Ministerie van Defensie


---

Kamervragen en antwoorden
---

Antwoorden op vragen van de vaste commissie Defensie over het PAC-3 project

30-3-2004 12:26:00

In de bijlage bied ik u de antwoorden aan op vragen van de vaste commissie voor Defensie naar aanleiding van de brief van 13 februari 2004 over het PAC-3 project.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,

Antwoorden op vragen van de vaste commissie van Defensie naar aanleiding van de brief van 13 februari 2004 over het PAC-3 project.

1. Kent de regering berichten over fouten in het gebruik van de Patriot Advanced Capability Phase 3 (PAC-3) in de Golfoorlog in Irak, waarbij één maal een Amerikaans vliegtuig en twee maal een Brits vliegtuig zou zijn neergehaald (www.cdi.org/program/index.cfm?programid=6 van 13 mei 2003)? Indien deze berichten waar zijn, wat is daarvan de conclusie voor de bruikbaarheid van de Patriot afweerraket? Acht de regering dat een aanvaardbaar risico in het gebruik? Zo ja, waar ligt de percentuele grens van een aanvaardbaar risico van de PAC-3? Tijdens het militaire optreden tegen Irak in maart en april 2003 heeft inderdaad een aantal ernstige incidenten plaatsgevonden waarbij Patriot-systemen waren betrokken. Het onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Defensie naar de toedracht van deze gebeurtenissen is nog gaande. Het Patriot-systeem zal worden aangepast als uit de onderzoeksresultaten zou blijken dat de incidenten zijn veroorzaakt door systeemfouten. De mogelijke systeemfouten hebben overigens geen betrekking op de grondapparatuur en de PAC-3 raket, maar op de radar. De radars van de Nederlandse Patriot-systemen zijn inmiddels met fase 1 van het PAC-3 project gemodificeerd naar de PAC-3 standaard.

2. Kan de regering aangeven waarom zij verwacht dat de stuksprijs niet verder zal dalen? Verwacht de regering dat de stuksprijs weer zou kunnen gaan stijgen?

9. Mochten er extra raketten moeten worden aangeschaft is dan te voorzien tegen welke kosten dit zou gebeuren, wordt de Kamer hiervan op de hoogte gesteld en wat is de minimale verwervingstermijn? De stuksprijs van PAC-3 raketten is vooral afhankelijk van de seriegrootte per contractjaar. Het Amerikaanse leger schaft de komende vijf jaar ongeveer 700 PAC-3 raketten aan. Door nu aan te sluiten bij de komende Amerikaanse bestellingen wordt optimaal gebruik gemaakt van het schaalvoordeel. Dit leidt tot een zo laag mogelijke stuksprijs. Het risico van een hogere stuksprijs is aanzienlijk als niet wordt aangesloten bij de Amerikaanse bestellingen. De Kamer zal in voorkomend geval worden geïnformeerd over de aanschaf van extra raketten. Op dat moment kan ook een schatting van de kosten en van de verwervingstermijn worden gemaakt.

3. Kan de regering de omvang van de foot print (de grootte van het te beschermen gebied) aangeven?De "footprint" (de grootte van het te beschermen gebied) is om operationele redenen als geheim geclassificeerd.

4. Aan welke externe sensoren moet gedacht worden? Is het mogelijk om vanaf een Luchtverdedigings- en Commandofregat (LCF) de Patrioteenheid van informatie te voorzien? Tijdens inzet wordt het Patriot-systeem opgenomen in een datalink netwerk. Met behulp van dit netwerk kan informatie van grond- en luchtgebonden alsmede varende radarsensoren worden verkregen, waaronder die van de LCF.

5. Is het noodzakelijk dat een lanceerinrichting zowel oude als nieuwe raketten af kan vuren en zijn aan deze functionaliteit meer kosten verbonden?

8. Zijn er extra kosten verbonden aan het behoud van de mogelijkheid om met een gemodificeerde lanceerinrichting ook oude raketten te kunnen afvuren? De fabrikant levert modificatiepakketten waarmee standaard lanceerinrichtingen geschikt kunnen worden gemaakt voor het afvuren van de PAC-3 raketten. Na de modificatie blijft de lanceerinrichting geschikt om de huidige raketten af te vuren. De dubbele functionaliteit geeft flexibiliteit bij de inzet van de PAC-3 lanceerinrichtingen. Modificatiepakketten voor een configuratie waarmee alleen PAC-3 raketten kunnen worden afgevuurd, zijn niet leverbaar.

6. Als de modificatie niet zou plaatsvinden, hoeveel eenheden zouden er dan extra moeten worden aangeschaft en wat zijn dan de te verwachten kosten? De PAC-3 onderscheppingcapaciteit biedt naast gebiedsvergroting een grote kwalitatieve verbetering bij de bescherming tegen tactische ballistische raketten en kruisvluchtwapens die zijn voorzien van nucleaire, biologische of chemische ladingen. Deze kwalitatieve verbetering is niet te compenseren door de aanschaf van extra Patriot-systemen. Met de aanschaf van extra Patriot-systemen kan uitsluitend de grootte van het te verdedigen gebied worden gecompenseerd. Afhankelijk van de kenmerken van het te beschermen gebied is minimaal een verdubbeling van de huidige Patriot-capaciteit nodig. De investeringskosten voor vier extra Patriot-systemen bedragen ongeveer 600 miljoen. Hierbij is nog geen rekening gehouden met een aanzienlijke verhoging van de materiële en personele exploitatiekosten.

7. Is het na modificatie van de lanceerinrichtingen wel mogelijk om kort na elkaar 'oude Patriots' en PAC-3-rakketten af te vuren of kost 'omzetting' enige tijd en/of kan niet meer dan één soort raket tegelijk geladen zijn of worden? Na modificatie van de lanceerinrichting kan de PAC-3 lanceerinrichting geladen worden met PAC-3 raketten of met de huidige raketten. Een combinatie van beide op één lanceerinrichting is niet mogelijk. Tijdens de operationele inzet kan afhankelijk van de dreiging zowel met de standaard lanceerinrichtingen als met de PAC-3 lanceerinrichtingen worden gevuurd, zonder dat "omzetting" nodig is. De vuurleiding selecteert afhankelijk van de soort dreiging (zoals type, hoogte, snelheid en afstand van het doel) de meest geschikte raket. Bij de gemodificeerde lanceerinrichtingen is de tijd die nodig is voor het herladen met PAC-3 raketten even lang als de tijd die nodig is voor het herladen met de huidige raketten.

10. In geval van internationale samenwerking, geldt dan dat wie schiet betaalt? Ja, het land dat de raketten afvuurt, draagt ook de kosten.

11. Wordt er bij de aanschaf van de communicatieapparatuur rekening gehouden met de ontwikkelingen in het Future Ground Based Air Defence System (FGBADS)project? De communicatieapparatuur van het PAC-3 project is nodig om het Patriot-systeem te voorzien van een "remote launch" capaciteit. Het betreft daarbij middelen voor de dataverwerking binnen het Patriot-systeem zelf. Deze communicatiemiddelen verzorgen niet de verbinding met andere wapensystemen. Om alle grondgebonden luchtverdedigingsmiddelen van land- en luchtmacht optimaal met elkaar te kunnen laten samenwerken, wordt in het kader van het project FGBADS een vuurleidings- en commandovoeringssysteem voorzien. Dit zogenoemde "Battlefield, Command, Control, Communications, Computerisation and Information" (BMC4I) systeem draagt niet alleen zorg voor de koppeling met Stinger- en Shorad-systemen maar ook met de commandocentrale van het Patriot-systeem.

12. Is er met 32 PAC-3 raketten sprake van een minimale of meer dan minimale invulling van de afspraken in NAVO-verband met betrekking tot de vereiste footprint?

13. Hoeveel 'oude' raketten heeft Nederland nog voor het totaal aantal beschikbare lanceerinrichtingen en hoeveel 'oude' raketten zijn nodig om de vereiste footprint te realiseren?

19. Wat is de relatie tussen het bereiken van de vereiste footprint en de mogelijk nieuwe verhouding tussen gemodificeerde lanceerinrichtingen met PAC-3 raketten en niet gemodificeerde inrichtingen met gebruik van 'oude' raketten?

20. Is er een minimaal aantal gemodificeerde lanceerinrichtingen met bijbehorende raketten nodig om de vereiste footprint te bereiken, uitgaande van de nu aanwezige lanceerinrichtingen en raketten? Zo ja, hoe hoog is dit aantal inrichtingen en raketten? De "footprint" van een Patriot-systeem wordt bepaald door de eigenschappen van het wapensysteem zelf, door de omgeving (bijvoorbeeld geaccidenteerd terrein) en door de dreiging. Uit onderzoek is gebleken dat een combinatie van vier standaard lanceerinrichtingen en twee PAC-3 lanceerinrichtingen per vuureenheid de vereiste "footprint" biedt. De PAC-3 raketten zijn samengevoegd in pakketten van vier. Om alle PAC-3 lanceerinrichtingen van de vier Nederlandse Patriot-vuureenheden te kunnen gebruiken zijn dus minimaal (acht maal vier=) 32 PAC-3 raketten nodig. De zestien standaard lanceerinrichtingen kunnen elk met vier "oude" raketten worden geladen. Om alle standaard lanceerinrichtingen volledig te kunnen laden zijn dus (zestien maal vier=) 64 raketten nodig. De Koninklijke luchtmacht beschikt thans over 158 "oude" raketten.

14. Is het verstandig om 146 miljoen te investeren in een wapensysteem dat na een eventuele aanvalsgolf door gebrek aan raketten niet of niet optimaal meer kan worden ingezet? Zo ja, kan de regering dit onderbouwen en afzetten tegen andere investeringen op materieel gebied?

21. Haalt de regering, waarzij schrijft dat "gezien de hoge stuksprijs van de PAC-3 raket en het beschikbare budget de aanschaf van 32 PAC-3 raketten voorlopig voldoende wordt geacht om de vereiste vuurkracht in het te beschermen gebied te kunnen realiseren", financiële en operationele overwegingen niet op een zeer merkwaardige wijze door elkaar? Wil de regering haar argumentatie betreffende operationele en financiële afwegingen opnieuw verwoorden? De Navo en de EU hechten groot belang aan de opheffing van bepaalde tekorten, waarbij zij voorrang geven aan kwaliteit boven kwantiteit. De verdediging tegen ballistische raketten en kruisvluchtwapens, al dan niet uitgerust met massavernietigingswapens, is daarbij een belangrijk aandachtsgebied. De dreiging van ballistische raketten en kruisvluchtwapens vergt naast een actief politiek preventiebeleid ook onder meer grondgebonden luchtverdedigingsmiddelen om tijdens een operatie de eigen eenheden en locaties alsmede de burgerbevolking ter plaatse te kunnen beveiligen. De Nederlandse regering heeft besloten een bijdrage te leveren aan de verdediging tegen deze dreiging door de verwerving van PAC-3 lanceerinstallaties, raketten en communicatiesystemen. Nederland kan echter nooit alléén de tekorten volledig wegwerken. In dat kader heeft Defensie keuzes gemaakt waarbij de taken en middelen van de krijgsmacht in evenwicht zijn gebracht. Deze keuzes zijn verwoord in de Prinsjesdagbrief (Kamerstuk 29200X, nr. 4 d.d. 16 september 2003). Met het beschikbare budget wordt een operationele capaciteit verkregen die Defensie, in de huidige internationale veiligheidssituatie, voldoende robuust en effectief acht om de vereiste vuurkracht te genereren voor een te beschermen gebied. Nederland kan hiermee een belangrijke bijdrage aan een internationale strijdmacht leveren. Het voortzettingsvermogen is met 32 raketten echter beperkt. Defensie beschouwt daarom de aanvulling tot 64 raketten als een planalternatief met hoge prioriteit. Daarnaast is toenadering gezocht tot andere potentiële PAC-3 gebruikers om de mogelijkheden voor pooling te bezien. In dat kader zijn inmiddels besprekingen gaande met Duitsland.

15. Is serieus gekeken naar pooling van onder andere deze Patriot-capability, bijvoorbeeld in samenwerking met Duitsland? Anders gezegd; kan het door afspraken over samenwerking vòòr een aanschafbeslissing van beide landen in plaats van na de beslissing van Nederland, misschien efficiënter, kijkend naar wat Nederland in haar eentje op de mat (in de lucht) kan brengen voor een investering van 146 miljoen? Thans worden met Duitsland de samenwerkingsmogelijkheden onderzocht van een gezamenlijk beheer van de PAC-3 rakettenvoorraad van beide landen, mocht Duitsland besluiten PAC-3 raketten aan te schaffen. Duitsland heeft hiertoe echter nog niet definitief besloten.

16. Is het niet verstandiger te wachten met een eventuele aanschafbeslissing tot ook Duitsland een besluit tot aanschaf heeft genomen, aangezien er dan pas zekerheid is over het nu door de regering veronderstelde gezamenlijke voorraadbeheer van PAC-3 raketten? Indien een Duits verwervingsbesluit wordt afgewacht, kan Nederland niet meer aansluiten bij de Amerikaanse contracten en loopt het schaalvoordelen mis. De aanschafkosten zullen hierdoor stijgen. Zie ook het antwoord op de vragen 2 en 9.

17. Zijn 32 PAC-3 raketten voldoende om een eventuele aanval te weerstaan en hoe verhoudt het opraken van PAC-3 raketten tijdens een aanval zich tot de problemen bij omschakeling naar 'oude' raketten? Er zijn minimaal 32 PAC-3 raketten nodig om de noodzakelijke "footprint" te realiseren. Thans wordt deze hoeveelheid PAC-3 raketten voldoende robuust geacht om de dreiging te pareren. Met een omschakeling naar "oude" raketten worden geen problemen voorzien. Zie ook het antwoord op vraag 7.

18. Worden gemodificeerde lanceerinrichtingen altijd in combinatie met niet-gemodificeerde inrichtingen gebruikt gezien het volgens het voorstel van de regering gelimiteerd aantal beschikbare PAC-3 raketten en de omschakelingsproblematiek? Ja, de gemodificeerde en niet-gemodificeerde lanceerinrichtingen worden altijd in combinatie ingezet.

22. Schaffen de Verenigde Staten voor de laatste keer modificatiepakketten aan omdat ze daarna klaar zijn met modificeren of is er een andere reden en zo ja welke? De Verenigde Staten schaffen voor de laatste keer modificatiepakketten aan omdat hiermee het geplande Amerikaanse PAC-3 modificatietraject is voltooid.

23. Is het mogelijk om de dollar nu vast te zetten? Nee. Defensie mag niet speculeren op de valutamarkt. Volgens de richtlijnen van het ministerie van Financiën mogen koersrisico's bij materieelverplichtingen pas op het moment van contractsluiting worden afgedekt met termijnvalutacontracten.

24. Is in de raming van de exploitatiekosten wel of geen rekening gehouden met een gezamenlijk beheer van PAC-3 raketten door Nederland en Duitsland? Duitsland heeft de besluitvorming omtrent de aanschaf van PAC-3 raketten nog niet voltooid, waardoor in de raming geen rekening kon worden gehouden met een gezamenlijk beheer. Er is overigens wel rekening gehouden met gezamenlijke instandhoudingsactiviteiten met de Verenigde Staten.

25. Wanneer Defensie 32 extra PAC-3 raketten wil aanschaffen (aangeduid als een planalternatief met een hoge prioriteit), kan dan ook daarbij nog gebruik worden gemaakt van de bestaande productielijn voor PAC-3 modificatiepakketten of zal men dan voor een duurdere oplossing moeten kiezen? De modificatiepakketten zijn nodig voor het modificeren van de lanceerinrichtingen en de communicatieapparatuur. Voor de verwerving van 32 extra PAC-3 raketten zijn dus geen extra PAC-3 modificatiepakketten nodig.

Nieuws