd. Aanleiding is de opening van het achtste Brabantse UITpunt, begin maart 2004 in Eindhoven. Na één jaar is daarmee de helft van de UITpunten in Noord-Brabant een feit. UIT heeft dus iets te vieren.

Iedereen die in Noord-Brabant woont kan meedoen aan deze fotowedstrijd. Creativiteit is een belangrijke factor. De foto kan een verbeelding zijn van een samenstelling met het woord UIT, zoals uitmuntend, uitgelicht of uitdagend. Spreekwoorden of gezegdes waar UIT in voorkomt mogen ook, bijvoorbeeld de aap komt uit de mouw of uit je dak gaan. Zowel de letterlijke als de figuurlijke betekenis mag in beeld worden gebracht. De titel van de foto is het begrip of woord dat op de foto verbeeld wordt.

De inzendingen worden beoordeeld door een deskundige jury onder leiding van Robert Theunissen, eindredacteur van het fotovaktijdschrift Focus en Adriaan Elligens, directeur van het Maria Austria Instituut. Focus viert dit jaar haar 90-jarig jubileum en is daarmee het oudste fotoblad van Nederland. Het Maria Austria Instituut beheert onder meer de archieven van bekende Amsterdamse fotografen als Eva Besnyö en Paul Huf.

De hoofdprijs is een Canon Digital IXUS 400 t.w.v. 539,-. Ook kun je een mooi boekenpakket of een jaarabonnement op het fotovaktijdschrift Focus winnen. Bovendien verwerven de winnaars eeuwige Brabantse roem'. Van de winnende fotos worden free-cards gedrukt en e-cards gemaakt. Verder komt er een door Noord-Brabant reizende fototentoonstelling. Middels een online stemming wordt de winnaar van de publieksprijs bepaald, deze ontvangt een Theater- en Concertbon t.w.v. 50,-. De inzendingen moeten vóór 6 juni 2004 binnen zijn. Kijk voor de wedstrijdvoorwaarden op www.UitinOss.nl.

De organisatie van de fotowedstrijd is in handen van UITpunt Oss en de provinciebrede UIT-projecten: Project UITpunten Brabant, UITmarketing en UitinBrabant.nl. De projecten hebben de gezamenlijke doelstelling om cultuurparticipatie in Noord-Brabant te vergroten.

De fotowedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door Verdivas Communicatieproducties, Canon Nederland, Focus en de Theater- en Concertbon.

Over de UIT-projecten
Project UITpunten Brabant zet een netwerk op van culturele informatie- en servicepunten in Brabantse bibliotheken. UITpunten opereren vooral op lokaal niveau en hebben zowel een fysieke als virtuele locatie. Ze richten zich op ondersteuning en promotie van (semi) professionele organisaties en amateurverenigingen, fijnmazige informatievergaring en persoonlijk advies. Reeds geopende UITpunten zijn: Waalwijk, Helmond, Roosendaal, Oss, Bergen op Zoom, Oosterhout, s-Hertogenbosch en Eindhoven.

UitinBrabant.nl is de grootste website voor uitgaan en cultuur in Brabant. De activiteiten, tips en informatie in de UitinBrabant-database worden onder andere gepromoot op de website, websites en balies van de Uitpunten en op Omroep Brabant Radio, TV en teletekst. Daarnaast verstuurt de site wekelijks een e-mailnieuwsbrief met uittips en aanbiedingen naar ruim 5.000 abonnees. UitinBrabant.nl is een stichting met als bestuurders Omroep Brabant, Brabants Bureau voor Toerisme en Provinciale Bibliotheekcentrale voor Noord-Brabant. De stichting wordt financieel ondersteund door Provincie Noord-Brabant in het kader van het Actieplan Cultuurbereik.

Uitmarketing heeft als doelstelling marketing te stimuleren en verder uit te bouwen binnen de twaalf culturele sectoren door middel van onderzoek, initiatieven, activiteiten en samenwerking. Het Uitmarketingburo faciliteert de Uitmarketingclub (netwerk van marketeers werkzaam in de cultuur en vrijetijdssector) en adviseert op marketing- en communicatiegebied. Projecten zijn onder meer theatermarketing, beeldende kunstmarketing, bibliotheekmarketing en museummarketing.