Gemeente Roosendaal



---

Openbare besluitenlijst 30 maart 2004

Niet handhaven in verband met overhangend groen

Aan de achterzijde van het perceel, gelegen aan de Wouwseweg 11, wordt het erf afgescheiden door middel van coniferen. De coniferen hangen over het trottoir in de Hendrikstraat. Naar aanleiding daarvan heeft een bewoner van de Hendrikstraat al meermalen klachten ingediend en verzocht maatregelen te nemen.

Op grond van de Algemene plaatselijke verordening is het verboden om beplanting of een voorwerp aan te brengen of te hebben, op zodanige wijze dat aan het wegverkeer het vrije uitzicht wordt belemmerd of daarvoor op andere wijze hinder of gevaar oplevert. Na onderzoek is gebleken dat de situatie niet zodanig is dat op grond van deze bepaling een bestuursrechtelijke maatregel kan worden afgekondigd. Op de eerste plaats vanwege het feit dat het trottoir nog voldoende ruimte biedt en daarnaast vanwege het feit dat door het overhangend groen geen gevaar ontstaat met betrekking tot de verkeersveiligheid.

Op grond van bovenstaande is besloten geen bestuursrechtelijke maatregel af te kondigen.

Intentieverklaring unielocatie De Sponder

In de Kadernotitie Masterplan Onderwijs Roosendaal, die in december 2001 door de gemeenteraad werd vastgesteld, zijn de uitgangspunten en richtingen voor het toekomstige onderwijshuisvestingsbeleid voor de gemeente vastgelegd. Deloitte & Touche maakte een uitvoerige knelpuntenanalyse van de onderwijshuisvesting in Roosendaal en nam die op in het rapport 'Scenario ontwikkeling onderwijshuisvesting'. In het rapport wordt met name de huisvesting van het Jan Tinbergencollege, De Sponder en OMO scholengemeenschap Tongerlo onder de loep genomen. De gemeente trad vervolgens in overleg met de betrokken schoolbesturen, waaronder de Stichting Katholiek Primair Onderwijs Roosendaal (KPO) voor De Sponder. De leerlingen van De Sponder zijn nu in vier locaties gehuisvest. Het streven is één unielocatie op de plaats waar nu het Jan Tinbergencollege aan de Bovendonk 1 is gevestigd.

De afspraken die met KPO worden gemaakt zijn vastgelegd in een intentieverklaring. Deze afspraken hebben betrekking op het vrijmaken van Hoogstraat 124 voor het ROC Zoomvlietcollege en het onderbrengen van de leerlingen van deze locatie in units bij de locatie Voorstraat. Indien de verplaatsing van het Jan Tinbergencollege geen doorgang vindt, garandeert de gemeente een volwaardige, permanente huisvesting op de drie locaties. De gemeente verstrekt financiële middelen om de plannen uit te kunnen voeren, waarbij uitdrukkelijk het begrotingsvoorbehoud (voldoende financiële middelen) wordt gemaakt. Partijen hebben ook afgesproken af te zien van claims of eisen tot schadevergoeding of enige actie tot nakoming van de intentieverklaring tegenover elkaar, indien de ontwikkelingen betreft de onderwijshuisvesting niet tot stand komen. De overeenkomst wordt voor é én jaar aangegaan met de mogelijkheid van stilzwijgende verlenging, tenzij anders wordt overeengekomen. Wanneer de omstandigheden zich wijzigen treden KPO en de gemeente met elkaar in overleg.

Werkgroep Normen voorzieningen

In het najaar van 2002 zijn besprekingen in de regio gestart met de provincie over een regionale sociale agenda in het kader van het project sociaal beleid. Op 18 november 2003 besloot het college van burgemeester en wethouders in te stemmen met de gemeentelijke ambtelijke bijdrage aan het regionaal project sociaal beleid door in de werkgroepen van de drie deelprojecten te participeren, een inhoudelijke bijdrage te leveren in de werkgroep 'Normen voorzieningen' en ambtelijke inbreng te leveren in de regionale initiatiefgroep. Dit besluit is genomen op basis van de veronderstelling dat participatie in de werkgroepen naar verwachting maximaal vier uur per maand per werkgroep zal vragen en participatie in de regionale initiatiefgroep gemiddeld drie uur per maand. Tijdens deelname aan met name de werkgroep 'Normen voorzieningen' bleek dat de geraamde ureninzet niet toereikend is.

Het college heeft besloten deelname aan de werkgroep 'Normen voorzieningen' stop te zetten vanwege het feit dat er meer ambtelijke ureninzet is vereist dan begroot. Het stoppen van deelname aan deze werkgroep heeft geen consequenties voor de afspraken in het convenant. De gemeente blijft de samenwerking met de provincie ondersteunen en volgt het traject door participatie in de andere twee werkgroepen en via het regionaal overleg Jeugd waar steeds terugkoppeling plaatsvindt over het traject. De mogelijkheid blijft bestaan om op een later tijdstip alsnog een inventarisatie voor de eigen gemeente uit te voeren. Voorwaarde is dan wel dat vooraf een reële raming van de ureninzet wordt gemaakt.

Exploitatievergunningen kinderopvang Kober Groep

Op verzoek van de Kober Groep Breda worden de verlopen exploitatievergunningen voor kinderopvang in Roosendaal ongewijzigd verlengd voor de kindercentra Dribbel, Doppido en voor de Gastoudercentrale. Bij kindercentrum Dino vindt verlenging en uitbreiding van de vergunning plaats. Voorlopige exploitatievergunningen worden afgegeven voor de kindercentra Dommel, Hupsakee en Zaza. Deze voorlopige exploitatievergunningen worden na ontvangst van de gebruiksvergunningen van de brandweer omgezet in definitieve. Voor kindercentrum De Doerakken wordt een definitieve vergunning afgegeven.

Tussenrapportage preventiebeleid 'Van losse schakels naar keten'

Door middel van de tussenrapportage preventiebeleid 'Van losse schakels naar keten' wordt de commissie Samenleving op de hoogte gesteld van de lopende ontwikkelingen. Inhoudelijk gaat de tussenrapportage in op knelpunten, kansen en nog te realiseren activiteiten.

Conclusie van de tussenrapportage is dat er tot eind 2004 ruimte is om de processen en activiteiten te realiseren die in de bijgestelde begroting staan. Er is nog veel te doen maar er is ook al veel gebeurd.

Concrete resultaten aan het eind van 2004 zijn met name het verbeteren van de samenwerking tussen organisaties, het realiseren van samenwerkingsverbanden (ketensamenwerking), het verbeteren van de participatie van allochtone jongeren en hun ouders aan voornamelijk de basisvoorzieningen in de gemeente (onderwijs, zorg, vrijetijdsactiviteiten en werk). Daarnaast het realiseren van een monitorsysteem, het anders invullen van de regierol van de gemeente en het realiseren van de activiteiten die beschreven staan in de maartrapportage. In dat opzicht voldoet het project en de kans tot experimenteren die wordt geboden aan de functie van een zogenoemde 'plusactiviteit'.

Reconstructie Wouwbaan

Op 2 november 2003 heeft het Comité Wouwbaan een brief gestuurd waarin gesteld wordt dat de Wouwbaan een belangrijke ontsluitingsweg met toekomst is, die ook voor de omwonenden leefbaar moet blijven. Verzocht wordt om een goede asfaltlaag met vrijliggende fietspaden.

Het college van burgemeester en wethouders antwoordt dat de Wouwbaan vermoedelijk in 2007 gereconstrueerd wordt tussen de bebouwde-komgrens van Wouw en de Engebeek. Daarbij is het plan de betonverharding te vervangen en veilige vrijliggende fietspaden aan te leggen.

Er zal afstemming komen met de verkeersplannen rondom het verwachte Factory Outlet Center.

Schetsplan Landbouwmechanisatiebedrijf Kerstens Voeten op Majoppeveld Noord

Er is in opdracht van Kerstens Voeten een ruimtelijke onderbouwing aangeleverd voor het opstarten van de artikel 19 WRO-procedure om te komen tot realisering van de nieuwe vestiging op het bedrijventerrein Majoppeveld Noord, plandeel de "Poort van Noord". Het bedrijf is momenteel nog gevestigd aan de Heerma van Vossstraat. Als gevolg van de woningbouwontwikkeling in Weihoek is de huidige locatie problematisch, reden waarom in het bestemmingsplan Weihoek al gekozen is voor de verplaatsing van het bedrijf. Het heeft enige tijd geduurd voordat een geschikte vestigingsplaats is gevonden. Uiteindelijk is dat de locatie Majoppeveld Noord in het uitbreidingsgebied de "Poort van Noord" geworden.

Besloten is de procedure ex artikel 19, lid 1, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening op te starten.

Vaststelling herziene kaart verkoop plantsoengrond Wouw Zuid-Oost

In Wouw zal plantsoengrond worden verkocht. In het kader daarvan wordt de strook, die in het verlengde ligt naast Gierelaar 90, voor verkoop beschikbaar gemaakt. De op 18 maart 2003 vastgestelde kaart van Wouw Zuid-Oost is daarom ingetrokken en de herziene kaart van Wouw Zuid-Oost is vastgesteld.

SAOZ verzoeken tot advies m.b.t. diverse verzoeken tot het toekennen van planschade

Er zijn diverse verzoeken tot het toekennen van planschade ingediend op grond van artikel 49 WRO.


* De bewoners van Frans Halslaan 10, 12, 14 en 24 op basis van het verlenen van vrijstelling ex artikel 19 voor het oprichten van 27 woningen aan het Kadehof (voormalig Gammaterrein, nu Lage Brugstraat te Roosendaal.

* De bewoners van Pres. Kennedylaan 123, 125, 127 en 129 op basis van het verlenen van vrijstelling ex artikel 19 voor het oprichten van 3 appartementengebouwen op het terrein van het complex Wildenborch aan De Genestetlaan te Roosendaal.

* De bewoners van Gruttoberg 11, 12, 13, 14 en 15 op basis van het verlenen van vrijstelling ex artikel 19 voor het oprichten van een schoolgebouw aan de Heulberg te Roosendaal

* De bewoners van Angelusberg 73 op basis van het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan "Minnebeek" met betrekking tot de bestemming horeca voor de cafetaria op de parkeerplaats bij de kinderboerderij aan de Ambrozijnberg te Roosendaal.

* De bewoner van Heerma van Vossstraat 44 op basis van het verlenen van vrijstelling ex artikel 17 WRO voor het tijdelijk (maximaal 5 jaar) vestigen van een verpleeghuis aan de Heerma van Vossstraat.
* De bewoners van Leemstraat 31 te Zegge op basis van het verlenen van diverse vrijstellingen ex artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening voor het oprichten van bedrijven aan de Leemstraat, Keulsveld, Venneveld en Zeggeveld.

Conform de Procedureverordening planschadevergoeding heeft het college besloten alle verzoeken om planschade ter beoordeling voor te leggen aan de Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken (SAOZ) in Rotterdam.

Consultatie over Gebiedsplan Brabantse Delta (GP) en Uitwerkingsplan Brabantse Buitensteden en Woensdrecht (UP)

De colleges van Bergen op Zoom en Roosendaal hebben kennis genomen van het Gebiedsplan Brabantse Delta en de afstemming met het Uitwerkingsplan stedelijke regio Brabantse Buitensteden. Aan de raadsleden van beide gemeenten wordt een voorstel gedaan voor een bestuurlijke reactie, namens de Brabantse Buitensteden. Beide plannen en de bestuurlijke reactie zijn onderwerp op een gezamenlijke bijeenkomst van de raadscommissie ROUB van Bergen op Zoom en de raadscommissie RO van Roosendaal, die op 13 april a.s. wordt gehouden in het oude stadshuis, Grote Markt te Roosendaal.

Watertoets

Op 14 februari 2001 is tijdens een startbijeenkomst door Rijk, IPO, VNG en unie van waterschappen het "waterbeleid 21e eeuw" ondertekend. In dit waterbeleid is door betrokkenen vastgelegd dat voor alle nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen de Watertoets zal worden toegepast. Dit betekent dat bij het maken en/of wijzigen van bestemmingsplannen tevens een paragraaf met betrekking tot het water moet worden opgenomen.

In de watertoets wordt gebruik gemaakt van de bestaande wet- en regelgeving. Met ingang van 1 november 2003 is de watertoets wettelijk verankerd, door middel van een wijziging op het Besluit op de Ruimtelijke Ordening (Bro).

Door de gemeente Roosendaal wordt nadere invulling gegeven aan deze wettelijke verplichting door het instellen van het Waterpanel Roosendaal. Hierin zijn alle gemeentelijke en externe belanghebbenden vertegenwoordigd.

Om de processen en de daaraan gekoppelde producten helder en duidelijk te maken voor alle betrokkenen, is het Handboek "Watertoets in de gemeente Roosendaal" opgesteld.

Bijdrage tafeltennisvereniging ODT en overdracht gymlokaal Red Band

Tafeltennisvereniging ODT heeft, nadat zij het gymlokaal aan de Burgerhout moest verlaten voor de bouw van de nieuwe muziekschool, de laatste jaren gebruik kunnen maken van tijdelijke huisvesting die haar geboden werd in het gymlokaal aan de Kloosterstraat. Het was de bedoeling dat de vereniging van daaruit zou verhuizen naar het Verenigingsverzamelgebouw, maar de plannen voor dat gebouw gingen niet door. Het gymlokaal aan de Kloosterstraat moet afgebroken worden voor de bouw van woningen en met ODT is gezocht naar vervangende huisvesting. Er is met de vereniging overeenstemming bereikt over het gymlokaal op het Red Bandsportpark. Dit lokaal dient nog te worden uitgebreid om het geschikt te maken voor de activiteiten van de vereniging. De kosten hiervoor worden begroot op ¤ 281.922 en worden gedekt door een bijdrage van de tafeltennisbond, een lening bij die bond, een bijdrage uit het VSB-fonds, uit eigen middelen, diverse verenigingsacties en een geldlening bij de bank. Het college heeft besloten om in te gaan op het verzoek van de vereniging om een eenmalige bijdrage van ¤ 115.000 te verstrekken, voor het aanpassen van het gymlokaal.

Het gymlokaal Red Band zal aan tafeltennisvereniging ODT worden overgedragen en voor de ondergrond zal het recht van erfpacht / opstal worde n verleend. De Stichting Waarborgfonds Sport en de gemeente Roosendaal zullen borg staan voor de geldlening die de vereniging bij de bank heeft moeten sluiten om de plannen te kunnen realiseren.

Bestuursopdracht 'Sportaccommodatievisie Roosendaal 2004'

In de sportnota Voorzet op Maat (oktober 2000) is aangekondigd dat over het accommodatiebeleid een aparte notitie zal verschijnen. Een bedrag van ¤ 25.000 (ten laste van de post 'onvoorziene uitgaven') wordt beschikbaar gesteld voor het inhuren van externe ondersteuning om de nieuwe sportaccommodatie-visie te realiseren.

Om de opdracht voor het externe ondersteuningsbureau te kunnen geven, is de b estuursopdracht Sportaccommodatievisie Roosendaal 2004 geformuleerd. Deze is vastgesteld door het college.

Aanleidingen voor de bestuursopdracht zijn knelpunten die in de praktijk gesignaleerd zijn en vragen om een duidelijke beleidslijn op het gebied van accommodaties. In feite gaat het om drie grote zaken:


* Er bestaat geen eenduidige gang van zaken in de wijze waarop verenigingen ondersteund worden: aan welke zaken draagt de gemeente ter ondersteuning van de sport wel en niet bij;

* De financiële middelen van de gemeente staan onder druk. Dit vereist een scherpe duiding van de rol en positie van de gemeente tegenover de sport;

* De gemeente is van plan het subsidiebeleid te herijken. In dat verband is het goed te beantwoorden welk ondersteuningsbeleid geldt voor de verenigingen in Roosendaal betreft sportaccommodaties.

De hoofddoelstelling van de bestuursopdracht is het formuleren van een realistische integrale visie op het gebied van de openlucht sportaccommodaties en de daarbij behorende sporten voor de komende vijftien jaar. Binnen deze visie worden een aantal concrete beleidsvoornemens uitgeschreven, bijvoorbeeld de normen van de NOC*NSF en bonden en de behoefte van de huidige sportaanbieders en de gemeentelijke rol bij het realiseren van voorzieningen. Dit onderzoek moet leiden tot de 'Visie sportaccommodaties Roosendaal 2004'.

Bijdrage aan hockeyvereniging de Pelikaan - aanleg kunstgrasveld

Het college van burgemeester en wethouders heeft deze week besloten eenmalig een bedrag van

¤ 100.000 beschikbaar te stellen aan hockeyvereniging De Pelikaan. Eind vorig jaar bestemde de gemeente een bedrag van ¤ 660.000 voor investeringen in sportaccommodaties, waaronder ¤ 100.000 als bijdrage aan hockeyvereniging De Pelikaan. Met de eenmalige s ubsidie van de gemeente Roosendaal, een geldlening bij de bank én een bijdrage uit eigen middelen wil de hockeyvereniging de aanleg van een derde kunstgrashockeyveld en een nieuwe toplaag voor het eerste kunstgrasveld bekostigen.

De kosten voor het aanleggen van het kunstgrasveld en het vervangen van de toplaag van het eerste veld worden begroot op ¤ 425.000. Om deze kosten te dekken wil hockeyvereniging De Pelikaan bij de bank een geldlening sluiten en kan zij uit eigen middelen een bedrag bijleggen. Omdat er dan nog een tekort is van ¤ 100.000, vroeg de vereniging de gemeente een eenmalige subsidie ter grootte van dit bedrag. Het college van B&W heeft besloten deze eenmalige bijdrage aan De Pelikaan beschikbaar te stellen.

Hockeyvereniging De Pelikaan kreeg de laatste jaren een fikse uitbreiding van het aantal leden te verwerken. Enerzijds door aanmelding van leden uit de aangrenzende nieuwe wijk en anderzijds door de stijgende populariteit van de hockeysport. Vooral het aantal jeugdleden nam aanzienlijk toe, een groei van maar liefst 75% ten opzichte van 1998. Door deze aanzienlijke ledengroei ontstond een tekort aan speel- en trainingsaccommodatie bij de vereniging.

Verder besloot de hockeybond het eerste kunstgrasveld, dat zeventien jaar geleden in gebruik werd genomen, af te keuren voor het spelen van competitiewedstrijden. Dit veld moet opnieuw voorzien worden van een nieuwe kunststof toplaag om weer aan de wedstrijdeisen te voldoen.