Ingezonden persbericht
Persbericht
Nieuwegein, 29 maart 2003
WEL EN WEE NEDERLANDERS ZICHTBAAR BIJ BOL.COM
Bol.com viert vijfde verjaardag
Het weer en maatschappelijke gebeurtenissen hebben invloed op het online
koopgedrag van Nederlanders. Deze winter sloeg Nederland aan het breien, een
trend gestart door Madonna die een stijging van 187,5% van het aantal
verkochte breiboeken bij bol.com veroorzaakte. Het uur van de
zonsverduistering op 11 augustus 1999 is het enige uur overdag in de
historie van bol.com dat er geen bestellingen zijn geplaatst. Morgen, 30
maart, is het precies vijf jaar geleden dat bol.com van start ging in
Nederland. Met ruim een miljoen klanten en bijna vijf miljoen verkochte
producten geven de bestellingen bij bol.com een beeld van wat er leeft in
Nederland. De hele maand april viert de winkel haar vijfjarig bestaan op
http://www.nl.bol.com.
Het weer
Opvallend is dat Nederlanders minder bij bol.com kopen in de lente, maar dat
de verkopen tegen de zomer weer aantrekken. November is de maand waarin
Nederlanders het meeste bij bol.com kopen. Daniel Ropers, directeur bol.com
legt uit: "Op 18 maart 2004, de eerste mooie dag van dit jaar, zagen wij een
dip in het aantal bestellingen. Dat heeft niet alleen met internet te maken,
maar ook met de mediaproducten die we verkopen. Mensen gaan in de lente
liever het huis uit dan dat zij met een boek of film op de bank zitten. In
de zomer lijken Nederlanders alweer gewend te zijn aan het mooie weer, want
in juni zien we elk jaar een stijging van de bestellingen. De hittegolf van
2003 liet ons zelfs zien dat bij temperaturen vanaf 27°C mensen juist binnen
blijven en online bestellen; onze verkoopcijfers waren die dagen duidelijk
hoger dan normaal."
In de vijf jaar dat bol.com bestaat, zijn er meer van deze opmerkelijke
feiten naar voren gekomen. Enkele andere voorbeelden van opvallende
gebeurtenissen zijn:
- In de maanden na 11 september 2001 waren Nederlanders terughoudend met het
uitgeven van geld. Internetverkopen stegen juist in deze periode,
waarschijnlijk door de mogelijkheid om vanuit de veilige en vertrouwde
thuisomgeving te winkelen.
- Het huwelijk van Prins Willem-Alexander en Máxima op zaterdag 2 februari
2002 liet een vergrote belangstelling van accordeon- en tangomuziek zien.
Met name tijdens het weekend van 2 februari schoot de verkoop van Carl
Kraayenhof cd's bij bol.com omhoog: Nederlanders wilden blijkbaar niet tot
maandag wachten.
- In 2002 veroorzaakte Pim Fortuyn een politieke discussie, die na zijn dood
op 6 mei onder andere te volgen was op de site van bol.com bij de
recensierubrieken. Zijn boek kreeg grote belangstelling; nog voordat het was
uitgebracht, verkocht bol.com al 10.000 exemplaren. Met name toen het boek
in traditionele winkels uitverkocht was, maakten Nederlanders gebruik van de
bestelfunctie op bol.com. Zij hadden de tweede druk in huis op dezelfde dag
dat deze in de winkels lag.
Over bol.com
Bol.com is in Nederland marktleider op het gebied van online verkoop van
boeken, cd's, dvd's, video's, software & games. Bezoekers van de website
hebben toegang tot ruim 140.000 Nederlandstalige en 750.000 Engelstalige
boektitels, 300.000 cd's, 10.000 films, 2.400 games en circa 2.000
softwareproducten. Sinds de start in maart 1999 van bol.com in Nederland
zijn bijna vijf miljoen bestellingen afgeleverd. Van de 2,8 miljoen online
kopers in Nederland, koopt ruim 1,1 miljoen ook bij bol.com.
###
FEITEN EN CIJFERS BOL.COM
Wel en wee van 5 jaar bol.com 1999-2004
2004
- Dit voorjaar verwacht bol.com het vijfmiljoenste product bij een klant te
bezorgen.
- Op 18 maart, de eerste mooie dag van dit jaar, kochten minder mensen bij
bol.com dan in de periode ervoor. Als het ´bodywarmer-terras-weer´ is, zijn
de verkopen bij bol.com lager. Met name in mei heeft bol.com concurrentie
van andere entertainmentproducten. Nederlanders gaan in de lente liever het
huis uit, voor festivals, concerten, het terras en events, dan dat zij met
een boek of film op de bank zitten.
- In maart wint bol.com de Thuiswinkelawards publieksprijs in de categorie
´Home Entertainment`.
- In januari 2004 werd de hoogste bestelling in de historie van bol.com
Nederland gedaan ter waarde van EUR 9.340 euro.
- In 2004 zijn de klanten van bol.com gemiddeld 36 jaar. De gemiddelde
leeftijd lag bij de start in 1999 op 30 jaar.
- Onderzoek van Blauw New Media laat zien dat bol.com de bekendste winkel op
internet is. Ruim 90 procent van alle internetters kent bol.com.
- Onder de klanten van bol.com zijn vrouwen in de meerderheid. Zij kopen
meer boeken dan mannen en net zoveel cd´s. Mannen kopen vaker games,
software en dvd´s. Bij de start van bol.com waren de bezoekers grotendeels
mannen.
2003
- De breitrend in de winter van 2003 zorgt bij bol.com voor een stijging van
187,5% van de verkoop van breiboeken en brei-cd-roms.
- De extreem hete zomer van 2003 leidde tot hoge verkoopcijfers bij bol.com.
Bij temperaturen van 20 graden nam het bezoek op bol.com weliswaar af, maar
tijdens de hittegolf met temperaturen boven de 27°C bleek Nederland liever
binnen te blijven en online te winkelen.
- In juni voegt bol.com twee nieuwe productcategorieën toe aan de winkel:
´games` en ´software`.
- Bol.com krijgt een nieuwe eigenaar in mei: een joint venture van drie
mediabedrijven: T-Online Venture Fund, holtzbrinck networXs en Weltbild.
- Sinds maart 2003 heeft de verkoop van dvd's die van cd's gepasseerd.
Overigens groeit - tegen de landelijke trend in - de verkoop van cd's ook
nog steeds stevig.
2002
- De politieke discussie rond de verkiezingen van mei 2002 woedde ook bij
bol.com in de recensies die bezoekers achterlieten bij de boeken van Pim
Fortuyn. Bol.com verkocht ruim 10.000 exemplaren van ´De puinhopen van acht
jaar Paars´. Met name toen het boek in traditionele winkels uitverkocht was,
maakten Nederlanders gebruik van de bestelfunctie op bol.com. Zij hadden de
tweede druk in huis op dezelfde dag dat deze in de winkels lag.
- Het optreden van Carl Kraayenhof tijdens het huwelijk van prins
Willem-Alexander en Máxima leidde tot een run op zijn cd en andere cd´s met
accordeon- en tangomuziek. Omdat het huwelijk op zaterdagmiddag gesloten
werd, bood bol.com voor velen de snelste manier de cd in huis te hebben.
- Bol.com wint de Thuiswinkelawards publieksprijs voor de beste
internetwinkel van Nederland en sleept daarnaast ook de zilveren Juryprijs
in de wacht. Bol.com is daarmee de grote winnaar van deze eerste editie van
de Thuiswinkelaward, georganiseerd door de branchevereniging
Thuiswinkel.org.
2001
- In 2001 bereikte de verkoop van boeken over beleggen haar hoogtepunt. Van
alle verkochte boeken lag het aandeel beleggingsboeken 675% hoger in 2001
dan in 1999. Het lijkt dat er meer behoefte was aan goed advies toen het op
de beurs wat minder ging.
- Op 23 oktober 2001 levert bol.com de miljoenste bestelling af in
Hellevoetsluis.
- Terwijl de traditionele retail in de maanden na 11 september haar omzet
zag dalen, stegen de verkopen bij bol.com juist. Vermoedelijk bleven
Nederlanders liever thuis en deden hun aankopen vanuit hun veilige ´cocoon´.
- Bol.com start in Nederland met de verkoop van 250.000 Britse en 450.000
Amerikaanse boektitels op 15 juni 2001.
2000
- Bol.com introduceert de productcategorie 'dvd & video' op 18 oktober.
Hoewel nog maar weinig Nederlanders een dvd-speler hadden, was de verkoop
van dvd´s veel hoger dan van VHS-banden. De hele voorraad film-dvd's die
uitgevers voor de kerstperiode gemaakt hadden, werd in één maand via bol.com
verkocht.
- In januari 2000 maakten 14.000 Nederlanders gebruik van de mogelijkheid om
de nieuwe Marco Borsato-cd te bestellen om hem op de dag van uitkomen in
huis te hebben zonder ervoor, eventueel ´s nachts, in de rij te staan.
Bol.com nam het eerste weekend dat de cd verkrijgbaar was zo'n 25% van de
totale Nederlandse verkoop voor haar rekening. Dit betekende de doorbraak
van het kopen van cd's via het internet.
1999
- Op 17 november voegt bol.com het breedste muziekaanbod toe aan haar
assortiment. De productcategorie cd´s bestaat uit 300.000 titels.
- Het uur van de zonsverduistering op 11 augustus 1999 is het enige uur in
de historie van bol.com dat er niets verkocht is. Boeken over
zonsverduistering daarentegen waren uitverkocht. Overigens is in de
verkoopstatistieken van bol.com ook de invloed van voetbalwedstrijden en
populaire tv-programma's als Big Brother duidelijk zichtbaar.
- Het woord e-mail wordt voor het eerst opgenomen in de ´Dikke van Dale´
- Op 30 maart 1999 start bol.com met de verkoop van 140.000 Nederlandstalige
boeken. Boudewijn Büch verzorgt een introductietoespraak tijdens een
persbijeenkomst.
Top 3 Nederlandstalige boeken van de afgelopen 5 jaar
1. J.K. Rowling Harry Potter (serie)
2. Pim Fortuyn De puinhopen van acht jaar Paars
3. Stephen R. Covey De zeven eigenschappen van effectief
leiderschap
Top 3 Engelstalige boeken van de afgelopen 5 jaar
1. J.K. Rowling Harry Potter (serie)
2. Colin R. White The Undutchables
3. Jamie Oliver Jamie's Kitchen
Top 3 cd´s van de afgelopen 5 jaar
1. Marco Borsato Luid En Duidelijk & Onderweg (2cd)
2. Acda & De Munnik Hier Zijn
3. Kane As Long As You Want This
Top 3 dvd's/video's van de afgelopen 5 jaar
1. Marco Borsato - Zien
2. Lord of the Rings (serie)
3. Green Mile
# # # #