Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
2030409840 W&B/URP/04/17775
(ingezonden 5 maart 2004)
Onderwerp Datum
Kamervragen lid De Wit 29 maart 2004
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid De Wit over de nota van de gemeente
Groningen inzake extra werkzaamheden voor uitkeringsgerechtigden.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
2030409840
Antwoorden van Staatssecretaris Rutte op de vragen van het lid Weekers over de nota van de
gemeente Groningen inzake extra werkzaamheden voor uitkeringsgerechtigden.
Vraag 1
Kent u de nota van de gemeente Groningen > die op 18 februari jl. werd
besproken in de gemeentelijke raadscommissie Werk en Inkomen?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hebt u er kennis van genomen dat in die nota uitkeringsgerechtigden worden verplicht met behoud
van hun uitkering schoonmaakwerkzaamheden in de stad te verrichten welke als extra
werkzaamheden worden betiteld?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Is hier gelet op het soort werk, het verplichte karakter ervan en de maximale duur ervan- geen
sprake van verdringing van volwaardig regulier werk en dus van verdringing? Zo neen, waarom
niet?
Antwoord 3
Een karakteristiek onderdeel van de Wet werk en bijstand (WWB) is de modernisering van de
verhouding tussen het Rijk en gemeenten ten aanzien van de uitvoering van de bijstandswet. De
WWB beoogt door het stimuleren van eigen gemeentelijke beleidskeuzes, een beperking van de
instroom en een grotere uitstroom uit de bijstand tot stand te brengen. Daar tegenover staat dat
gemeenten volledig verantwoordelijk zijn gemaakt voor de financiering van de bijstand.
Aan de gewijzigde bestuurlijkeverhoudingen is inherent dat de verantwoordelijkheid van het Rijk
zich primair beperkt tot de werking van het systeem. De gemeente is verantwoordelijk voor nadere
uitwerking van haar wettelijke bevoegdheden in beleid en uitvoering. Vanzelfsprekend geschiedt
deze verantwoordelijkheid binnen de rijkskaders die de rechtszekerheid van de
bijstandsgerechtigden moeten garanderen. Over de kaders zoals die gehanteerd worden met
betrekking tot `werken met behoud van uitkering' zijn gemeenten onder meer expliciet
geïnformeerd in de SZW verzamelbrief Gemeenten (SOZA- 03-0891).
De gemeente is het democratisch gelegitimeerd orgaan waartoe de burger zich direct kan wenden.
Met andere woorden: de gemeente is zichtbaar en aanspreekbaar, de raad is het democratisch
gekozen orgaan dat het beleid mede vaststelt. Burgers kunnen de raad aanspreken op hun keuzen.
Gegeven de bovengeschetste bestuurlijke verhoudingen, acht ik het niet passen om inhoudelijk op
de nota van de gemeente Groningen inzake extra werkzaamheden voor uitkeringsgerechtigden te
reageren.
1 www.groningen.nl/bis commissie Werk en Inkomen, voorstel/ besluit, 18 februari jl.
2
Vraag 4
Is het toegestaan dat uitkeringsgerechtigden voor in principe zes maanden worden verplicht dit
werk te doen tegen een beloning onder het wettelijk minimumloon? Zo ja, op grond waarvan?
Antwoord 4
Over de voorwaarden waaronder uitkeringsgerechtigden kunnen `werken met behoud van
uitkering' bent u laatstelijk geïnformeerd bij brief (TK, 2003-2004, 28 870, nr 102).
Vraag 5
Deelt u de conclusie dat dit plan in strijd is met de Wet Werk en Bijstand en dat de
uitkeringsgerechtigden die dit werk moeten gaan doen door de gemeente in dienst moeten worden
genomen en moeten worden beloond volgens de gemeentelijke rechtspositieregeling of de van
toepassing zijnde collectieve arbeidsovereenkomst? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 3
Vraag 6
Welke rechten hebben de uitkeringsgerechtigden die tijdens de werkzaamheden ziek worden of
een bedrijfsongeval krijgen?
Antwoord 6
Bij ziekte of na een bedrijfsongeval wordt de uitkering gewoon doorbetaald. Gemeenten kunnen er
voor kiezen om bij het afsluiten van een contract met een aanbieder van werkzaamheden die door
uitkeringsgerechtigden in het kader van een reïntegratietraject worden verricht af te spreken dat
deze een bedrijfsongevallenverzekering afsluit voor de deelnemers aan het reïntegratietraject.
Vraag 7
Bent u van plan de gemeente Groningen erop te wijzen dat dit plan in strijd is met de Wet Werk en
Bijstand? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 7
Zie hiervoor het antwoord op vraag 3
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid