Gemeente Heeze-Leende


Opening Zorgloket gemeente Heeze-Leende

Opening Zorgloket gemeente Heeze-Leende Eén loket voor al uw vragen over zorg!

De gemeente Heeze-Leende opent op dinsdag 30 maart 2004 het Zorgloket voor haar burgers in het gemeentehuis te Heeze. Vanaf die tijd kunnen burgers met uiteenlopende vragen over zorg hier terecht. Wethouder Kerkhofs-van Zwet zal het Zorgloket op 30 maart officieel openen.

Waarom het Zorgloket?
Veel instellingen en instanties bieden diensten aan voor ouderen, chronisch zieken en lichamelijk gehandicapten. Vaak is het onduidelijk waar iemand terechtkan voor het antwoord op zijn of haar vraag. Het doel van het zorgloket is om een één loketfunctie te creëren voor alle vragen over zorg, zodat burgers niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Veel gemeenten in Nederland hebben inmiddels afgesproken om een dergelijk lokaal loket in te richten.

De gemeente Heeze-Leende opent op 30 maart het Zorgloket. Het is de bedoeling om de diensten van het Infopunt Heeze (gevestigd in de bibliotheek) in een later stadium fysiek te integreren met het dienstenaanbod van het Zorgloket. Op dit moment kunnen burgers voor algemene vragen over zorg ook terecht bij het Infopunt Heeze. In de toekomst zal er dan ook daadwerkelijk sprake zijn van één centraal loket voor alle (aan)vragen op het gebied van Wonen, Welzijn en Zorg.

Waarvoor kan men terecht bij het Zorgloket?
De medewerkers van het Zorgloket geven burgers informatie en advies over voorzieningen op grond van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). Ook kan men bij het loket terecht voor het aanvragen van voorzieningen op grond van deze wet. Binnen het Zorgloket kunnen eenvoudige indicatiestellingen (beoordelingen) voor Wvg-voorzieningen worden uitgevoerd. Dit betekent dat er niet eerst een medisch advies hoeft te worden opgevraagd bij een extern indicatieorgaan, maar dat de indicatie direct via het Zorgloket kan worden afgehandeld. Voor een aantal aanvragen is het echter noodzakelijk advies op te vragen bij een onafhankelijk indicatieorgaan. De medewerker van het loket zorgt voor aanmelding bij het juiste indicatieorgaan.

Burgers kunnen ook bij het Zorgloket terecht voor het aanvragen van kwijtschelding gemeentelijke belastingen, Vangnetregeling Huursubsidie en bijzondere bijstand voor noodzakelijke kosten. U kunt met al uw vragen over Huursubsidie terecht bij het Zorgloket. De medewerkers kunnen direct informatie geven over het verloop van een aanvraag huursubsidie.
In de toekomst kunnen burgers ook bij het Zorgloket terecht voor aanvragen voor AWBZ-voorzieningen (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten).

Ruimere openingstijden
Het bureau Sociale Zaken van de gemeente was voorheen op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 10.00 uur. Daarnaast was het mogelijk op andere tijden een afspraak te maken met een van de medewerkers. Met de opening van het Zorgloket is tevens gekozen voor ruimere openingstijden. Men kan van 9.00 tot 12.30 uur terecht bij het Zorgloket en bij de balie van het Team Maatschappelijke Zorg en Reïntegratie (voorheen Sociale Zaken). Hiermee voldoet de gemeente aan de vraag van veel cliënten. Uiteraard kan men ook nog steeds op afspraak terecht.

Waar is het Zorgloket gevestigd?
Het Zorgloket bevindt zich in de hal van het gemeentehuis te Heeze. Het Zorgloket wordt bemenst door medewerkers van het Team Maatschappelijke Zorg en Reïntegratie. Voor algemene vragen over zorg kan men ook nog altijd terecht bij het Infopunt aan de Jan Deckersstraat 30 in Heeze. Het Infopunt is ook telefonisch bereikbaar, op telefoonnummer 040- 226 55 97.

Officiële opening Zorgloket
Op dinsdag 30 maart 2004 om 16.00 uur wordt het Zorgloket feestelijk geopend door wethouder mw. G.J.M. Kerkhofs-van Zwet. Na de opening kan men kennis maken met de medewerkers van het Zorgloket en het dienstenaanbod.