Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 2513 AA `s-GRAVENHAGE

Uw brief Ons kenmerk ABG/04/12272

Onderwerp Datum toezeggingen AO ESF-nieuw 29 maart 2004 d.d. 11 februari 2004

Via deze brief los ik twee toezeggingen in uit het Algemeen Overleg met uw Kamer op 11 februari 2004.

In het AO zijn vragen gesteld over de uitvoering van het ESF in andere EU-lidstaten. Ik heb toegezegd u hierover te zullen informeren.

De Europese Commissie (DG Regio) stelt jaarlijks een zogenaamd uitvoeringsverslag op van de uitvoering van de Structuurfondsen in de EU. Deze uitvoeringsverslagen kunnen worden gedownload via de website van DG Regio1. Op dit moment zijn op deze website de uitvoeringsverslagen tot en met 2002 beschikbaar.

In het meest recente uitvoeringsverslag bespreekt de EC de uitvoering van het Europese Structuurbeleid in het jaar 2002. Het uitvoeringsverslag bespreekt derhalve zowel de uitvoering van het Doelstelling 1-, Doelstelling 2- en Doelstelling 3-programma.

Uit het uitvoeringsverslag blijkt wat betreft het Doelstelling 3-programma dat hoewel ook andere lidstaten problemen hebben bij het uitvoeren van onderdelen van hun ESF-beleid (Italië, Oostenrijk, Griekenland en Zweden) de achterstand in het Nederlandse programma het grootste is. Daarnaast is Nederland (ruim 22 mln) met Denemarken (0,6 mln) de enige lidstaat waar in 2002 een decommittering ten laste van het Doelstelling 3-programma heeft plaatsgevonden.

In annex 1 van het uitvoeringsverslag zijn zogenaamde `country factsheets' opgenomen. In deze factsheets wordt de stand van de uitvoering van het Europese Structuurbeleid in 2002 in elk van de 15 EU-lidstaten beschreven.
In de factsheet van Nederland stelt de Europese Commissie vast dat het ESF-programma in Nederland vertraagd van start is gegaan. De Europese Commissie is dan ook niet verrast dat de absorptie van het Nederlandse programma veel lager is dan was voorzien en dat dit leidt tot een decommittering in 2000 en 2001. Ook stelt de Europese Commissie vast dat de ESF-uitgaven met name achterblijven in het gemeentelijke domein (reïntegratie van werkzoekenden). De overige maatregelen presteren wel naar verwachting.


1 www.europa.eu.int/comm/regional_policy/sources/docoffic/official/repor_en.htm


2

De Europese Commissie merkt op dat Nederland zich erg bewust is van de achterstand in de uitvoering van het ESF-programma en noemt de acties die Nederland in 2002 heeft ingezet om het tij te keren. De Europese Commissie merkt daarbij evenwel op dat het de vraag is of de in 2002 ingezette acties voldoende zullen zijn om de beschikbare middelen volledig te kunnen benutten. In de brief van 19 december 2003 aan de Tweede Kamer is aangegeven welke aanvullende acties ik in 2003 heb ingezet ­dan wel zal inzetten- met het doel de beschikbare ESF-middelen vollediger te benutten (TK 2003-2004, 26642, nr. 60).

Ik heb daarnaast toegezegd om u op korte termijn te informeren over de mogelijkheden die het ESF biedt aan herintredende vrouwen.

Voor herintredende vrouwen kunnen gemeenten ESF-subsidie aanvragen. Deze subsidie kan worden gebruikt als cofinanciering voor de vaak noodzakelijke reintegratietrajecten voor deze groep werkzoekenden. Bekend is dat het grootste deel van de herintreedsters een behoorlijke afstand tot de arbeidsmarkt heeft en niet onmiddellijk te bemiddelen is naar werk.

Ik laat niet na gemeenten te wijzen op de mogelijkheid van de inzet van ESF-middelen voor herintreedsters. Voorlichting daarover gebeurt in het kader van activiteiten gericht op tot stand komen van convenanten, genoemd in het Geactualiseerd plan van Aanpak Herintredende Vrouwen (TK 2002-2003, 27 853, nr. 3). Zowel in ambtelijke gesprekken, als op de website ruimbaanvoorvrouwen.nl, in een informatiepakket over herintredende vrouwen en in een brochure over herintreedsters die op korte termijn aan gemeenten wordt gezonden bijvoorbeeld, wordt steeds de aandacht gevestigd op de ESF-subsidie mogelijkheden voor herintreedsters. Recent heeft het Agentschap SZW en marge van een bestuurlijk overleg tussen (potentiële) convenantspartijen herintredende vrouwen, voorlichting gegeven over ESF mogelijkheden voor deze groep.

Gemeenten maken er ook gebruik van. Van de gemeenten die het convenant herintredende vrouwen regio Twente ondertekenden, hebben Hengelo en Almelo het gezamenlijke Equalproject "Allochtone vrouwen in opmars" in uitvoering. Een aantal van de Twentse gemeenten heeft daarnaast het voornemen een zogeheten verzamelaanvraag in te dienen voor ESF-subsidie, ter aanvulling op het Fonds Werk en Inkomen. Voor specifieke projecten binnen het convenant zijn momenteel ESF- aanvragen in voorbereiding. Dit alles om de Twentse partijen in staat te stellen over voldoende middelen te beschikken ter uitvoering van de afspraken in het convenant.

Van de overige gemeenten die deel uit maken van een convenant herintredende vrouwen, overweegt de gemeente Nijmegen een ESF-3 aanvraag voor herintreedsters, evenals de gemeenten Haarlemmermeer, Haarlem en Purmerend. De gemeente Amsterdam maakt gebruik van ESF-3 voor reintegratietrajecten en kinderopvang voor herintreedsters en heeft meerdere Equal-projecten.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(M. Rutte)