Gemeente Roosendaal
---
Openbare besluitenlijst 30 maart 2004
Niet handhaven in verband met overhangend groen
Aan de achterzijde van het perceel, gelegen aan de Wouwseweg 11, wordt het
erf afgescheiden door middel van coniferen. De coniferen hangen over het
trottoir in de Hendrikstraat. Naar aanleiding daarvan heeft een bewoner van
de Hendrikstraat al meermalen klachten ingediend en verzocht maatregelen te
nemen.
Op grond van de Algemene plaatselijke verordening is het verboden om
beplanting of een voorwerp aan te brengen of te hebben, op zodanige wijze
dat aan het wegverkeer het vrije uitzicht wordt belemmerd of daarvoor op
andere wijze hinder of gevaar oplevert. Na onderzoek is gebleken dat de
situatie niet zodanig is dat op grond van deze bepaling een
bestuursrechtelijke maatregel kan worden afgekondigd. Op de eerste plaats
vanwege het feit dat het trottoir nog voldoende ruimte biedt en daarnaast
vanwege het feit dat door het overhangend groen geen gevaar ontstaat met
betrekking tot de verkeersveiligheid.
Op grond van bovenstaande is besloten geen bestuursrechtelijke maatregel af
te kondigen.
Intentieverklaring unielocatie De Sponder
In de Kadernotitie Masterplan Onderwijs Roosendaal, die in december 2001
door de gemeenteraad werd vastgesteld, zijn de uitgangspunten en richtingen
voor het toekomstige onderwijshuisvestingsbeleid voor de gemeente
vastgelegd. Deloitte & Touche maakte een uitvoerige knelpuntenanalyse van de
onderwijshuisvesting in Roosendaal en nam die op in het rapport 'Scenario
ontwikkeling onderwijshuisvesting'. In het rapport wordt met name de
huisvesting van het Jan Tinbergencollege, De Sponder en OMO
scholengemeenschap Tongerlo onder de loep genomen. De gemeente trad
vervolgens in overleg met de betrokken schoolbesturen, waaronder de
Stichting Katholiek Primair Onderwijs Roosendaal (KPO) voor De Sponder. De
leerlingen van De Sponder zijn nu in vier locaties gehuisvest. Het streven
is één unielocatie op de plaats waar nu het Jan Tinbergencollege aan de
Bovendonk 1 is gevestigd.
De afspraken die met KPO worden gemaakt zijn vastgelegd in een
intentieverklaring. Deze afspraken hebben betrekking op het vrijmaken van
Hoogstraat 124 voor het ROC Zoomvlietcollege en het onderbrengen van de
leerlingen van deze locatie in units bij de locatie Voorstraat. Indien de
verplaatsing van het Jan Tinbergencollege geen doorgang vindt, garandeert de
gemeente een volwaardige, permanente huisvesting op de drie locaties. De
gemeente verstrekt financiële middelen om de plannen uit te kunnen voeren,
waarbij uitdrukkelijk het begrotingsvoorbehoud (voldoende financiële
middelen) wordt gemaakt. Partijen hebben ook afgesproken af te zien van
claims of eisen tot schadevergoeding of enige actie tot nakoming van de
intentieverklaring tegenover elkaar, indien de ontwikkelingen betreft de
onderwijshuisvesting niet tot stand komen. De overeenkomst wordt voor é én
jaar aangegaan met de mogelijkheid van stilzwijgende verlenging, tenzij
anders wordt overeengekomen. Wanneer de omstandigheden zich wijzigen treden
KPO en de gemeente met elkaar in overleg.
Werkgroep Normen voorzieningen
In het najaar van 2002 zijn besprekingen in de regio gestart met de
provincie over een regionale sociale agenda in het kader van het project
sociaal beleid. Op 18 november 2003 besloot het college van burgemeester en
wethouders in te stemmen met de gemeentelijke ambtelijke bijdrage aan het
regionaal project sociaal beleid door in de werkgroepen van de drie
deelprojecten te participeren, een inhoudelijke bijdrage te leveren in de
werkgroep 'Normen voorzieningen' en ambtelijke inbreng te leveren in de
regionale initiatiefgroep. Dit besluit is genomen op basis van de
veronderstelling dat participatie in de werkgroepen naar verwachting
maximaal vier uur per maand per werkgroep zal vragen en participatie in de
regionale initiatiefgroep gemiddeld drie uur per maand. Tijdens deelname aan
met name de werkgroep 'Normen voorzieningen' bleek dat de geraamde ureninzet
niet toereikend is.
Het college heeft besloten deelname aan de werkgroep 'Normen voorzieningen'
stop te zetten vanwege het feit dat er meer ambtelijke ureninzet is vereist
dan begroot. Het stoppen van deelname aan deze werkgroep heeft geen
consequenties voor de afspraken in het convenant. De gemeente blijft de
samenwerking met de provincie ondersteunen en volgt het traject door
participatie in de andere twee werkgroepen en via het regionaal overleg
Jeugd waar steeds terugkoppeling plaatsvindt over het traject. De
mogelijkheid blijft bestaan om op een later tijdstip alsnog een
inventarisatie voor de eigen gemeente uit te voeren. Voorwaarde is dan wel
dat vooraf een reële raming van de ureninzet wordt gemaakt.
Exploitatievergunningen kinderopvang Kober Groep
Op verzoek van de Kober Groep Breda worden de verlopen
exploitatievergunningen voor kinderopvang in Roosendaal ongewijzigd verlengd
voor de kindercentra Dribbel, Doppido en voor de Gastoudercentrale. Bij
kindercentrum Dino vindt verlenging en uitbreiding van de vergunning plaats.
Voorlopige exploitatievergunningen worden afgegeven voor de kindercentra
Dommel, Hupsakee en Zaza. Deze voorlopige exploitatievergunningen worden na
ontvangst van de gebruiksvergunningen van de brandweer omgezet in
definitieve. Voor kindercentrum De Doerakken wordt een definitieve
vergunning afgegeven.
Tussenrapportage preventiebeleid 'Van losse schakels naar keten'
Door middel van de tussenrapportage preventiebeleid 'Van losse schakels naar
keten' wordt de commissie Samenleving op de hoogte gesteld van de lopende
ontwikkelingen. Inhoudelijk gaat de tussenrapportage in op knelpunten,
kansen en nog te realiseren activiteiten.
Conclusie van de tussenrapportage is dat er tot eind 2004 ruimte is om de
processen en activiteiten te realiseren die in de bijgestelde begroting
staan. Er is nog veel te doen maar er is ook al veel gebeurd.
Concrete resultaten aan het eind van 2004 zijn met name het verbeteren van
de samenwerking tussen organisaties, het realiseren van
samenwerkingsverbanden (ketensamenwerking), het verbeteren van de
participatie van allochtone jongeren en hun ouders aan voornamelijk de
basisvoorzieningen in de gemeente (onderwijs, zorg, vrijetijdsactiviteiten
en werk). Daarnaast het realiseren van een monitorsysteem, het anders
invullen van de regierol van de gemeente en het realiseren van de
activiteiten die beschreven staan in de maartrapportage. In dat opzicht
voldoet het project en de kans tot experimenteren die wordt geboden aan de
functie van een zogenoemde 'plusactiviteit'.
Reconstructie Wouwbaan
Op 2 november 2003 heeft het Comité Wouwbaan een brief gestuurd waarin
gesteld wordt dat de Wouwbaan een belangrijke ontsluitingsweg met toekomst
is, die ook voor de omwonenden leefbaar moet blijven. Verzocht wordt om een
goede asfaltlaag met vrijliggende fietspaden.
Het college van burgemeester en wethouders antwoordt dat de Wouwbaan
vermoedelijk in 2007 gereconstrueerd wordt tussen de bebouwde-komgrens van
Wouw en de Engebeek. Daarbij is het plan de betonverharding te vervangen en
veilige vrijliggende fietspaden aan te leggen.
Er zal afstemming komen met de verkeersplannen rondom het verwachte Factory
Outlet Center.
Schetsplan Landbouwmechanisatiebedrijf Kerstens Voeten op Majoppeveld Noord
Er is in opdracht van Kerstens Voeten een ruimtelijke onderbouwing
aangeleverd voor het opstarten van de artikel 19 WRO-procedure om te komen
tot realisering van de nieuwe vestiging op het bedrijventerrein Majoppeveld
Noord, plandeel de "Poort van Noord". Het bedrijf is momenteel nog gevestigd
aan de Heerma van Vossstraat. Als gevolg van de woningbouwontwikkeling in
Weihoek is de huidige locatie problematisch, reden waarom in het
bestemmingsplan Weihoek al gekozen is voor de verplaatsing van het bedrijf.
Het heeft enige tijd geduurd voordat een geschikte vestigingsplaats is
gevonden. Uiteindelijk is dat de locatie Majoppeveld Noord in het
uitbreidingsgebied de "Poort van Noord" geworden.
Besloten is de procedure ex artikel 19, lid 1, van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening op te starten.
Vaststelling herziene kaart verkoop plantsoengrond Wouw Zuid-Oost
In Wouw zal plantsoengrond worden verkocht. In het kader daarvan wordt de
strook, die in het verlengde ligt naast Gierelaar 90, voor verkoop
beschikbaar gemaakt. De op 18 maart 2003 vastgestelde kaart van Wouw
Zuid-Oost is daarom ingetrokken en de herziene kaart van Wouw Zuid-Oost is
vastgesteld.
SAOZ verzoeken tot advies m.b.t. diverse verzoeken tot het toekennen van
planschade
Er zijn diverse verzoeken tot het toekennen van planschade ingediend op
grond van artikel 49 WRO.
* De bewoners van Frans Halslaan 10, 12, 14 en 24 op basis van het
verlenen van vrijstelling ex artikel 19 voor het oprichten van 27
woningen aan het Kadehof (voormalig Gammaterrein, nu Lage Brugstraat te
Roosendaal.
* De bewoners van Pres. Kennedylaan 123, 125, 127 en 129 op basis van het
verlenen van vrijstelling ex artikel 19 voor het oprichten van 3
appartementengebouwen op het terrein van het complex Wildenborch aan De
Genestetlaan te Roosendaal.
* De bewoners van Gruttoberg 11, 12, 13, 14 en 15 op basis van het
verlenen van vrijstelling ex artikel 19 voor het oprichten van een
schoolgebouw aan de Heulberg te Roosendaal
* De bewoners van Angelusberg 73 op basis van het onherroepelijk worden
van het bestemmingsplan "Minnebeek" met betrekking tot de bestemming
horeca voor de cafetaria op de parkeerplaats bij de kinderboerderij aan
de Ambrozijnberg te Roosendaal.
* De bewoner van Heerma van Vossstraat 44 op basis van het verlenen van
vrijstelling ex artikel 17 WRO voor het tijdelijk (maximaal 5 jaar)
vestigen van een verpleeghuis aan de Heerma van Vossstraat.
* De bewoners van Leemstraat 31 te Zegge op basis van het verlenen van
diverse vrijstellingen ex artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening
voor het oprichten van bedrijven aan de Leemstraat, Keulsveld,
Venneveld en Zeggeveld.
Conform de Procedureverordening planschadevergoeding heeft het college
besloten alle verzoeken om planschade ter beoordeling voor te leggen aan de
Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken (SAOZ) in Rotterdam.
Consultatie over Gebiedsplan Brabantse Delta (GP) en Uitwerkingsplan
Brabantse Buitensteden en Woensdrecht (UP)
De colleges van Bergen op Zoom en Roosendaal hebben kennis genomen van het
Gebiedsplan Brabantse Delta en de afstemming met het Uitwerkingsplan
stedelijke regio Brabantse Buitensteden. Aan de raadsleden van beide
gemeenten wordt een voorstel gedaan voor een bestuurlijke reactie, namens de
Brabantse Buitensteden. Beide plannen en de bestuurlijke reactie zijn
onderwerp op een gezamenlijke bijeenkomst van de raadscommissie ROUB van
Bergen op Zoom en de raadscommissie RO van Roosendaal, die op 13 april a.s.
wordt gehouden in het oude stadshuis, Grote Markt te Roosendaal.
Watertoets
Op 14 februari 2001 is tijdens een startbijeenkomst door Rijk, IPO, VNG en
unie van waterschappen het "waterbeleid 21e eeuw" ondertekend. In dit
waterbeleid is door betrokkenen vastgelegd dat voor alle nieuwe ruimtelijke
ontwikkelingen de Watertoets zal worden toegepast. Dit betekent dat bij het
maken en/of wijzigen van bestemmingsplannen tevens een paragraaf met
betrekking tot het water moet worden opgenomen.
In de watertoets wordt gebruik gemaakt van de bestaande wet- en regelgeving.
Met ingang van 1 november 2003 is de watertoets wettelijk verankerd, door
middel van een wijziging op het Besluit op de Ruimtelijke Ordening (Bro).
Door de gemeente Roosendaal wordt nadere invulling gegeven aan deze
wettelijke verplichting door het instellen van het Waterpanel Roosendaal.
Hierin zijn alle gemeentelijke en externe belanghebbenden vertegenwoordigd.
Om de processen en de daaraan gekoppelde producten helder en duidelijk te
maken voor alle betrokkenen, is het Handboek "Watertoets in de gemeente
Roosendaal" opgesteld.
Bijdrage tafeltennisvereniging ODT en overdracht gymlokaal Red Band
Tafeltennisvereniging ODT heeft, nadat zij het gymlokaal aan de Burgerhout
moest verlaten voor de bouw van de nieuwe muziekschool, de laatste jaren
gebruik kunnen maken van tijdelijke huisvesting die haar geboden werd in het
gymlokaal aan de Kloosterstraat. Het was de bedoeling dat de vereniging van
daaruit zou verhuizen naar het Verenigingsverzamelgebouw, maar de plannen
voor dat gebouw gingen niet door. Het gymlokaal aan de Kloosterstraat moet
afgebroken worden voor de bouw van woningen en met ODT is gezocht naar
vervangende huisvesting. Er is met de vereniging overeenstemming bereikt
over het gymlokaal op het Red Bandsportpark. Dit lokaal dient nog te worden
uitgebreid om het geschikt te maken voor de activiteiten van de vereniging.
De kosten hiervoor worden begroot op ¤ 281.922 en worden gedekt door een
bijdrage van de tafeltennisbond, een lening bij die bond, een bijdrage uit
het VSB-fonds, uit eigen middelen, diverse verenigingsacties en een
geldlening bij de bank. Het college heeft besloten om in te gaan op het
verzoek van de vereniging om een eenmalige bijdrage van ¤ 115.000 te
verstrekken, voor het aanpassen van het gymlokaal.
Het gymlokaal Red Band zal aan tafeltennisvereniging ODT worden overgedragen
en voor de ondergrond zal het recht van erfpacht / opstal worde n verleend.
De Stichting Waarborgfonds Sport en de gemeente Roosendaal zullen borg staan
voor de geldlening die de vereniging bij de bank heeft moeten sluiten om de
plannen te kunnen realiseren.
Bestuursopdracht 'Sportaccommodatievisie Roosendaal 2004'
In de sportnota Voorzet op Maat (oktober 2000) is aangekondigd dat over het
accommodatiebeleid een aparte notitie zal verschijnen. Een bedrag van ¤
25.000 (ten laste van de post 'onvoorziene uitgaven') wordt beschikbaar
gesteld voor het inhuren van externe ondersteuning om de nieuwe
sportaccommodatie-visie te realiseren.
Om de opdracht voor het externe ondersteuningsbureau te kunnen geven, is de
b estuursopdracht Sportaccommodatievisie Roosendaal 2004 geformuleerd. Deze
is vastgesteld door het college.
Aanleidingen voor de bestuursopdracht zijn knelpunten die in de praktijk
gesignaleerd zijn en vragen om een duidelijke beleidslijn op het gebied van
accommodaties. In feite gaat het om drie grote zaken:
* Er bestaat geen eenduidige gang van zaken in de wijze waarop
verenigingen ondersteund worden: aan welke zaken draagt de gemeente ter
ondersteuning van de sport wel en niet bij;
* De financiële middelen van de gemeente staan onder druk. Dit vereist
een scherpe duiding van de rol en positie van de gemeente tegenover de
sport;
* De gemeente is van plan het subsidiebeleid te herijken. In dat verband
is het goed te beantwoorden welk ondersteuningsbeleid geldt voor de
verenigingen in Roosendaal betreft sportaccommodaties.
De hoofddoelstelling van de bestuursopdracht is het formuleren van een
realistische integrale visie op het gebied van de openlucht
sportaccommodaties en de daarbij behorende sporten voor de komende vijftien
jaar. Binnen deze visie worden een aantal concrete beleidsvoornemens
uitgeschreven, bijvoorbeeld de normen van de NOC*NSF en bonden en de
behoefte van de huidige sportaanbieders en de gemeentelijke rol bij het
realiseren van voorzieningen. Dit onderzoek moet leiden tot de 'Visie
sportaccommodaties Roosendaal 2004'.
Bijdrage aan hockeyvereniging de Pelikaan - aanleg kunstgrasveld
Het college van burgemeester en wethouders heeft deze week besloten eenmalig
een bedrag van
¤ 100.000 beschikbaar te stellen aan hockeyvereniging De Pelikaan. Eind
vorig jaar bestemde de gemeente een bedrag van ¤ 660.000 voor investeringen
in sportaccommodaties, waaronder ¤ 100.000 als bijdrage aan hockeyvereniging
De Pelikaan. Met de eenmalige s ubsidie van de gemeente Roosendaal, een
geldlening bij de bank én een bijdrage uit eigen middelen wil de
hockeyvereniging de aanleg van een derde kunstgrashockeyveld en een nieuwe
toplaag voor het eerste kunstgrasveld bekostigen.
De kosten voor het aanleggen van het kunstgrasveld en het vervangen van de
toplaag van het eerste veld worden begroot op ¤ 425.000. Om deze kosten te
dekken wil hockeyvereniging De Pelikaan bij de bank een geldlening sluiten
en kan zij uit eigen middelen een bedrag bijleggen. Omdat er dan nog een
tekort is van ¤ 100.000, vroeg de vereniging de gemeente een eenmalige
subsidie ter grootte van dit bedrag. Het college van B&W heeft besloten deze
eenmalige bijdrage aan De Pelikaan beschikbaar te stellen.
Hockeyvereniging De Pelikaan kreeg de laatste jaren een fikse uitbreiding
van het aantal leden te verwerken. Enerzijds door aanmelding van leden uit
de aangrenzende nieuwe wijk en anderzijds door de stijgende populariteit van
de hockeysport. Vooral het aantal jeugdleden nam aanzienlijk toe, een groei
van maar liefst 75% ten opzichte van 1998. Door deze aanzienlijke ledengroei
ontstond een tekort aan speel- en trainingsaccommodatie bij de vereniging.
Verder besloot de hockeybond het eerste kunstgrasveld, dat zeventien jaar
geleden in gebruik werd genomen, af te keuren voor het spelen van
competitiewedstrijden. Dit veld moet opnieuw voorzien worden van een nieuwe
kunststof toplaag om weer aan de wedstrijdeisen te voldoen.