Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van het kamerlid Kalsbeek over de wachtlijsten bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (2030409970)

1
Is het u bekend dat de wachtlijst bij het AMK in Noord-Holland in een paar maanden bijna twee keer zo lang is geworden?

1
Ja, ook de eerste signalen van de taskforce wachtlijsten jeugdzorg inzake de meting van 1 januari 2004 wijzen hierop.

2
Is deze langere wachtlijst een gevolg van de publiekscampagne van de AMK's?

2
Sinds het meten van de wachtlijsten is sprake van een stijging van het aantal wachtenden bij het AMK. De taskforce wachtlijsten jeugdzorg signaleert echter bij de laatste meting van 1 januari 2004 een opmerkelijke stijging van het aantal contacten. Gelet op het feit dat in deze periode de regionale publiekscampagnes door de AMK's zijn uitgevoerd, is het logisch te veronderstellen dat hiertussen een verband bestaat.

3
Hebben alle AMK's deelgenomen aan deze publiekscampagne?

3
Op drie AMK's na hebben alle AMK's deelgenomen aan de regionale publiekscampagnes. De drie AMK's die niet hebben meegedaan zijn die in de provincies Utrecht en Zeeland en in de grootstedelijke regio Rotterdam.

4
Hoeveel zijn de wachtlijsten voor de AMK's in de verschillende provincies langer geworden?

4
De eerste signalen met betrekking tot de nieuwe meting van de taskforce wachtlijsten jeugdzorg over het vierde kwartaal van 2004, hetgeen de periode is waarin de regionale campagnes zijn uitgevoerd, laat het volgende landelijke beeld zien. Het totaal aantal contacten met de AMK's is in het vierde kwartaal met ruim 20% toegenomen. Met name het aantal adviezen is sterk gestegen. Ook de productie, het aantal onderzoeken door de AMK's, is gestegen. Deze stijging lijkt echter niet toereikend geweest te zijn voor het opvangen van de enorme piek, een stijging van ruim 20%, in het aantal contacten in het vierde kwartaal.

5
Hoe is geanticipeerd op een toenemende hulpvraag ten gevolge van de publiekscampagne? Moet de conclusie getrokken worden dat daarop onvoldoende is geanticipeerd?

5
De ministeries van VWS en Justitie hebben in 2002 gezamenlijk de opdracht voor het ontwikkelen van het campagnemateriaal aan het NIZW verstrekt. Aan deze opdracht was de voorwaarde verbonden dat het bij de uitvoering zou moeten gaan om regionale campagnes en niet om een landelijke. De reden hiervoor was gelegen in het feit dat met regionale campagnes de mogelijkheid bestaat om per regio te bepalen wanneer het beste met de

2/2

campagne gestart kon worden. Met het beste moment wordt dan onder meer bedoeld het moment waarop het AMK er klaar voor is, dat wil zeggen dat het AMK kan inspelen op een toenemende vraag.
Dit klaar stomen van de AMK's, het anticiperen op een toenemende hulpvraag bij de AMK's, is de verantwoordelijkheid van de provincies en de AMK's. In de praktijk is hier invulling aan gegeven doordat bij de start van de campagne, of toen bleek dat het aantal meldingen in sommige provincies alarmerend toenam, door een aantal provincies extra middelen beschikbaar zijn gesteld. Met de inzet van deze middelen kunnen de wachtlijsten in een relatief korte tijd worden weggewerkt.

6
Hoe worden de ontstane wachtlijsten zo snel mogelijk weggewerkt? Wanneer zouden de wachtlijsten moeten zijn weggewerkt?

6
Zoals ik hiervoor bij het antwoord op vraag 5 heb aangegeven zijn of worden door een aantal provincies extra middelen beschikbaar gesteld. Zo hebben de stadsregio Haaglanden en de provincie Noord Holland extra middelen beschikbaar gesteld om de wachtlijsten bij de AMK's weg te werken.
Naar verwachting zal op 1 januari 2005 de wachtlijst bij het AMK in Haaglanden volledig weg zijn, althans wanneer de meldingenstroom in 2004 zich overeenkomstig de verwachtingen ontwikkelt.
In Noord Holland wordt verwacht dat de achterstanden nog dit jaar voor een belangrijk deel weggewerkt zullen zijn.
Meer in het algemeen merk ik op dat het kabinet in het hoofdlijnenakkoord extra geld heeft uitgetrokken voor preventie en jeugdzorg. Hiervan is 12 miljoen in 2004 oplopend tot 40 miljoen in 2007 bestemd voor productievergroting in de jeugdzorg, bij onder meer de AMK's.
Daarnaast is gebleken dat de AMK's, gezien hun geringe omvang, kwetsbare organisaties zijn voor onder meer ziekteverzuim en personeelsverloop. Bij invoering van de Wet op de jeugdzorg maken de AMK's officieel deel uit van het bureau jeugdzorg. De verwachting is dat het AMK daarmee minder kwetsbaar zal zijn voor bovengenoemde factoren.

Op uw vraag wanneer de wachtlijsten bij de AMK's zouden moeten zijn weggewerkt is het antwoord zo snel mogelijk.


---- --