Verbond van Verzekeraars

Pensioen, daar moet je zelf wat voor doen

Zeven van de acht Nederlanders hebben geen flauw idee hoeveel geld ze ontvangen als ze met pensioen gaan. En, erger nog: de meeste Nederlanders zijn er zelfs niet in geïnteresseerd. De campagne Pensioenkijker.nl, onlangs werd gestart en waaraan ook het Verbond meedoet, moet daarin verandering brengen. En dat is hard nodig, zei staatssecretaris Mark Rutte van SZW tijdens de aftrap.

Voor het merendeel van de Nederlandse bevolking is de pensioenomvang een complete en soms zelfs onaangename verrassing. Ongeveer eenderde van de consumenten heeft zich de afgelopen twee jaar wel eens afgevraagd hoe het met zijn pensioen zit, maar slechts minder dan de helft daarvan is daadwerkelijk op zoek gegaan naar informatie. Te veel mensen zijn dus niet geïnteresseerd in hun pensioen, zei Rutte, die een eenmalige extra subsidie van 50.000 ter beschikking stelde voor de campagne. En natuurlijk, ik begrijp best dat de eerste vraag van een achtentwintigjarige sollicitant niet zal zijn hoe het met zijn pensioen is geregeld. Maar het andere uiterste, namelijk dat hij het over een jaar of dertig wel eens zal bekijken, is ook niet goed. Want wie op 58-jarige leeftijd merkt dat zijn of haar pensioen niet goed is geregeld, heeft echt een probleem.

Het zit wel goed

Volgens Elske ter Veld, voorzitter van de Stichting Pensioenkijker.nl, is het pensioenbewustzijn zo laag, omdat Nederland bekendstaat als een land waar het pensioen goed is geregeld. Het overgrote deel van de mensen bouwt naast de AOW vaak via de werkgever zelf een aanvullend pensioen op. Maar dit voordeel is tegelijkertijd de oorzaak van het nadeel, omdat mensen denken dat het wel goed zit. Dat is niet altijd meer het geval. Mensen zullen zelf wat moeten doen voor een goed pensioen. Dat bewustzijn proberen we met deze campagne aan te wakkeren.

Initiatiefnemer van de campagne is het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO), maar inmiddels hebben tien andere organisaties (waaronder ook het Verbond) zich aangesloten bij het initiatief. Samen participeren ze in de Stichting Pensioenkijker.nl. De komende tijd zal voornamelijk via free publicity worden geprobeerd om mensen bewust te maken van de noodzaak om na te gaan welke rechten ze hebben opgebouwd en of dat voldoende is. Een doelstelling die misschien nog niet ambitieus genoeg is, maar het wordt de hoogste tijd om de huidige nonchalance voor de toekomstige welvaart te doorbreken, aldus Ter Veld. Verder kan de consument op de website www.pensioenkijker.nl terecht voor onafhankelijke informatie.

Verzekerd!, maart 2004