Gemeente Heeze-Leende
Opening Zorgloket gemeente Heeze-Leende
Opening Zorgloket gemeente Heeze-Leende Eén loket voor al uw vragen over zorg!
De gemeente Heeze-Leende opent op dinsdag 30 maart 2004 het Zorgloket
voor haar burgers in het gemeentehuis te Heeze. Vanaf die tijd kunnen
burgers met uiteenlopende vragen over zorg hier terecht. Wethouder
Kerkhofs-van Zwet zal het Zorgloket op 30 maart officieel openen.
Waarom het Zorgloket?
Veel instellingen en instanties bieden diensten aan voor ouderen,
chronisch zieken en lichamelijk gehandicapten. Vaak is het onduidelijk
waar iemand terechtkan voor het antwoord op zijn of haar vraag. Het
doel van het zorgloket is om een één loketfunctie te creëren voor alle
vragen over zorg, zodat burgers niet van het kastje naar de muur
worden gestuurd. Veel gemeenten in Nederland hebben inmiddels
afgesproken om een dergelijk lokaal loket in te richten.
De gemeente Heeze-Leende opent op 30 maart het Zorgloket. Het is de
bedoeling om de diensten van het Infopunt Heeze (gevestigd in de
bibliotheek) in een later stadium fysiek te integreren met het
dienstenaanbod van het Zorgloket. Op dit moment kunnen burgers voor
algemene vragen over zorg ook terecht bij het Infopunt Heeze. In de
toekomst zal er dan ook daadwerkelijk sprake zijn van één centraal
loket voor alle (aan)vragen op het gebied van Wonen, Welzijn en Zorg.
Waarvoor kan men terecht bij het Zorgloket?
De medewerkers van het Zorgloket geven burgers informatie en advies
over voorzieningen op grond van de Wet voorzieningen gehandicapten
(Wvg). Ook kan men bij het loket terecht voor het aanvragen van
voorzieningen op grond van deze wet. Binnen het Zorgloket kunnen
eenvoudige indicatiestellingen (beoordelingen) voor Wvg-voorzieningen
worden uitgevoerd. Dit betekent dat er niet eerst een medisch advies
hoeft te worden opgevraagd bij een extern indicatieorgaan, maar dat de
indicatie direct via het Zorgloket kan worden afgehandeld. Voor een
aantal aanvragen is het echter noodzakelijk advies op te vragen bij
een onafhankelijk indicatieorgaan. De medewerker van het loket zorgt
voor aanmelding bij het juiste indicatieorgaan.
Burgers kunnen ook bij het Zorgloket terecht voor het aanvragen van
kwijtschelding gemeentelijke belastingen, Vangnetregeling Huursubsidie
en bijzondere bijstand voor noodzakelijke kosten. U kunt met al uw
vragen over Huursubsidie terecht bij het Zorgloket. De medewerkers
kunnen direct informatie geven over het verloop van een aanvraag
huursubsidie.
In de toekomst kunnen burgers ook bij het Zorgloket terecht voor
aanvragen voor AWBZ-voorzieningen (Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten).
Ruimere openingstijden
Het bureau Sociale Zaken van de gemeente was voorheen op werkdagen
bereikbaar van 9.00 tot 10.00 uur. Daarnaast was het mogelijk op
andere tijden een afspraak te maken met een van de medewerkers. Met de
opening van het Zorgloket is tevens gekozen voor ruimere
openingstijden. Men kan van 9.00 tot 12.30 uur terecht bij het
Zorgloket en bij de balie van het Team Maatschappelijke Zorg en
Reïntegratie (voorheen Sociale Zaken). Hiermee voldoet de gemeente aan
de vraag van veel cliënten. Uiteraard kan men ook nog steeds op
afspraak terecht.
Waar is het Zorgloket gevestigd?
Het Zorgloket bevindt zich in de hal van het gemeentehuis te Heeze.
Het Zorgloket wordt bemenst door medewerkers van het Team
Maatschappelijke Zorg en Reïntegratie. Voor algemene vragen over zorg
kan men ook nog altijd terecht bij het Infopunt aan de Jan
Deckersstraat 30 in Heeze. Het Infopunt is ook telefonisch bereikbaar,
op telefoonnummer 040- 226 55 97.
Officiële opening Zorgloket
Op dinsdag 30 maart 2004 om 16.00 uur wordt het Zorgloket feestelijk
geopend door wethouder mw. G.J.M. Kerkhofs-van Zwet. Na de opening kan
men kennis maken met de medewerkers van het Zorgloket en het
dienstenaanbod.