ondernemers van cafetarias en fastfoodformules stimuleren
verantwoordelijkheid te nemen voor de gezondheid van hun klanten. Dit
kunnen zij doen door gebruik te maken van vloeibaar frituurvet en het
volgen van de Spelregels Verantwoord Frituren.
Verantwoord frituren In vloeibaar frituurvet zitten in vergelijking
met vast frituurvet veel goede, onverzadigde vetten. Onverzadigde
vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de fastfoodsector zijn
ondernemers nog onvoldoende op de hoogte van deze gezondheidsaspecten
van vloeibaar frituurvet. De keuze van het vet wordt nu nog vaak uit
gewoonte bepaald of door economische motieven. Op dit moment gebruikt
10% van de cafetarias en fastfoodformules vloeibaar frituurvet. Eind
2006 moet dit minimaal 50% zijn.
Het startschot voor de tweejarige campagne wordt op 30 maart
aanstaande gegeven tijdens een informatieve bijeenkomst in Wageningen
(zie ook bijgevoegde uitnodiging). Vertegenwoordigers van de
Wageningen Universiteit, de Nederlandse Hartstichting en de
Consumentenbond zullen daar de noodzaak tot overstappen op vloeibaar
frituurvet benadrukken. Topkok Ramon Beuk zal de kennis van de
aanwezigen over verantwoord frituren testen. Daarnaast laat hij zien
hoe je het beste en gezondste frituurt en mogen de aanwezigen proeven
hoe dat dan smaakt.
Cafetarias en fastfoodformules die gaan deelnemen aan de campagne,
frituren in vloeibaar frituurvet en houden zich aan de Spelregels
Verantwoord Frituren. Ze zijn te herkennen aan speciale posters en
folders met als motto Ja, wij frituren verantwoord. Op de website
www.friturenindehoreca.nl zullen alle deelnemende bedrijven worden
vermeld.
Cafetarias en fastfoodformules kunnen workshops over vloeibaar
frituurvet volgen, waarbij zij praktische tips krijgen over het
gebruik en de gezondheidsaspecten daarvan. Mede via horecavakbeurzen
en vaktijdschriften worden zij gestimuleerd te kiezen voor vloeibaar
frituurvet.
Lees alles over de campagne op www.friturenindehoreca.nl
Noot voor de redactie
Koninklijk Horeca Nederland