Bedrijfsfonds voor de Pers

Bedrijfsfonds steunt onderzoek pluriformiteit

30-mrt-04

Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van ¤ 29.453,- beschikbaar te stellen aan The Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) ter medefinanciering van een onderzoek naar de gevolgen van de opkomst van online dagbladen voor de pluriformiteit van de maatschappelijke informatievoorziening op regionaal en nationaal niveau.

Het onderzoek met de titel Diversificatie en Pluriformiteit in het Nieuws beoogt in kaart te brengen hoe online en folio dagbladen op de multimedia nieuwsmarkt worden gepositioneerd, en wat de gevolgen daarvan zijn voor het aanbod en de toegankelijkheid van verschillende soorten nieuws. Daartoe zullen de onderzoekers in de eerste kwartalen van 2004 en 2006 door middel van inhoudsanalyses van verschillende nieuwsdiensten analyseren welke bijdrage folio en online dagbladen, naast radio, televisie en andere online nieuwsdiensten leveren aan de maatschappelijke nieuwsvoorziening. De bijdrage van het Bedrijfsfonds is bedoeld voor het onderzoek in 2004. Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag is gebaseerd op artikel 54 sub d, resp. artikel 58, van het Mediabesluit. Dit artikel biedt het Bedrijfsfonds de mogelijkheid financiële steun in de vorm van een uitkering te verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstellingen van het Bedrijfsfonds. De voornaamste doelstelling van het Bedrijfsfonds, het handhaven en bevorderen van persverscheidenheid voorzover die van belang is voor de informatie en opinievorming, vormt een uitgangspunt van het onderzoek. Van print- en onlinekranten, radio, televisie en andere online nieuwsdiensten wordt verwacht dat ze bijdragen aan de maatschappelijke nieuwsvoorziening. Over de wijze waarop bestaat nog veel onzekerheid. Duidelijk is inmiddels dat de concurrentieverhoudingen op regionale en nationale nieuwsmarkten sterk onderling verschillen. De opkomst van online media op deze markten zal zeker tot een herpositionering van nieuwsmedia leiden en daarmee de pluriformiteit anders beïnvloeden. Welke rol online journalistieke initiatieven (kunnen) spelen in de maatschappelijke informatievoorziening kan door dit onderzoek belicht worden. Daarnaast kunnen de uitkomsten van het onderzoek van strategische betekenis zijn voor uitgevers en redacteuren die de positionering van hun informatieproducten willen heroverwegen. Het onderzoek waarvoor de steun wordt gevraagd zal daarmee de bedrijfstak als geheel ten goede komen en past ook binnen de doelstellingen van het Bedrijfsfonds voor de Pers.