Nieuws
Franse wijn in de hoofdrol tijdens landelijke workshops
Persbericht
Den Haag, 24 februari 2004
Franse wijn in de hoofdrol tijdens
landelijke workshops
In maart, april en mei houdt Sopexa, het promotiebureau voor Franse
wijnen, een dertigtal workshops Franse wijn in combinatie met wereldse
gerechten op elf plaatsen in het land, te weten Ouderkerk aan de
Amstel, Utrecht, Leiden, Alkmaar, Arnhem, Den Bosch, Bergen op Zoom,
Zwolle, Groningen, Leeuwarden en Taarlo (Drenthe). Deze informatieve
avonden vinden plaats in trendy restaurants en richten zich op
consumenten die meer willen weten over Franse wijnen.
Diversiteit aan Franse wijn
Deelnemers aan de workshops maken een Tour de Vins de France door de
zeventien Franse wijnstreken om kennis te maken met de diverse Franse
wijnen. Frankrijk wil met deze workshops laten zien dat het aanbod aan
Franse wijnen zo veelzijdig is, dat er voor elk gerecht en elke
portemonnee een passende Franse wijn te vinden is. De Franse
wijngebieden produceren wijnen met ieder een eigen karakter. Het land
biedt met haar eeuwenoude vakmanschap, haar karakteristieke terroirs
(de combinatie van ligging, bodemsoort en klimaat) en haar
verschillende druivenrassen, een breed assortiment aan wijn. De
deelnemers zullen onder andere ontdekken dat niet alleen de
druivenrassen zorgen voor de smaak van een wijn, maar dat ook de bodem
en het klimaat van de streek waar de wijn vandaan komt hier een
invloed op hebben. Frankrijk maakt ruim tweeduizend jaar wijn en
exporteert wijn vanaf de zestiende eeuw.
Van couscous tot een mediterrane salade
Opmerkelijk aan deze workshops is de combinatie van in totaal negen
verschillende wijnen met vier internationale gerechten. De
internationale gerechten worden ieder gecombineerd met twee
verschillende Franse wijnen. De aanwezigen leren bijvoorbeeld dat
couscous goed samengaat met een Vin de Pays dOc, en een mediterrane
salade met een rosé uit de Minervois. De vier gangen vormen samen een
volledige maaltijd.
Deelnemers aan de workshops ontvangen een proefboekje met de
verkoopadressen van de geproefde wijnen en de receptuur van de
gerechten. Een wijndeskundige zal de workshops begeleiden en uitleg
geven over de wijn/spijscombinaties.
Kosten, inschrijving en programma
De kosten voor deelname bedragen 27,50. Geïnteresseerden kunnen zich
uitsluitend inschrijven door een voucher van 27,50 in de voorverkoop
aan te schaffen (zie bijlage voor locaties, data en verkoopadressen).
De workshops beginnen s-avonds om half zeven met een aperitief en
zullen rond half elf afgelopen zijn. Om de geur en de smaak van de
wijnen en de gerechten goed te kunnen ruiken en proeven is het tijdens
de workshops niet toegestaan te roken. Ook wordt er verzocht geen
sterke parfum te gebruiken.
Franse wijnen nog steeds marktleider
Nederlanders drinken graag Franse wijnen. Een op de twee gekochte
wijnflessen is een Franse wijn. De Nederlandse consument drinkt het
liefst rode wijn (60%), maar witte wijn (35%) en rosé (8%) worden ook
gewaardeerd.
Ondanks haar positie als marktleider, dient Frankrijk een vinger aan
de pols te houden gezien de stijgende populariteit van de nieuwe
wijnlanden.
Productschap Wijn