Socialistische Partij
Nep-onderzoeken pilfabrikanten harder aanpakken
30-03-2004 * Agnes Kant, SP Tweede-Kamerlid, wil dat de minister
nep-onderzoeken harder aanpakt. Het komt te vaak voor dat de
farmaceutische industrie iets presenteert als postmarketing onderzoek,
maar dat het in feite om een zogenaamde `seeding trial' gaat. Een
neponderzoek, alleen bedoeld om een nieuw geneesmiddel in de pen van
de huisartsen te krijgen. Een hardnekkige vorm van ongeoorloofde
marketing.
Dit keer gaat het om AstraZenica die volgens meldingen van artsen bij
de DGV, huisartsen betaalt om recepten voor cholesterolverlagers om te
zetten in Crestor, gefabriceerd door Astra. Het zou volgens Astra gaan
om een onderzoek. Kant: "Als het om onderzoek gaat moet het getoetst
zijn door een Medisch Ethisch toetsingscommissie of indien het gaat om
niet-WMO plichtig onderzoek zijn voorgelegd aan de Codecommissie van
het CMR (Code Geneesmiddelen Reclame). Zo niet, dan moet de inspectie
ingrijpen. Als het niet om onderzoek gaat, is er sprake van
ongeoorloofde marketing en moet de inspectie hier onmiddellijk een
eind aan maken en de zaak voorleggen aan het OM."
Kant heeft er steeds voor gepleit alle onderzoek voor te leggen aan de
medisch ethische toetsingscommissies. Kant: "Het kabinet laat steeds
meer over aan zelfregulering via de CGR. De reclame en nu ook het
toetsen van postmarketingonderzoeken. De praktijk heeft uitgewezen dat
dat niet werkt. Alleen een zeer actieve inspectie zoals we dat enkele
jaren geleden hadden, lijkt de farmaceutische industrie iets af te
schrikken in hun agressieve manier van marketing." Kant vindt dat de
overheid zelf het toezicht ter hand moet nemen en de goed werkende
reclameafdeling van de inspectie weer activeren.