Socialistische Partij

Nep-onderzoeken pilfabrikanten harder aanpakken

30-03-2004 * Agnes Kant, SP Tweede-Kamerlid, wil dat de minister nep-onderzoeken harder aanpakt. Het komt te vaak voor dat de farmaceutische industrie iets presenteert als postmarketing onderzoek, maar dat het in feite om een zogenaamde `seeding trial' gaat. Een neponderzoek, alleen bedoeld om een nieuw geneesmiddel in de pen van de huisartsen te krijgen. Een hardnekkige vorm van ongeoorloofde marketing.

Dit keer gaat het om AstraZenica die volgens meldingen van artsen bij de DGV, huisartsen betaalt om recepten voor cholesterolverlagers om te zetten in Crestor, gefabriceerd door Astra. Het zou volgens Astra gaan om een onderzoek. Kant: "Als het om onderzoek gaat moet het getoetst zijn door een Medisch Ethisch toetsingscommissie of indien het gaat om niet-WMO plichtig onderzoek zijn voorgelegd aan de Codecommissie van het CMR (Code Geneesmiddelen Reclame). Zo niet, dan moet de inspectie ingrijpen. Als het niet om onderzoek gaat, is er sprake van ongeoorloofde marketing en moet de inspectie hier onmiddellijk een eind aan maken en de zaak voorleggen aan het OM."

Kant heeft er steeds voor gepleit alle onderzoek voor te leggen aan de medisch ethische toetsingscommissies. Kant: "Het kabinet laat steeds meer over aan zelfregulering via de CGR. De reclame en nu ook het toetsen van postmarketingonderzoeken. De praktijk heeft uitgewezen dat dat niet werkt. Alleen een zeer actieve inspectie zoals we dat enkele jaren geleden hadden, lijkt de farmaceutische industrie iets af te schrikken in hun agressieve manier van marketing." Kant vindt dat de overheid zelf het toezicht ter hand moet nemen en de goed werkende reclameafdeling van de inspectie weer activeren.