Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Tonkens over arbeidsomstandigheden in
verpleeg- en verzorgingshuizen (2030409980)
1
Bent u bekend met het onderzoek van de Arbeidsinspectie naar de arbeidsomstandigheden
in verpleeg- en verzorgingshuizen van maart 2004?
1.
Ja, daar ben ik mee bekend.
2
Hoe beoordeelt u het feit dat bij 98% van de onderzochte verpleeg- en verzorgingshuizen
overtredingen zijn geconstateerd?
3
Hoe beoordeelt u de conclusie van de Arbeidsinspectie dat de zorg voor de
arbeidsomstandigheden van het personeel in gedrang komt?
2. en 3.
De huidige Arbeidsomstandighedenwet dateert van 1998. Deze wet verplicht werkgevers
een adequaat arbeidsomstandigheden beleid te voeren. Het feit dat werkgevers op het
moment van inspectie het Arbo-beleid niet op orde hadden is dan ook niet goed te keuren,
er is immers voldoende gelegenheid geweest om zaken als de Risico-Inventarisatie &
Evaluatie en Infectiepreventie goed te organiseren. Ik treed derhalve in overleg met de
koepelorganisatie om te vernemen welke gevolgtrekkingen zij verbinden aan de conclusies
uit de rapporten, opdat er op het niveau van de werkgevers verbeteracties in gang worden
gezet.
In de voorbije jaren is er door de overheid veel inspanning gepleegd als het gaat om
terugdringing van ziekteverzuim en instroom WAO. Hiervoor zijn veel extra middelen
beschikbaar gesteld, het is aan de werkgevers om hieraan invulling te geven. Goed
personeelsbeleid waaronder passende arbeidsomstandigheden dragen eraan bij dat "uitval"
zoveel mogelijk kan worden voorkomen.
4
Bent u het eens met de constatering dat de bezuinigingen van zorginstellingen op
arbeidsomstandigheden om de zorg aan patiënten te ontzien, blijkbaar niet door efficiënter
te werken kunnen worden gehaald?
5
Deelt u de stelling dat het gebrek aan goed personeel buiten kantoortijd te wijten is aan de
bezuinigingen zoals de efficiencykorting, de bezuiniging op zorgvernieuwing, de taakstelling
ziekteverzuim en het bezuinigen op de sectorfondsen?
6
Hoe ziet u de relatie tussen de efficiencykorting, de bezuiniging op zorgvernieuwing, de
taakstelling ziekteverzuim en het bezuinigen op de sectorfondsen en de geconstateerde
slechte voorbereiding op calamiteiten?
2
4, 5 en 6.
Het feit dat Arbeidsomstandigheden voor medewerkers niet goed zijn georganiseerd door
werkgevers staat los van de huidige bezuinigingen. Zoals hierboven ook al genoemd, de
verplichting om een goed Arbo beleid te voeren ligt er al jaren.
Het onderzoek door de Arbeidsinspectie heeft bovendien plaats gevonden gedurende de
zomer van 2003, waarbij de door u genoemde bezuinigingen nog niet van kracht waren.
Het voeren van een goed Arbo beleid heeft ook te maken met heldere procedures, goede
communicatie en oog voor de individuele medewerker. Bovendien levert beleid om verzuim
en instroom in de WAO te voorkomen geld op.
Het signaal dat de sector V&V op enigerlei wijze niet in staat zou zijn om het Arbo beleid op
te pakken heeft mij niet bereikt.
7
Welke maatregelen bent u van plan te nemen om de arbeidsomstandigheden van het
personeel in verpleeg- en verzorgingshuizen te verbeteren?
8
Bent u bereid op korte termijn met Arcares, de brancheorganisatie verpleging en verzorging,
te overleggen over de veiligheid van personeel en bewoners in verpleeg- en
verzorgingshuizen?
7 en 8.
Het is vooral aan de werkgevers om het arbeidsomstandigheden beleid op te pakken.
Ik treed derhalve in overleg met de koepelorganisatie om te vernemen welke
gevolgtrekkingen zij verbinden aan de conclusies uit de rapporten, opdat er op het niveau
van de werkgevers verbeteracties in gang worden gezet.
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport