Gemeente Hoogeveen


Het Torentje Het laatste Torentje

---

31 maart 2004

Inhoud


* Gemeente Hoogeveen opent nieuwe website *
* Commissie voor bezwaarschriften *

* Collecten *

* Trouwen op internet *

* Voorjaarskermis Beukemaplein *

* Oud papier *

* Groenmarkt Hoogeveen *

* Muziekactiviteiten Hoofdstraat-Noord *

* Gemeentelijke organisatie in beweging *
* Wijzigingen dienstregeling MTI per 1 april 2004 *
* Aanvragen subsidie 2005 Welzijn, Cultuur en Sport *
* Besluitenlijst B&W *

* Kledinginzameling Stichting KOVAMO *

* Plannen spel- en skatelocatie in de Weide *
* Rookverbod tijdens markt *

* Bootzelaerstraat bij basisschool De Sprong tijdelijk eenrichtingsweg *

* Collecteren voor Prins Bernhard Cultuurfonds en eigen verenigingskas *

* Militaire oefeningen *

* Reiniging wijzigt ophaalschema *

* Actie Wijkgebonden Leefbaarheidsbudget *
* Mededelingen *


* Besluit Horeca, Sport en Recreatie Inrichtingen Milieubeheer *
* Rookverbod tijdens markt op donderdag *
* Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening ten behoeve van woningbouw in de wijk Krakeel, woonbuurt Meteorenlaan *

* Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

* Verkeersbesluit *

* Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

* Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan *
* Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening *

* Ingekomen bouw- en sloopaanvragen *

* Bouw- en sloopvergunningen *

* Kapvergunningen *

Gemeente Hoogeveen opent nieuwe website

De gemeente Hoogeveen opent woensdag 7 april een vernieuwde website, www.hoogeveen.nl. Topschaker Judit Polgar, bekend van het Hoogeveense Essent Schaaktoernooi, verricht om 16.00 uur de opening. Zij doet dat door vanuit Boedapest contact via internet te leggen met burgemeester Willem Urlings. Aansluitend is er een discussiebijeenkomst rondom de vraag 'Hoe verder met een gemeentelijke website, zoals die van Hoogeveen?'

Een van de opvallende onderdelen van de nieuwe website is de digitale Gemeentewinkel. Hier kan de bezoeker terecht voor een groot aantal producten en diensten van de (gemeentelijke) overheid. Met de opzet van en de techniek achter de Gemeentewinkel is de gemeente klaar voor het verder digitaliseren van de aanvraagmogelijkheden. Het aantal zaken dat de burger geheel online via internet kan regelen, zal de komende jaren verder groeien.

Cascade

De vormgeving verandert drastisch. De nieuwe website kent een helder onderscheid tussen de 'stad' en het 'gemeentehuis'. De vormgever heeft zich onder andere laten inspireren door de Cascade.

Nieuwe onderdelen zijn verder:

* Routeplanners gemeentelijke gebouwen

* Peiling ('poll')

* Een grote-letterversie zonder opmaak (voor slechtzienden)
* Top tien meestgezochte pagina's

* Uitgebreide zoekfunctie, ondermeer voor documenten gemeentebestuur

Vertrouwde politiek-maatschappelijke onderdelen blijven gehandhaafd, zoals het discussieforum, het digitaal spreekuur en ook mogelijkheden bij te dragen aan beleid (interactieve beleidsvoering).

Doelen site

De belangrijkste doelen van de gemeentelijke website zijn: aanbod producten en diensten, complete en actuele informatie en digitale democratie. Verder is ook promotie van Hoogeveen van belang.

Welkom bij discussie

Naast specifieke genodigden is iedereen die belangstelling heeft, van harte welkom bij de discussiebijeenkomst. Aanmelden is gewenst, bij het voorlichtingscentrum in het raadhuis (telefoon 291256, voorlichtingscentrum@hoogeveen.nl). Twee van de inleidende sprekers zijn oud-medewerkers van de gemeente: Frank Geene en Marcel Hoogland, nu werkzaam als hoofd Communicatie in respectievelijk Nijmegen en Alphen aan de Rijn. Derde spreker is Michel Bender, directeur van Planconsult BV, de partner van de gemeente bij de realisatie van de nieuwe website. De opening en de discussiebijeenkomst op 7 april zijn van 16.00 tot 18.00 uur in de Burgerzaal van het raadhuis.

Commissie voor bezwaarschriften

De bezwaarschriftencommissie houdt hoorzittingen op woensdag 7 april. De hoorzittingen zijn in commissiekamer 2 van het gemeentehuis.
* 14.30 uur: bezwaarschrift van de heer H. Liemburg, gericht tegen een aanschrijving tot verwijdering van een reclame-uiting.
* 15.00 uur: bezwaarschrift van de heer H. Komduur, gericht tegen een besluit tot weigering van een vergunning tot het maken van een uitweg bij het perceel Kochstraat 2 te Hoogeveen.
Collecten

Deze week collecteren vrijwilligers voor ZOA-Vluchtelingenzorg. Volgende week wordt er gecollecteerd voor Nationaal Fonds Sport Gehandicapten.

Trouwen op internet

Via de website van de gemeente kunt u deze week twee huwelijksplechtigheden volgen. Vrijdagmiddag 2 april om 13.45 uur trouwen Bertus Jan Smit en Suzanne Catharina van der Vliet in het raadhuis van Hoogeveen. Willem Hilbert Benjamins en Marije Eveliene Koster treden vrijdag om16.00 uur in het huwelijk. Om de huwelijksvoltrekkingen rechtstreeks te volgen gaat u naar www.hoogeveen.nl en klikt u op het cameraatje in de oranje balk.
Voorjaarskermis Beukemaplein

Het Beukemaplein is tot en met 5 april niet beschikbaar als parkeerterrein. Op het plein is van vrijdag 26 maart tot en met zondag 4 april de voorjaarskermis. De kermis is dagelijks geopend van 14.00 uur tot 22.00 uur.

Oud papier

Donderdag 1 april

O.B.S. Apollo. Het papier wordt opgehaald vanaf 18.30 uur. Wilt u het oud papier gebundeld of in stevige dozen aan de straatzetten (waar u normaal uw afvalcontainer neerzet).

P.C.B. Het Palet. De containers staan op de parkeerplaats aan de Kemperstraat (voormalige Herman Bavinckschool) en op de parkeerplaats achter de Praxis aan de Griendtsveenweg.

Van 18.00 tot 19.30 uur is er iemand bij de container om te helpen.

Zaterdag 3 april

Basisschool De Sprong in Hoogeveen.U kunt het oud papier naar de containers achter de Zuiderkerk aan de Baarlelaan brengen.

C.B.S. De Regenboog te Noordscheschut. Het papier wordt tussen 9.00 en 12.00 uur opgehaald.

Groenmarkt Hoogeveen

De Commissie Groenmarkt Hoogeveen heeft een vergunning aangevraagd voor de jaarlijkse Groenmarkt op zaterdag 8 mei 2004. Deze markt vindt plaats in de Hoofdstraat, Van Echtenstraat, Raadhuisstraat en de Grote Kerkstraat. De Grote Kerkstraat en een gedeelte van de Raadhuisstraat worden hierbij voor het verkeer te worden afgesloten.

Muziekactiviteiten Hoofdstraat-Noord

Big Bull, Bagatel, La Diva en d'Oale Heerdt hebben een vergunning aangevraagd voor muziekactiviteiten op het noordelijke deel van de Hoofdstraat tijdens Koninginnedag (30 april) tussen 14.00 uur en 24.00 uur.

Voor meer informatie over deze vergunningaanvragen kunt u contact opnemen met Jos Slingenberg, Gemeentewinkel, telefoonnummer 0528-291246.

Gemeentelijke organisatie in beweging

De interne organisatie van de gemeente is in beweging. Nieuwe tijden vragen om nieuwe organisatievormen. Uitgangspunt is en blijft natuurlijk dat we burgers, bedrijven en organisaties zo goed mogelijk bedienen.

De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders bepalen het beleid, de gemeentelijke organisatie voert dat uit. De organisatie staat onder leiding van de centrale directie bestaande uit de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeur bedrijfsvoering. De directie laat zich onder andere adviseren door een concernstaf. Grote, strategische projecten worden ondergebracht in het gemeentelijk projectbureau. Daarnaast zijn er elf afdelingen. Hieronder een overzicht van de afdelingen met hun taken.

Gemeentewinkel

De gemeentewinkel omvat de meeste diensten waarvoor mensen wel eens aan het loket verschijnen, zoals de burgerlijke stand, alle vergunningverlening, de Wet Voorzieningen Gehandicapten WVG en het gemeentelijk voorlichtingscentrum.

Afdeling Werk & Inkomen

Deze afdeling doet alles wat te maken heeft met uitkeringen en de arbeidsmarkt, dus sociale zaken, maar ook economische zaken en werkgelegenheidsbeleid.

Afdeling Wijk- en dorpsbeheer

Wijkbeheer/buurbeheer en het onderhoud van wegen, groen, riolering, begraafplaatsen en machines.

Afdeling Ruimte

Beleidsontwikkeling op het gebied van stedenbouw en ruimte (bestemmingsplannen), archeologie, riolering, recreatie en toerisme, volkshuisvesting, milieu, groen, verkeer en het 'oude' grondbedrijf.

Ingenieursbureau

Het gemeentelijk Ingenieursbureau werkt de plannen van de afdeling ruimte uit. Bovendien zijn hier de oude afdelingen verkeer en bouwkunde ondergebracht.

Afdeling Reiniging

De reiniging is verantwoordelijk voor het ophalen van huisvuil, de gemeentewerf en de gemeentelijke werkplaats.

Afdeling Veiligheid
Deze afdeling is verantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid en omvat ook handhaving, de Brandweer en Bureau Toezicht.

Afdeling Samenleving

Onderwijs, cultuur, sport, zorg en welzijn.

Afdeling Administratieve Dienstverlening

Alle interne administratieve diensten inclusief belastingen, vastgoedbeheer, geo-informatie en onderzoek & statistiek.

Afdeling Facilitaire Dienstverlening

De interne ondersteunende diensten, maar ook het Zwembad, buurthuis De Magneet en het beheer van sportaccommodaties.

Afdeling Advies

Algemene adviesafdeling inclusief communicatieadvies/voorlichting en het secretariaat van de Bezwaarschriftencommissie.
Wijzigingen dienstregeling MTI per 1 april 2004

Met ingang van 1 april 2004 zijn er enkele wijzigingen in de dienstregeling van de stads- en streekbussen (Interhome) van MTI. Een overzicht met de nieuwe dienstregeling vindt u in onze bussen. U kunt de chauffeur om een exemplaar vragen. Hieronder de belangrijkste wijzigingen:

* Van maandag tot en met vrijdag vertrekt de laatste bus van route A (Krakeel), B (Schutlanden), en C (Zuid-Wolfsbos) om 21:20 uur vanaf het station. In het weekend en tijdens feestdagen vertrekt de eerste bus van route A, B, en C om 9:20 vanaf het station. De laatste bus van route A, B en C vertrekt in het weekend en tijdens feestdagen om 17.20 uur vanaf het station. Tijdens weekend en feestdagen rijden de bussen van route A, B en C niet van 12.20 uur tot 13.05 uur.

* Route D (De Drift) wordt vanaf 1 april gereden door lijn 4 (Dwingeloo). Terug richting het station rijdt lijn vier 5 minuten voor het hele uur door de Korenstraat, de Drift en de Kinholtsweg. Deze bus rijdt niet meer langs het ziekenhuis.
* Lijn 4 (Dwingeloo) vertrekt vanaf 1 april 5 minuten later van het station (vertrek 5 voor half in plaats van 20 over het hele uur). Lijn 4 heeft vanaf 1 april camping de Noordster als eindpunt. Tijdens weekend en feestdagen vertrekt de eerste bus 9.25 vanuit Hoogeveen en 9:15 vanaf de Noordster. De laatste bus tijdens het weekend en feestdagen vertrekt vanuit Hoogeveen 16:25 en vanaf de Noordster 17.15. Tijdens weekend en feestdagen vervallen de ritten 12:25 (vanuit Hoogeveen naar Dwingeloo) en 13:15 (vanuit Dwingeloo naar Hoogeveen).

* Lijn 1 (Hoogeveen-Meppel) vertrekt vanaf 1 april 11 minuten eerder vanuit Hoogeveen (vertrek 20 minuten over het hele uur). Tijdens weekend en feestdagen vertrekt lijn 1 alleen om: 9:20, 11:20, 14:20 en 16:20.

