Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
2513 AA `s-GRAVENHAGE
Uw brief Ons kenmerk
ABG/04/12272
Onderwerp Datum
toezeggingen AO ESF-nieuw 29 maart 2004
d.d. 11 februari 2004
Via deze brief los ik twee toezeggingen in uit het Algemeen Overleg met uw Kamer op 11 februari
2004.
In het AO zijn vragen gesteld over de uitvoering van het ESF in andere EU-lidstaten. Ik heb
toegezegd u hierover te zullen informeren.
De Europese Commissie (DG Regio) stelt jaarlijks een zogenaamd uitvoeringsverslag op van de
uitvoering van de Structuurfondsen in de EU. Deze uitvoeringsverslagen kunnen worden gedownload
via de website van DG Regio1. Op dit moment zijn op deze website de uitvoeringsverslagen tot en
met 2002 beschikbaar.
In het meest recente uitvoeringsverslag bespreekt de EC de uitvoering van het Europese
Structuurbeleid in het jaar 2002. Het uitvoeringsverslag bespreekt derhalve zowel de uitvoering van
het Doelstelling 1-, Doelstelling 2- en Doelstelling 3-programma.
Uit het uitvoeringsverslag blijkt wat betreft het Doelstelling 3-programma dat hoewel ook andere
lidstaten problemen hebben bij het uitvoeren van onderdelen van hun ESF-beleid (Italië, Oostenrijk,
Griekenland en Zweden) de achterstand in het Nederlandse programma het grootste is. Daarnaast is
Nederland (ruim 22 mln) met Denemarken (0,6 mln) de enige lidstaat waar in 2002 een
decommittering ten laste van het Doelstelling 3-programma heeft plaatsgevonden.
In annex 1 van het uitvoeringsverslag zijn zogenaamde `country factsheets' opgenomen. In deze
factsheets wordt de stand van de uitvoering van het Europese Structuurbeleid in 2002 in elk van de
15 EU-lidstaten beschreven.
In de factsheet van Nederland stelt de Europese Commissie vast dat het ESF-programma in
Nederland vertraagd van start is gegaan. De Europese Commissie is dan ook niet verrast dat de
absorptie van het Nederlandse programma veel lager is dan was voorzien en dat dit leidt tot een
decommittering in 2000 en 2001. Ook stelt de Europese Commissie vast dat de ESF-uitgaven met
name achterblijven in het gemeentelijke domein (reïntegratie van werkzoekenden). De overige
maatregelen presteren wel naar verwachting.
1 www.europa.eu.int/comm/regional_policy/sources/docoffic/official/repor_en.htm
2
De Europese Commissie merkt op dat Nederland zich erg bewust is van de achterstand in de
uitvoering van het ESF-programma en noemt de acties die Nederland in 2002 heeft ingezet om het tij
te keren. De Europese Commissie merkt daarbij evenwel op dat het de vraag is of de in 2002
ingezette acties voldoende zullen zijn om de beschikbare middelen volledig te kunnen benutten. In de
brief van 19 december 2003 aan de Tweede Kamer is aangegeven welke aanvullende acties ik in
2003 heb ingezet dan wel zal inzetten- met het doel de beschikbare ESF-middelen vollediger te
benutten (TK 2003-2004, 26642, nr. 60).
Ik heb daarnaast toegezegd om u op korte termijn te informeren over de mogelijkheden die het ESF
biedt aan herintredende vrouwen.
Voor herintredende vrouwen kunnen gemeenten ESF-subsidie aanvragen. Deze subsidie kan worden
gebruikt als cofinanciering voor de vaak noodzakelijke reintegratietrajecten voor deze groep
werkzoekenden. Bekend is dat het grootste deel van de herintreedsters een behoorlijke afstand tot de
arbeidsmarkt heeft en niet onmiddellijk te bemiddelen is naar werk.
Ik laat niet na gemeenten te wijzen op de mogelijkheid van de inzet van ESF-middelen voor
herintreedsters. Voorlichting daarover gebeurt in het kader van activiteiten gericht op tot stand komen
van convenanten, genoemd in het Geactualiseerd plan van Aanpak Herintredende Vrouwen (TK
2002-2003, 27 853, nr. 3). Zowel in ambtelijke gesprekken, als op de website
ruimbaanvoorvrouwen.nl, in een informatiepakket over herintredende vrouwen en in een brochure
over herintreedsters die op korte termijn aan gemeenten wordt gezonden bijvoorbeeld, wordt steeds
de aandacht gevestigd op de ESF-subsidie mogelijkheden voor herintreedsters. Recent heeft het
Agentschap SZW en marge van een bestuurlijk overleg tussen (potentiële) convenantspartijen
herintredende vrouwen, voorlichting gegeven over ESF mogelijkheden voor deze groep.
Gemeenten maken er ook gebruik van. Van de gemeenten die het convenant herintredende vrouwen
regio Twente ondertekenden, hebben Hengelo en Almelo het gezamenlijke Equalproject "Allochtone
vrouwen in opmars" in uitvoering. Een aantal van de Twentse gemeenten heeft daarnaast het
voornemen een zogeheten verzamelaanvraag in te dienen voor ESF-subsidie, ter aanvulling op het
Fonds Werk en Inkomen. Voor specifieke projecten binnen het convenant zijn momenteel ESF-
aanvragen in voorbereiding. Dit alles om de Twentse partijen in staat te stellen over voldoende
middelen te beschikken ter uitvoering van de afspraken in het convenant.
Van de overige gemeenten die deel uit maken van een convenant herintredende vrouwen, overweegt
de gemeente Nijmegen een ESF-3 aanvraag voor herintreedsters, evenals de gemeenten
Haarlemmermeer, Haarlem en Purmerend. De gemeente Amsterdam maakt gebruik van ESF-3 voor
reintegratietrajecten en kinderopvang voor herintreedsters en heeft meerdere Equal-projecten.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid