Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Van Dijken over gebarentolkbemiddeling.
(2030411190)
1
Herinnert u zich uw antwoorden op mondelinge vragen van dinsdag 16 maart jl. over het
onderwerp "dreigend wegvallen van gebarentolkbemiddeling"?
Ja
2
Waarom heeft het toen door u toegezegde overzicht van bemiddelingsorganisaties - die volgens u
in staat zouden zijn het wegvallen van bemiddeling door Stichting TC Visinet op te vangen - de
Kamer nog niet bereikt?
Zie brief aan de Tweede Kamer d.d. 23 maart 2004, kenmerk DGB/OAG 2467368
3
Heeft u de toen door mij aangedragen probleemstelling inmiddels bevestigd gezien in de u
toegezonden brieven van TC Visinet en van de heer Elferink, de voorzitter van het Dovenschap?
De door u aangedragen probleemstelling is drieledig. In uw probleemstelling legt u de oorzaak
van de financiële problemen neer bij de vergoedingssystematiek van de doventolkbemiddeling.
Zoals ik u in het vragenuur en in de brief heb aangegeven zijn de problemen van TC Visinet deels
aan de wijziging in de tariefstructuur te wijten en hangen deze vooral ook samen met het
gevoerde management en werkwijze van TC Visinet. Dit wordt in de brief van TC Visinet aan mij
ook door TC Visinet bevestigd.
Daarnaast hebt u aangegeven dat u vernomen had dat er een tweetal andere
doventolkbemiddelaars ook problemen hebben met de vergoedingssystematiek. Op het moment
van het vragenuur was dit bij mij nog niet bekend. Inmiddels heb ik vernomen dat twee andere
aanbieders (Stimulans en Wissink) mogelijk ook financiële problemen ondervinden. Ook met deze
organisaties zal ik in gesprek gaan om mij over de omvang en oorzaken van de mogelijke
problemen nader te informeren.
Tenslotte vroeg u of het voor doof Nederland mogelijk zou blijven om op een begrijpbare en
toegankelijke manier ondersteuning te krijgen bij het vinden van een tolk. Voor het antwoord op
deze vraag verwijs ik naar mijn brief aan de Tweede Kamer d.d. 23 maart 2004, kenmerk
DGB/OAG 2467368. Wel wil ik nogmaals benadrukken dat ik komende week in gesprek ga met
alle betrokken partijen en organisaties, UWV, CVZ, NBTG, bemiddelingsorganisaties,
belangengroepen en de beroepsgroep doven om te bezien op welke wijze bij het wegvallen van
de doventolkbemiddeling door TC Visinet de continuiteit van de doventolkbemiddeling kan
worden gewaarborgd door bestaande of nieuwe aanbieders en andere instanties. Over de
uitkomst van dit gesprek heb ik u toegezegd u te zullen informeren. Ik erken echter dat
gedurende een korte overgangsperiode de bemiddeling tijdelijk minder goed geregeld zal zijn,
maar evenals indertijd met het wegvallen van Madido hoop ik dat het `gat' snel gevuld zal
worden.
4
Bent u nog steeds van mening dat de gebaren- en audiotolkbemiddeling zonder problemen door
"andere commerciële organisaties" kan worden overgenomen?
Zie antwoord vraag 3.
5
Heeft u zich inmiddels vergewist van de status van de website waarnaar u verwees als mogelijk
alternatief: bemiddeling via het internet? Wat is uw oordeel over de kwaliteit van die website?
Denkt u dat wanneer die site over op zijn vroegst 6 maanden effectief in de lucht is alle doven
daarmee geholpen zijn?
Tolknet lijkt mij een helder en overzichtelijk online bemiddelingssysteem op het internet te
kunnen bieden voor de bemiddeling tussen doventolken en doven en slechthorenden. Ik ben mij
ervan bewust dat deze organisatie en website zich nog in de oprichtingsfase bevinden. Toch
denk ik dat deze vorm van bemiddeling voor een deel van de doven- en slechthorendenpopulatie
een hoge potentie heeft omdat de lijn tussen tolk en tolkvrager kort en overzichtelijk is. Tolknet
is het eerste systeem dat direct een overzicht van de actuele vraag en het beschikbare aanbod
geeft. Het systeem is eenvoudig in gebruik en het heeft als grote voordeel dat het 24 uur per
dag 'open' is.
Over het feit of dat deze organisatie als `de' enige oplossing kan worden gezien en dat hiermee
alle doven geholpen kunnen worden, hebt u mij niets horen zeggen. Ik ben mij er terdege van
bewust dat internetbemiddeling niet voor elke dove weggelegd zal zijn noch dat het op elk
moment mogelijk is om van het internet gebruik te maken. Ik verwacht dat een deel van de
doven een fysieke doventolkbemiddelaar nodig zal hebben. Tolknet zal naast elke andere
aanbieder moeten strijden voor de gunst van de tolk en de dove. Wel juich ik dergelijke nieuwe
flexibele initiatieven van harte toe.
6
Moet u niet erkennen dat de op 16 maart gegeven antwoorden van bijzonder weinig inzicht
getuigen in de problematiek en strijdig waren met de werkelijke situatie? Zo niet, wilt u dit
toelichten?
Nee, ik ben nog immer van mening dat de door mij gegeven antwoorden niet strijdig zijn met de
werkelijke situatie, maar juist getuigen van inzicht in de werkelijke problematiek, die veel breder
is dan alleen de tariferingswijze. Dit kunt u ook lezen in de door mij en de minister van SZW aan
de Tweede Kamer verzonden brief d.d. 23 maart 2004, kenmerk DGB/OAG 2467368.
7
Welke stappen denkt u op zeer korte termijn te kunnen ondernemen om te garanderen dat doven
en slechthorenden in Nederland op een toegankelijke en laagdrempelige manier ook werkelijk
kunnen gaan beschikken over de door haar toegekende 30 tolkuren?
Zie antwoord vraag 4 en de passage over de `verhoging doventolkuren in de leefsituatie' uit mijn
brief aan de Tweede Kamer d.d. 23 maart 2004, kenmerk DGB/OAG 2467368 waarbij ik
ingegaan ben op de uitstroom van nieuwe doventolken uit de opleiding.
8
Bent u inmiddels tot het inzicht gekomen dat ook de bemiddeling werk- en onderwijsuren door de
Stichting Stimulans vanwege de bekostigingssystematiek zwaar onder druk staat?
Zie antwoord vraag 3.
9
Bent u, nogmaals kennis genomen hebbend van alle beschikbare informatie, nog steeds van
mening dat gebaren- en audiotolkbemiddeling als renderende commerciële activiteit kan worden
uitgevoerd binnen de bestaande bekostiging? Zo ja, kunt u dan uitleggen waarom Randstad er
destijds al heel snel mee gestopt is?
De redenen waarom Randstad in augustus 2000 gestopt is, is vanwege het feit dat het hier ging
om een voor deze grote uitzendorganisatie branchevreemde activiteit van een te geringe
schaalomvang. De door Randstad ervaren problemen waren gelegen in de grote discrepantie
tussen `vraag en aanbod', de daaruit voortkomende bejegening van het personeel, het
werkproces, de toenmalige niet transparante tariferingswijze en de onduidelijkheid over de
financiële afspraken omtrent de tolkuren. Een verband met de huidige bestaande bekostiging kan
echter niet gelegd worden aangezien Randstad haar activiteiten bij invoering van de nieuwe
tariefstructuur al gestopt had.
Doventolkbemiddeling kan net als elke andere vorm van bemiddeling commercieel vorm gegeven
worden. Aangezien er onlangs nog nieuwe bemiddelingsorganisaties zich aangediend hebben,
heb ik geen aanleiding om te veronderstellen dat rendement per definitie niet haalbaar is binnen
de bestaande bekostiging.
10
Hebt u de afgelopen week benut om zelf ideeën te ontwikkelen over hoe en door wie efficiënte
en toegankelijke bemiddeling van tolken duurzaam verwezenlijkt kan worden? Welke rol spelen
het ministerie van SZW en het UWV daarin?
Deze week heb ik samen met SZW, CVZ en UWV een eerste gesprek gehad met TC Visinet.
Tijdens dit gesprek zijn de huidige problemen van TC Visinet verder uitgediept. Ook is gesproken
over een korte termijn oplossing om de continuiteit van de dienstverlening aan doven op het
gebied van de bemiddeling te kunnen garanderen. Dit heeft prioriteit. Eveneens is gesproken over
een lange termijn visie over de structuur en vormgeving van de doventolkbemiddeling. Deze
visiebepaling en de uitwerking hiervan zal in samenspraak met de andere betrokken partijen in
het veld (bemiddelingsorganisaties, zorgaanbieders, belangengroepen doven en slechthorenden
en beroepsgroep doventolken) plaats dienen te vinden.
11
Bent u bereid deze vragen - gezien de acute situatie en mijnerzijds uiteengezette verwarring -
binnen een week te beantwoorden?
Ja
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport