Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

30 maart 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Procedure bestemmingsplan Leidsche Rijn Park van start De gemeenteraad heeft in februari het programma van eisen voor het Leidsche Rijn Park vastgesteld. Het college heeft nu het voorontwerp-bestemmingsplan Leidsche Rijn Park vastgesteld en het vrijgegeven voor inspraak en overleg. De inspraak vindt nog voor de zomervakantie plaats. Het bestemmingsplan vormt de juridische basis voor het realiseren van onder meer de Binnenhof, het Jac. P. Thijsselint, de sportcomplexen en de woningbouw. Burgers kunnen het bestemmingsplan ook op het internet vinden.

Het voorontwerp bouwt voort op het programma van eisen. Enige delen van het park zijn buiten het bestemmingsplan gelaten, ofwel omdat de toekomstige bestemming hiervan nog onvoldoende duidelijk is, ofwel omdat besluitvorming voorlopig nog niet nodig is. Dit geldt bijvoorbeeld voor Den Engh, De Hoge Woerd, sportpark Fletiomare Oost en de locatie Hindersteinlaan. Nieuw in de Utrechtse systematiek zijn de bescherming van waardevolle groenelementen via een aanlegvergunningenstelsel en de bescherming van beeldbepalende panden door een sloopvergunningenregime. Ook archeologisch waardevolle gebieden worden beschermd door een aanlegvergunningenstelsel.


2. Jaarplannen Internationale samenwerking
De gemeente Utrecht blijft actief op het gebied van de internationale samenwerking. Zij wil met de stedenbanden met León en Brno geleidelijk een nieuwe fase ingaan. Bij León betekent dat: toewerken naar een situatie, dat León meer en meer op eigen benen komt te staan. Bij Brno betekent het: de aandacht verschuiven naar het thema 'Europese integratie en samenwerking'. Dit is te lezen in de 'Activiteitenplannen 2004' over de Stedenbanden.

Het college van burgemeester en wethouders heeft zowel de Jaarverslagen 2003 als de Activiteitenplannen 2004 over de internationale samenwerking vastgesteld. Behalve de stedenbanden met León en Brno bevat dit beleidsterrein: het Centrum voor Internationale Samenwerking (COS Utrecht), de Stichting Internationale Solidariteit Utrecht (SISU), de Stichting Vriendschapsband Utrecht-León en de 'stimulering van de internationalisering' in het algemeen.

Utrecht heeft een goede naam op het gebied van de stedenbanden, vooral omdat de gemeente zelf actief deelneemt in de samenwerking met haar zustersteden. Gemeente én particulier initiatief doen waar ze sterk in zijn en werken onderling goed samen. Utrecht onderhoudt bewust niet meer dan twee stedenbanden en zoekt het daarbij vooral in de diepgang van de samenwerking.

Dit stedenbandenbeleid betekent overigens niet, dat het gemeentebestuur zich niet positief zou opstellen ten opzichte van andere initiatieven. Ook door het ondersteunen van initiatieven van particuliere organisaties in de stad (met name via COS en SISU) toont Utrecht zich solidair met de rest van de wereld. In de afgelopen periode kregen met name ook de landen van herkomst (Marokko, Suriname, Turkije) meer aandacht binnen de internationale samenwerking.

COS Utrecht bestaat al meer dan 30 jaar en dit jaar viert de SISU haar 25-jarig bestaan. Beide organisaties gaan in de toekomst zelfstandig verder, maar zullen tevens hun krachten meer gaan bundelen.

In 2003 bedroegen de gemeentelijke uitgaven aan internationale samenwerking EUR 535.779. Daarnaast bedroeg de externe medefinanciering door derden EUR 489.570.

In 2004 is er EUR 479.050 voor internationale samenwerking op de gemeentebegroting beschikbaar.


3. Recht van Initiatief: Looierstraat en Abstederdijk Bewoners van de Looierstraat en het aansluitende deel van de Abstederdijk in de wijk Oost hebben twee voorstellen ingediend in het kader van het Recht van Initiatief. Zij stellen voor een deel van de Looierstraat en het aansluitende deel van de Abstederdijk te verfraaien door meer eenheid in het straatbeeld te brengen en door meer groen. De twee voorstellen zijn los van elkaar ingediend, maar goed op elkaar afgestemd.

De gemeente heeft de kosten van het voorstel Looierstraat geschat op EUR 29.000 en van de Abstederdijk op EUR 30.000. Het college van b en w heeft besloten de voorstellen voor verder onderzoek en afhandeling door te verwijzen naar de wijkwethouder Oost, de heer van Zanen. Voordat hij een besluit neemt, zal er nog een draagvlakonderzoek plaatsvinden.


4. Recht van Initiatief: 'Moesson, verkeer' en 'Moesson, depo-dogs'. De vereniging van huiseigenaren Moesson, Tropen, Tyfoon en Tornado (M3T) uit de wijk Vleuten de Meern doet twee voorstellen in het kader van het Recht van Initiatief. Na een enquête onder de leden bleek dat er twee onderwerpen zijn waar de leden graag wat aan willen doen. Het gaat om overlast door hondenpoep, en overlast door te hard rijden. De vereniging heeft daarom een voorstel ingediend voor het plaatsen van zogenaamde 'depo-dogs' in de wijk, en een apart voorstel voor het plaatsen van 30 km borden. Al eerder werd hiervoor een aanvraag gedaan binnen het Leefbaarheidsbudget. Die aanvraag werd echter afgewezen. Het college van b&w heeft besloten de voorstellen niet in behandeling te nemen. In de regeling Recht van Initiatief staat dat het college voorstellen die gaan over onderwerpen waarover al een besluit is genomen niet in behandeling neemt.


5. Liquidatie Stichting Utrechtse Werkbedrijven Utrechtse Werkbedrijven Holding BV wordt, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2004, uitvoerder van de Wet Sociale Werkvoorziening. De gemeente neemt de aandelen, rechten en plichten over van de Stichting Utrechtse Werkbedrijven. Deze stichting voerde tot nu toe in Utrecht de Wet Sociale Werkvoorziening uit. Deze voorstellen, die het mogelijk maken om de stichting te liquideren, legt het college aan de gemeenteraad voor.

In 2001 stemde de meerderheid van de toenmalige raadscommissie MOV in met opheffing van de stichting, nadat Utrechtse Werkbedrijven in financiële problemen was gekomen. Opheffing kan pas als alle baten en lasten, waaronder het aandelenbezit, van de stichting zijn overgenomen. De stichting heeft de aandelen van de UW Holding BV in bezit.

De gemeente zal het aandelenbezit van de stichting om niet overnemen, evenals alle rechten en plichten. De gemeente blijft garant staan voor de lening van EUR 6.607.039,95, die de stichting UW heeft lopen. Dat betekent dat deze lening over kan gaan naar de UW Holding BV en dat de stichting opgeheven kan worden.

Door het overnemen van de aandelen van UW Holding BV houdt de gemeente invloed op de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Het voorstel is immers om de UW Holding BV aan te wijzen als instantie voor de uitvoering van deze wet in Utrecht.


6. Afvalscheidingstations op donderdagavond gesloten Voor het aanbieden van allerlei huishoudelijk afval kunnen de bewoners van Utrecht terecht bij drie afvalscheidingstations aan de Tractieweg, het Zwarte Woud en aan de Handperenlaan (in Vleuterweide/ De Meern). Conform het gemeentelijk beleid zijn de stations ook buiten de reguliere werktijden geopend: op zaterdag en op donderdagavond tot 21.00 uur.

In de praktijk blijkt echter dat de Utrechters bijzonder weinig gebruik maken van de openstelling op donderdagavond. Uit efficiëncy-overwegingen stelt het college daarom voor om deze openstelling per 1 mei a.s. te beëindigen. De zaterdagopenstelling blijft wel gehandhaafd.

De gemeente kijkt nog naar de mogelijkheid het afvalscheidingstation aan de Tractieweg wel op donderdagavond open te houden. Ook onderzoekt de gemeente de behoefte aan een vierde afvalscheidingstation.

Bewoners krijgen via de plaatselijke media informatie over het wanneer en waarom van de donderdagavondsluiting. Zo komt er een advertentie in lokale kranten en op de Kabelkrant en komt er een publicatiebord bij de ingang van de afvalscheidingstations

De stations blijven elke werkdag van 9.00 tot 17.00 uur geopend en op zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur.


7. Nieuwe verbindingsweg tussen A2 en bestaande stad (NOUW 2) Het college van burgemeester en wethouders heeft de inspraakreacties en de gemeentelijke beantwoording daarvan over de plannen voor de nieuwe verbindingsweg tussen de A2 en de bestaande stad (NOUW 2) vastgesteld. Naar aanleiding van de inspraak zijn twee wijzigingen in de plannen opgenomen voor deze verbindingsweg. Zo zal de weg voor een deel over de 'oude' A2 lopen. Daarnaast komt er een extra tunnel voor de nieuwe verbindingsweg onder het spoor tussen Vleuten en Utrecht CS door. De nieuwe verbindingsweg A2 - bestaande stad zal de op- en afrit van de A2 ter hoogte van de Vleutenseweg vervangen. Deze afslag komt te vervallen omdat de Verlengde Vleutenseweg vooral de functie krijgt Leidsche Rijn met de bestaande stad te verbinden. Naar aanleiding van de inspraakreacties die met name van bedrijven langs de Elektronweg kwamen, is onderzoek gedaan naar een alternatief en beter tracé voor NOUW 2. Dankzij cofinanciering door het Rijk is de oplossing gevonden in het maken van een tunnel voor het verkeer van de NOUW2 onder de toekomstig verbrede spoordijk. Bovendien bleek dat toch een deel van de oude A2 gebruikt kan worden voor het tracé van de NOUW 2. Hierover worden met Rijkswaterstaat nadere afspraken gemaakt. Met Prorail zullen afspraken worden gemaakt over het realiseren van de tunnel onder het spoor. Naar verwachting zal het college komend najaar hierover kunnen beslissen samen met het Definitief Ontwerp voor de nieuwe verbindingsweg.


8. Enquête betaald parkeren in Schildersbuurt en Abstederdijk In zowel een deel van de Schildersbuurt (tussen Prins Hendriklaan, Jan van Scorelstraat, Vossegatselaan en Jacob van Ruijsdaelstraat) als de buurt rondom de Abstederdijk wordt in april een enquête gehouden om het draagvlak te meten voor de invoering van betaald parkeren. Dit heeft het college besloten naar aanleiding van een groot aantal verzoeken dat zowel op het stadhuis als bij het Parkeerbedrijf is binnengekomen. In diverse straten in beide buurten hebben bewoners handtekeningenacties voor invoering van betaald parkeren gehouden. Daarnaast kwamen ook verschillende verzoeken om betaald parkeren per brief en email binnen. Wanneer uit de enquête blijkt dat er voldoende draagvlak voor betaald parkeren is, zal worden gestreefd naar invoering ervan met ingang van 1 juni a.s. Het exacte invoeringsgebied is afhankelijk van de uitkomsten van het draagvlakonderzoek.

Ook stelde het college de 'Procedure invoering betaald parkeren' vast. De parkeernota 'Parkeernota, een kwestie van kiezen', die begin december 2003 door de gemeenteraad is vastgesteld, geeft aan dat betaald parkeren kan worden ingevoerd bij een parkeerdruk van boven de 80% en voldoende draagvlak. Om snel in te kunnen spelen op de actuele situatie heeft het college een procedure vastgesteld die duidelijkheid geeft over de draagvlakmeting en de uiteindelijke criteria voor de invoering van betaald parkeren. Daarin is onder andere vastgelegd dat er minimaal twintig signalen uit aansluitende straten moeten zijn, voordat wordt overgegaan tot het houden van een draagvlakmeting. De uitslag van het draagvlakonderzoek is uiteindelijk, samen met de parkeerdruk, bepalend voor het wel of niet invoeren van betaald parkeren.


9. Onderzoek XL-supermarkt
In april 2003 heeft het college van burgemeester en wethouders opdracht gegeven voor het houden van een onderzoek naar vestigingslocatie(s) voor een grootschalige supermarkt ("XL") en de economische effecten daarvan op de bestaande en toekomstige Utrechtse detailhandel. De conclusies van dit onderzoek, dat uitgevoerd is door het adviesbureau Droogh Trommelen Broekhuis, zijn door het college overgenomen. Concreet betekent dit, dat het college het vestigen van geheel nieuwe grootschalige supermarkt in Utrecht onwenselijk vindt.

Uit het onderzoek blijkt dat het toevoegen van zo'n supermarkt van circa 3.000 of meer vierkante meter winkeloppervlak leidt tot een aantasting van de winkelstructuur in de omgeving van die vestiging. Als zo'n geheel nieuwe supermarkt in Leidsche Rijn zou komen zou dat een aanpassing van de geplande winkelstructuur (de wijkcentra Terwijde en Parkwijk) noodzakelijk maken. De locatie De Wetering Zuid ("The Wall") is daarom ongeschikt. Bovendien voldoet een XL in "The Wall" niet aan het huidige beleid van de provincie, het past niet in het gemeentelijk detailhandelsbeleid en niet in het vastgestelde stedenbouwkundige plan voor De Wetering Zuid.

Het is overigens wel mogelijk volgens het onderzoek in de toekomst een XL-supermarkt te vestigen door (beperkte) uitbreiding van bestaande supermarkten of binnen de al vastgestelde plannen voor winkelontwikkeling.

Grootwinkelcentrum Kanaleneiland, Grootwinkelcentrum Overvecht en het toekomstige Leidsche Rijn Centrum komen in principe als vestigingslocatie voor een grootschalige supermarkt in aanmerking (met een maximumomvang van circa 3.000 m2 winkeloppervlakte), waarbij Kanaleneiland volgens het onderzoeksrapport de meest geschikte vestigingslocatie is.


10. HEMA-vestiging tijdelijk bij winkelcentrum Veldhuizen Bij winkelcentrum de Veldhof in Veldhuizen (Leidsche Rijn) komt tijdelijk een vestiging van de HEMA. De HEMA mag zich voor de duur van ruim twee jaar (tot november 2006) vestigen in het tijdelijke gebouw waar voorheen de supermarkt zat (Heldammersingel 200). Naar verwachting opent de HEMA binnen twee maanden de deuren.

De gemeente ziet de tijdelijke HEMA als een toegevoegde waarde voor het winkelcentrum. Bewoners wordt, vooruitlopend op komende winkelcentra in de buurt, vast een beperkt assortiment aan niet-dagelijkse goederen aangeboden. Het door de HEMA ingediende bouwplan is naar aanleiding van ingediende bezwaren aangepast. De entree en de laad- en losruimte zijn verplaatst naar de kant van de parkeerplaatsen. Om de ingang van de HEMA te kunnen bereiken vanuit De Veldhof moeten mensen de HOV-baan oversteken. Om ervoor te zorgen dat dit veilig mogelijk is, worden er extra voorzieningen getroffen (tegelpad en hek).


11. Zienswijzen woningbouwplan Van der Lindenterrein ongegrond Op de aanvraag voor vergunning tot bouw van 14 appartementen, 45 woningen en een ondergrondse parkeervoorziening op het van der Lindenterrein tussen de Oosterkade en Albatrosstraat zijn een tiental reacties binnengekomen. Omwonendenden maken onder meer bezwaar tegen verlies aan privacy en zonlicht, een te hoge woningdichtheid, gebrek aan groen en de afwikkeling van het bestemmingsverkeer. Het college van burgemeester en wethouders heeft de ingediende zienswijzen ongegrond verklaard. Voor het college weegt zwaar dat woningbouw op deze locatie zeer gewenst is en past binnen het geldende bestemmingsplan. De bebouwingshoogte en de stegenstructuur van het bouwplan sluiten bovendien goed aan bij de de uitgangspunten die zijn opgenomen in "Herijking structuurvisie omgeving Ledig Erf". Vrijstelling is alleen nodig vanwege het overschrijden van de geldende achterrooilijn. Het ingediende bouwplan herstelt zo een historische rooilijn. Het college vindt dit verantwoord omdat het hiermee mogelijk wordt het binnenterrein te bebouwen.


12. Geen toestemming voor verbouwing Tractieweg 30 Er komt geen toestemming om het pand Tractieweg 30 uit te bouwen tot een partycentrum. Het college van burgmeester en wethouders wil geen definitieve vrijstelling geven van het bestemmingsplan. In 2001 is op basis van tijdelijke vrijstelling (artikel 17 WRO) ingestemd met een experiment tot zalenverhuur tot uiterlijk 1 maart 2005. in deze periode zou ervaring worden opgedaan met deze vorm van horeca op het industrieterrein Carthesiusweg. Naar aanleiding van herhaalde klachten van de ondernemersvereniging over verkeersproblemen, vernielingen en vervuiling concludeert het college dat het experiment niet is geslaagd en wordt derhalve medewerking aan de verbouwing geweigerd.


13. Uitgangspunten voor woningbouw aan Prof. dr. Magnuslaan De gemeente is bereid onder voorwaarden mee te werken aan de bouw van 18 appartementen en zorgvoorzieningen op de locatie van het aannemersbedrijf Stamhuis in Tuindorp. Een belangrijke voorwaarde voor medewerking is inmiddels vervuld. De intiatiefnemer van de bouwaanvraag heeft met alle betrokkenen een oplossing heeft gevonden voor verplaatsing en inrichting van speeltuin De Pan. In de nota van uitgangspunten worden verder voorwaarden gesteld om het behoud van een viertal majestueuze kastanjebomen veilig te stellen. Na inspraak vanuit de buurt zal de Nota van Uitgangspunten Magnuslaan defintief worden vastgesteld.