Pensioen, daar moet je zelf wat voor doen
Zeven van de acht Nederlanders hebben geen flauw idee hoeveel geld ze
ontvangen als ze met pensioen gaan. En, erger nog: de meeste
Nederlanders zijn er zelfs niet in geïnteresseerd. De campagne
Pensioenkijker.nl, onlangs werd gestart en waaraan ook het Verbond
meedoet, moet daarin verandering brengen. En dat is hard nodig, zei
staatssecretaris Mark Rutte van SZW tijdens de aftrap.
Voor het merendeel van de Nederlandse bevolking is de pensioenomvang
een complete en soms zelfs onaangename verrassing. Ongeveer eenderde
van de consumenten heeft zich de afgelopen twee jaar wel eens
afgevraagd hoe het met zijn pensioen zit, maar slechts minder dan de
helft daarvan is daadwerkelijk op zoek gegaan naar informatie. Te veel
mensen zijn dus niet geïnteresseerd in hun pensioen, zei Rutte, die
een eenmalige extra subsidie van 50.000 ter beschikking stelde voor de
campagne. En natuurlijk, ik begrijp best dat de eerste vraag van een
achtentwintigjarige sollicitant niet zal zijn hoe het met zijn
pensioen is geregeld. Maar het andere uiterste, namelijk dat hij het
over een jaar of dertig wel eens zal bekijken, is ook niet goed. Want
wie op 58-jarige leeftijd merkt dat zijn of haar pensioen niet goed is
geregeld, heeft echt een probleem.
Het zit wel goed
Volgens Elske ter Veld, voorzitter van de Stichting Pensioenkijker.nl,
is het pensioenbewustzijn zo laag, omdat Nederland bekendstaat als een
land waar het pensioen goed is geregeld. Het overgrote deel van de
mensen bouwt naast de AOW vaak via de werkgever zelf een aanvullend
pensioen op. Maar dit voordeel is tegelijkertijd de oorzaak van het
nadeel, omdat mensen denken dat het wel goed zit. Dat is niet altijd
meer het geval. Mensen zullen zelf wat moeten doen voor een goed
pensioen. Dat bewustzijn proberen we met deze campagne aan te
wakkeren.
Initiatiefnemer van de campagne is het Coördinatieorgaan Samenwerkende
Ouderenorganisaties (CSO), maar inmiddels hebben tien andere
organisaties (waaronder ook het Verbond) zich aangesloten bij het
initiatief. Samen participeren ze in de Stichting Pensioenkijker.nl.
De komende tijd zal voornamelijk via free publicity worden geprobeerd
om mensen bewust te maken van de noodzaak om na te gaan welke rechten
ze hebben opgebouwd en of dat voldoende is. Een doelstelling die
misschien nog niet ambitieus genoeg is, maar het wordt de hoogste tijd
om de huidige nonchalance voor de toekomstige welvaart te doorbreken,
aldus Ter Veld. Verder kan de consument op de website
www.pensioenkijker.nl terecht voor onafhankelijke informatie.
Verzekerd!, maart 2004
Verbond van Verzekeraars