Koninklijk Horeca Nederland

ondernemers van cafetarias en fastfoodformules stimuleren verantwoordelijkheid te nemen voor de gezondheid van hun klanten. Dit kunnen zij doen door gebruik te maken van vloeibaar frituurvet en het volgen van de Spelregels Verantwoord Frituren.

Verantwoord frituren In vloeibaar frituurvet zitten in vergelijking met vast frituurvet veel goede, onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de fastfoodsector zijn ondernemers nog onvoldoende op de hoogte van deze gezondheidsaspecten van vloeibaar frituurvet. De keuze van het vet wordt nu nog vaak uit gewoonte bepaald of door economische motieven. Op dit moment gebruikt 10% van de cafetarias en fastfoodformules vloeibaar frituurvet. Eind 2006 moet dit minimaal 50% zijn.

Het startschot voor de tweejarige campagne wordt op 30 maart aanstaande gegeven tijdens een informatieve bijeenkomst in Wageningen (zie ook bijgevoegde uitnodiging). Vertegenwoordigers van de Wageningen Universiteit, de Nederlandse Hartstichting en de Consumentenbond zullen daar de noodzaak tot overstappen op vloeibaar frituurvet benadrukken. Topkok Ramon Beuk zal de kennis van de aanwezigen over verantwoord frituren testen. Daarnaast laat hij zien hoe je het beste en gezondste frituurt en mogen de aanwezigen proeven hoe dat dan smaakt.

Cafetarias en fastfoodformules die gaan deelnemen aan de campagne, frituren in vloeibaar frituurvet en houden zich aan de Spelregels Verantwoord Frituren. Ze zijn te herkennen aan speciale posters en folders met als motto Ja, wij frituren verantwoord. Op de website www.friturenindehoreca.nl zullen alle deelnemende bedrijven worden vermeld.

Cafetarias en fastfoodformules kunnen workshops over vloeibaar frituurvet volgen, waarbij zij praktische tips krijgen over het gebruik en de gezondheidsaspecten daarvan. Mede via horecavakbeurzen en vaktijdschriften worden zij gestimuleerd te kiezen voor vloeibaar frituurvet.

Lees alles over de campagne op www.friturenindehoreca.nl

Noot voor de redactie