Voor meer informatie kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met het telefoonnummer 0522-282592. Graag tot ziens in één van onze bussen!

Aanvragen subsidie 2005 Welzijn, Cultuur en Sport

De gemeente ondersteunt verenigingen en instellingen die actief zijn op het gebied van welzijn, cultuur en sport. Tot 21 april 2004 kunt u een subsidie-aanvraag indienen voor het jaar 2005. Verenigingen en instellingen aan wie in 2004 een subsidie is of nog wordt toegekend, hebben inmiddels bericht ontvangen. Meer informatie over de wijze van aanvragen is verkrijgbaar bij de heer Van Herksen, afdeling Samenleving, telefoon 291516.

Besluitenlijst B&W

Het college van Burgemeester en Wethouders is akkoord met het vaststellen van bestemminsgplan de Esrand in Pesse. Ook heeft het college ingestemd met het verkavelvoorstel, de grondprijsbepaling en het beeldkwaliteitsplan voor de Grittenhoflocatie.
U kunt de wekelijkse openbare besluiten van B&W inzien via www.hoogeveen.nl/benw en in het voorlichtingscentrum in het raadhuis

Kledinginzameling Stichting KOVAMO

De Stichting Kleding Ophaal Voor Algemeen Medisch Onderzoek haalt van dinsdag 6 april tot en met donderdag 8 april gebruikte kleding, gordijnen, beddengoed, schoeisel en ander textiel op. U kunt uw spullen in de bezorgde witte plastic zak aan de stoeprand zetten. Deze zak wordt vanaf 9.00 uur opgehaald. Stichting KOVAMO verkoopt de kleding. De netto-opbrengst is voor het Diabetes Fonds Nederland (DFN)
Plannen spel- en skatelocatie in de Weide

De werkgroep Skate- en spelvoorziening De Weide presenteert woensdag 7 april haar plannen op een informatiebijeenkomst over een spel-en skatelocatie in Park Steenbergerweiden. De bijeenkomst is in kerkgebouw De Vredehorst en begint om 20.00 uur. Om 19.45 uur is de zaal open.

In de plannen zijn een basketbalveld en een skateplayground opgenomen. Het basketbalveld ligt er al en is voorzien van de belijning en palen.Ook het asfalt voor de skateplayground is al gestort. Op deze bijeenkomst gaat het vooral om de inrichting van de skateplayground met skateatributen.

Voor meer informatie over het plan van de werkgroep Skate- en spelvoorziening De Weide voor de kunt u terecht bij Werner Hoff, opbouwwerker van de Stichting Welzijnswerk, telefoon: 234591 (e-mail: w.hoff@welzijnswerk-hoogeveen.nl)
Rookverbod tijdens markt

B en W van Hoogeveen wijzen het gebied waar de donderdagmarkt wordt gehouden aan als rookvrij gebied. Dat is een deel van de Hoofdstraat en enkele aanliggende straten. Het rookverbod geldt uitsluitend gedurende de markturen. B en w vinden dat bezoekers van de markt recht hebben op rookvrij winkelen, zoals dat ook in de winkels het geval is. Informatie over de bezwaarprocedure vindt u in de Mededelingen hieronder.

Verkeersouders houden samen met gemeente opnieuw een proef Bootzelaerstraat bij basisschool De Sprong tijdelijk eenrichtingsweg

Vanaf maandag 5 april houdt de gemeente in samenwerking met verkeersouders van basisschool De Sprong opnieuw een proef met het afsluiten van straten tijdens het in- en uitgaan van de school. De Boekenberghstraat voor basisschool De Sprong wordt tot en met vrijdag 16 april tijdens het in- en uitgaan van de school afgesloten voor autoverkeer. Verder wordt de Bootzelaerstraat in deze periode een eenrichtingsweg.

Veilige oversteek

Door de Boekenberghstraat vóór de school af te sluiten ontstaat een veilige oversteek voor de kinderen, vanaf het tegenoverliggende parkeerterrein. Ouders die hun kinderen wel met de auto naar school brengen, kunnen hun auto op het parkeerterrein tegenover de kerk parkeren. De Bootzelaerstraat wordt een éénrichtingsweg. Deze straat kunnen automobilisten inrijden vanaf de Boekenberghstraat (vanuit de richting van winkelcentrum 'de Nije Nering'). Hierdoor kunnen kinderen aan de veilige kant van de weg uit de auto stappen.

Maatregelen

De maatregelen zijn alleen van toepassing tijdens het in- en uitgaan van de school. Dat wordt aangegeven met behulp van borden en pionnen. Op de overige momenten van de dag is de normale verkeerssituatie van kracht. Doel van de proef is de verkeersveiligheid in de directe omgeving van de Sprong te verhogen tijdens het in- en uitgaan van de school. Daarnaast is de proef bedoeld om inzicht te krijgen in de toekomstige situatie, de realisatie van de 'Brede School Zuid' op de plaats van De Sprong.

In december 2003 werd de eerste proef gehouden bij basisschool De Sprong. Toen werd alleen de Bootzelaerstraat afgesloten voor autoverkeer. Collecteren voor Prins Bernhard Cultuurfonds en eigen verenigingskas

Dit jaar wordt de Anjeractie, de jaarlijkse collecte voor het Prins Bernhard Cultuurfonds Drenthe gehouden van 17 mei tot en met 22 mei.

De gemeente nodigt alle culturele verenigingen en verenigingen op het gebied van natuurbehoud uit om actief aan deze collecte deel te nemen. En dat hoeft niet voor niks. Van de opbrengst mag een vereniging 1/3 deel in haar eigen kas stoppen. De rest van de opbrengst komt ten goede aan allerlei projecten op cultureel gebied in Drenthe. Hoe hoger de opbrengst in Drenthe, des te meer er te verdelen valt. Vorig jaar heeft het Prins Bernhard Cultuurfonds Drenthe een paar honderd subsidies verstrekt voor allerlei activiteiten op het gebied van cultuur en natuurbehoud in onze provincie. Hiermee was een totaal bedrag van circa 220.000,-- gemoeid. Ook verschillende projecten en verenigingen uit onze gemeente vielen in de prijzen: kortom het Prins Bernhard Cultuurfonds geeft cultuur de kans!

Belangstellenden kunnen zich aanmelden tot 5 april 2004. Dit kan in het gemeentehuis bij de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken, Raadhuisplein 1, Postbus 20000, 7900 PA, Hoogeveen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw K. Eefting, telefoonnummer 291245 of per e-mail K.Eefting@Hoogeveen.nl. Militaire oefeningen

Het 44^ste Pantserinfanterie Bataljon van de Koninklijke Landmacht houdt een verkenningsoefening in de gemeente Hoogeveen van maandag 5 april 8.00 uur tot en met vrijdag 9 april 15.00 uur.

De militairen stellen zich op langs de voor openbaar verkeer openstaande wegen. Er wordt zoveel mogelijk gedaan om het verkeer minimaal te hinderen. In principe wordt de bebouwde kom gemeden. Als er ondanks de voorzorgsmaatregelen schade ontstaat door de oefening dan kunt u dit melden aan:

Ministerie van Defensie, afdeling claims
Schadecommissie Krijgsmacht
Postbus 20701
2500 Es Den Haag
Telefoon: 070-3186985

Klachten

Heeft u klachten over de oefening dan kunt u contact opnemen met de beheerder van het Schiet- en Oefenterrein Witten. Telefoon: 0592-358325 of 06-52571333

Reiniging wijzigt ophaalschema

De reinigingsdienst wijzigt het vuilnisophaalschema rond de feestdagen. Het ophaalschema van de Restgoedwagen sluit daar op aan. Zoek de dag op waarop normaal uw huisvuil wordt opgehaald of de Restgoedwagen langskomt. Tussen haakjes vindt u de nieuwe ophaaldag. Wilt u de container voor 7.45 uur aan de straat zetten.
* Op Goede Vrijdag (9 april) wordt er normaal opgehaald
* Maandag 12 april (dinsdag 13 april)

* Dinsdag 13 april (woensdag 14 april)

* Woensdag 14 april (donderdag 15 april)

* Donderdag 15 april (vrijdag 16 april)

* Vrijdag 16 april (zaterdag 17 april)

Actie Wijkgebonden Leefbaarheidsbudget

Buurtbeheer houdt donderdag 1 april van 12.00 uur tot 17.00 uur een actie in het kader van het Wijkgebonden Leefbaarheidsbudget (WGLB). In winkelcentrum de Grote Beer brengt een team het WGLB met allerlei activiteiten onder de aandacht van de mensen. Daarnaast probeert dit team bewoners van Krakeel te activeren om ideeën aan te dragen voor het WGLB.

Bewoners van Krakeel beschikken zelf over het Wijkgebonden Leefbaarheidsbudget. Zij mogen zelf voorstellen waar het budget aan besteed moet worden. Er zijn op dit moment 15 ideeën binnengekomen ,waaronder verlichting bij de voetbalkooi in het Sterrenpark, nieuwe discolampen en geluidsapparatuur voor de discoruimte in de Magneet en meer politie in Krakeel in de avonduren en weekenden. Buurtbeheer houdt twee presentatiesrondes waarin bewoners hun idee kunnen presenteren aan medebewoners. Uiteindelijk komen alle ideeën in een nieuwsbrief en kunnen de bewoners op de verkiezingsavond in juni stemmen op hun favoriete project. Het WGLB voor Krakeel wordt beschikbaar gesteld door de gemeente Hoogeveen en Woonconcept.

Leefbaarheidsbudget

Een leefbaarheidbudget waarover bewoners zelf beschikken is nieuw in Nederland. De gedachte is dat door bewoners zeggenschap en verantwoordelijkheid te geven over een budget, de betrokkenheid bij de wijk toeneemt en daarmee de leefbaarheid wordt vergroot. In 2003 heeft een projectgroep, waarin het Wijkplatform, een aantal onafhankelijke bewoners, de gemeente, de woningcorporaties Woonconcept en Domesta en de Stichting Welzijnswerk zijn vertegenwoordigd, het leefbaarheidbudget voor Krakeel handen en voeten gegeven.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met wijkbeheerder Marcel Jager, telefoonnummer: 231871 of Henk Zwiep van de afdeling Wijk- en Dorpsbeheer,telefoon: 0528-291367.

Mededelingen

Besluit Horeca, Sport en Recreatie Inrichtingen Milieubeheer
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 3:44, tweede lid, onder a juncto artikel 3:19, tweede lid, onder b van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij nadere eisen hebben gesteld op grond van het Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer.

De nadere eisen hebben betrekking op het aanbrengen van een geluidsbegrenzer in Café La Diva en Rockcafé Via Via aan de Hoofdstraat 10 te Hoogeveen.

Het besluit is ten opzichte van het eerder ter inzage gelegde ontwerp gewijzigd.

Het besluit en andere op deze zaak betrekking hebbende stukken liggen vanaf 1 april 2004 tot en met 13 mei 2004 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-Inspectie en -Vergunningen, Raadhuisplein 24 (stadskantoor) te Hoogeveen. Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de stukken ook buiten kantooruren worden ingezien, namelijk op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur. Indien u van deze mogelijkheid gebruik wilt maken dient u hiervoor tijdens kantooruren een afspraak te maken met de afdeling Milieu (telefoonnummer 291603).

Op grond van het bepaalde in het artikel 20.1, eerste lid, 20.10 en 20.11 van de Wet Milieubeheer en artikel 6:7 van de Algemene Wet Bestuursrecht staat tot en met 13 mei 2004 beroep open bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor:
* Degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit.

* De adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over het ontwerp van het besluit.
* Degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn aangebracht.
* Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit.

Het besluit wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij voor deze datum bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening is gedaan.

Het beroepschrift en het eventueel in te dienen verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, respectievelijk aan de voorzitter van deze afdeling, Postbus 20019, 2500 EA te 's-Gravenhage.

Rookverbod tijdens markt op donderdag

Het college is van mening dat de bezoekers van de markt recht hebben op rookvrij winkelen, net zoals dat in de gebruikelijke winkels plaatsvindt. Het college heeft daarom besloten met toepassing van artikel 36 Apv het gebied waar de markt wordt gehouden in de Hoofdstraat en enkele aanliggende straten aan te wijze als rookvrij gebied. Het verbod gaat onmiddellijk in. Klachten en bedenkingen kunnen met ingang van de dag na publicatie worden ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders. E-mailen kan ook t.a.v. de juridisch adviseur a.middelveld@hoogeveen.nlveen.nl. Indien voor 12 uur meer dan 25 klachten binnen komen zal de werking van het besluit worden opgeschort

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening ten behoeve van woningbouw in de wijk Krakeel, woonbuurt Meteorenlaan
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan 'Krakeel' ten behoeve van de realisatie van 32 grondgebonden woningen. Het voornemen, vrijstelling te verlenen heeft reeds eerder ter inzage gelegen en wordt thans opnieuw gepubliceerd omdat enkele ondergeschikte wijzigingen zijn aangebracht ten opzichte van het eerdere ontwerp. Genoemde wijzigingen hebben met name betrekking op het gevelbeeld. Het plangebied ligt in de kern Hoogeveen en maakt deel uit van het woonbuurtje Meteorenlaan in de wijk Krakeel. Het plangebied wordt begrensd door de Melkweg, de Galileïlaan, de Zenithlaan en de bebouwing aan de oostzijde van de Meteorenlaan.

De voorgenomen vrijstelling ligt met ingang van 1 april 2004 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij centrale publieksbalie in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Oost ten behoeve van het wijzigen van het gebruik van het pand Kanaalweg 36 te Hoogeveen om de vestiging van een zon- en beautycentrum mogelijk te maken.

Het plan ligt met ingang van 1 april 2004 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij de publieksbalie Bouwen & Wonen op de tweede verdieping van het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Verkeersbesluit

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij hebben besloten om de Bootzelaerstraat tijdelijk (van 5 t/m 16 april) aan te wijzen als éénrichtingsweg. Het éénrichtingsverkeer is alleen tijdens het in- en uitgaan van de basisschool 'de Sprong' van toepassing.

Dit houdt in dat het verkeer op deze momenten de Bootzelaerstraat alleen kan inrijden vanaf de Boekenberghstraat. De éénrichtingsweg geldt vanaf een kwartier voor het in- & uitgaan van de basisschool, tot 10 minuten na het in-/uitgaan. Fietsers kunnen te allen tijde in twee richtingen gebruik maken van de Bootzelaerstraat. Deze maatregelen worden genomen als proef om de verkeersveiligheid rondom 'de Sprong' te vergroten.

Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de werkeenheid Verkeer , Raadhuisplein 24 in Hoogeveen, telefoon: 0528-291646. De officiële publicatie kunt u lezen op het publicatiebord aan het gemeentehuis.
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan Plan in Hoofdzaak ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:

* J.H. Benjamins, voor het uitbreiden van een schuur op het perceel Coevorderstraatweg 113 te Nieuweroord.

De bouwaanvraag ligt met ingang van 1 april 2004 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van een vrijstellingsbepaling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen Stadscentrum en Noord B vrijstelling te verlenen aan:

* Macobouw B.V.,voor het bouwen van een appartementengebouw (20 woningen) op het perceel Willemskade 27 te Hoogeveen;
* Zuidema Holding B.V., voor het bouwen van een kapschuur op het perceel Smirnoffstraat 14 te Hoogeveen.

De bouwplannen liggen met ingang van 1 april 2004 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Gedurende deze termijn kunt u, bij Burgemeester en Wethouders, schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen omtrent het verlenen van vrijstelling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen, ten behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen.

Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de bestemmingsplannen Pesse/bijgebouwenregeling gemeente Ruinen, De Weide, Schoonvelde-West en Krakeel ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:

* A. Veld, voor het uitbreiden van de berging op het perceel De Laak 1 te Pesse;

* A. de Boer, voor het verbouwen van de woning op het perceel Oostering 15 te Pesse;

* J.L.L. Brandsema, voor het uitbreiden van de woning Swammerdamstraat 34 te Hoogeveen;

* J.L. Maail, voor het plaatsen van een carport op het perceel Rigel 39 te Hoogeveen;

* A.Kraal-Hartman, voor het plaatsen van een carport en berging op het perceel Rigel 37 te Hoogeveen.

De bouwaanvragen liggen met ingang van 1 april 2004 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvragen bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Ingekomen bouw- en sloopaanvragen

Lichte bouwaanvragen

* Zwiers E., plaatsen van een carport, Juffrouw Kiestraweg 2, Hollandscheveld

* Nagtegaal W., plaatsen van een carport, Blankvoorn 23
* Linthorst T.J.H., plaatsen van een carport, van Leeuwenhoekstraat 6

* Vries de M., bouwen van een erker aan de voorzijde van de woning, De Wulp 34

* Schultink J.W., plaatsen van een dakkapel op de woning, Elzencamp 12

* Koekoek N.A. , wijzigen van de voor- en achtergevel, Montbretiastraat 26

* A.S. Watson Group, uitbreiden van een winkelruimte c.q. samenvoegen van twee winkels, De Weide 7 en 11
* Bouwbedrijf Bosman B.V., uitbreiden van een woning, Smele 4
* Bouwman H.M., herbouwen van een garage, Kerkweg 16, Tiendeveen
* Steenhuis M., wijzigen van de voorgevel, Atlaslaan 25
* Bouwfonds Ontwikkeling B.V., wijzigen en uitbreiden van de achtergevels van diverse woningen, Zuiddreef 36 t/m 44, 48, 50, 54, 56, 60 t/m 66

Reguliere bouwaanvragen

* Bouwbedrijf L. Slomp en Zn. B.V., bouwen van een dubbele woonboerderij, Schuinedijk 1-3, Fluitenberg
* Prijs M.T., verbouwen van een dubbele woning, Het Hoosvat 65, Elim
* Berg van den C.L., bouwen van een dubbele woning, Het Hoosvat 67, Elim

* Politiehondenvereniging Hoogeveen e.o., bouwen van een berging, Hoogeveenseweg 26b

* Marissen G.P., bouwen van een dubbele woning met garage, Splitting (kavel 1 en 2), Nieuweroord

* Schaap Vastgoed B.V. Wolvega, verbouwen van een woning in een winkelpand tot appartement, Hoofdstraat 64

* Schonewille J., vernieuwen en uitbreiden van een schuur, Regulus 5 en 7

* Bouwbedrijf Fieko, uitbreiden van een woning, Noord 251, Noordscheschut

Verzoek wijziging op verleende bouwvergunning

* Herbers Interselling Groep, gewijzigd uitvoeren van de voorgenomen bouw van een appartementencomplex met winkels (resp. appartement 3.3 en 4.1), Het Haagje 24, 26 en 28

Sloopaanvragen

* Cate ten J., slopen van een woonhuis, Julianalaan 20, Nieuwlande
* Boer de A., gedeeltelijk slopen van een woonhuis, Oostering 15, Pesse

Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24

Bouw- en sloopvergunningen

Lichte bouwvergunningen

* Scholing J.J., wijzigen van de kapconstructie van een woning, Etstoelstraat 1

* Bouwbedrijf Fieko, wijzigen van de voor- en achtergevel van een woning, Kymmellstraat 75

* Voortman A.M., plaatsen van één dakkapel op twee woningen, van Leeuwenhoekstraat 41 en 43

* Haaze H., uitbreiden van een woning met een bijkeuken, Citroenvlinder 108

* Blom G., plaatsen van een erker aan de voorgevel van een woning, Bilderdijklaan 30

Reguliere bouwvergunningen

* Klunder M., uitbreiden van de woning, Dokter Broekhoffstraat 1, Hollandscheveld

* Kerssies Hoogeveen H., veranderen c.q. vernieuwen van een bijgebouw na sloop van bestaande garage/berging, Zuideropgaande 151, Hollandscheveld

* Booij J., uitbreiden van de woning, Kerkweg 59, Tiendeveen
Reguliere bouwvergunning met instandhoudingtermijn
* Delta Daily Sweets B.V., tijdelijk plaatsen van vier mobiele units, Parmentierstraat 16

Sloopvergunning

* Kroesen A.J., slopen van een woonhuis, Jeulenwijk 110, Elim
Tegen de verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen.

Kapvergunningen

De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verleend aan:
* L.M.B. Meeusen, voor een berk staande aan de voorzijde van Eddingtonlaan 11 in Hoogeveen

* R.H. Koster, voor een berk staande aan de voorzijde van Rigel 22 in Hoogeveen

Tegen deze verleende vergunningen kunt u binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders.

© Copyright Gemeente Hoogeveen