Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Van Dijken over gebarentolkbemiddeling. (2030411190)

1
Herinnert u zich uw antwoorden op mondelinge vragen van dinsdag 16 maart jl. over het onderwerp "dreigend wegvallen van gebarentolkbemiddeling"?

Ja

2
Waarom heeft het toen door u toegezegde overzicht van bemiddelingsorganisaties - die volgens u in staat zouden zijn het wegvallen van bemiddeling door Stichting TC Visinet op te vangen - de Kamer nog niet bereikt?

Zie brief aan de Tweede Kamer d.d. 23 maart 2004, kenmerk DGB/OAG 2467368

3
Heeft u de toen door mij aangedragen probleemstelling inmiddels bevestigd gezien in de u toegezonden brieven van TC Visinet en van de heer Elferink, de voorzitter van het Dovenschap?

De door u aangedragen probleemstelling is drieledig. In uw probleemstelling legt u de oorzaak van de financiële problemen neer bij de vergoedingssystematiek van de doventolkbemiddeling. Zoals ik u in het vragenuur en in de brief heb aangegeven zijn de problemen van TC Visinet deels aan de wijziging in de tariefstructuur te wijten en hangen deze vooral ook samen met het gevoerde management en werkwijze van TC Visinet. Dit wordt in de brief van TC Visinet aan mij ook door TC Visinet bevestigd.

Daarnaast hebt u aangegeven dat u vernomen had dat er een tweetal andere doventolkbemiddelaars ook problemen hebben met de vergoedingssystematiek. Op het moment van het vragenuur was dit bij mij nog niet bekend. Inmiddels heb ik vernomen dat twee andere aanbieders (Stimulans en Wissink) mogelijk ook financiële problemen ondervinden. Ook met deze organisaties zal ik in gesprek gaan om mij over de omvang en oorzaken van de mogelijke problemen nader te informeren.

Tenslotte vroeg u of het voor doof Nederland mogelijk zou blijven om op een begrijpbare en toegankelijke manier ondersteuning te krijgen bij het vinden van een tolk. Voor het antwoord op deze vraag verwijs ik naar mijn brief aan de Tweede Kamer d.d. 23 maart 2004, kenmerk DGB/OAG 2467368. Wel wil ik nogmaals benadrukken dat ik komende week in gesprek ga met alle betrokken partijen en organisaties, UWV, CVZ, NBTG, bemiddelingsorganisaties, belangengroepen en de beroepsgroep doven om te bezien op welke wijze bij het wegvallen van de doventolkbemiddeling door TC Visinet de continuiteit van de doventolkbemiddeling kan worden gewaarborgd door bestaande of nieuwe aanbieders en andere instanties. Over de uitkomst van dit gesprek heb ik u toegezegd u te zullen informeren. Ik erken echter dat gedurende een korte overgangsperiode de bemiddeling tijdelijk minder goed geregeld zal zijn, maar evenals indertijd met het wegvallen van Madido hoop ik dat het `gat' snel gevuld zal worden.

4
Bent u nog steeds van mening dat de gebaren- en audiotolkbemiddeling zonder problemen door "andere commerciële organisaties" kan worden overgenomen?

Zie antwoord vraag 3.

5
Heeft u zich inmiddels vergewist van de status van de website waarnaar u verwees als mogelijk alternatief: bemiddeling via het internet? Wat is uw oordeel over de kwaliteit van die website? Denkt u dat wanneer die site over op zijn vroegst 6 maanden effectief in de lucht is alle doven daarmee geholpen zijn?

Tolknet lijkt mij een helder en overzichtelijk online bemiddelingssysteem op het internet te kunnen bieden voor de bemiddeling tussen doventolken en doven en slechthorenden. Ik ben mij ervan bewust dat deze organisatie en website zich nog in de oprichtingsfase bevinden. Toch denk ik dat deze vorm van bemiddeling voor een deel van de doven- en slechthorendenpopulatie een hoge potentie heeft omdat de lijn tussen tolk en tolkvrager kort en overzichtelijk is. Tolknet is het eerste systeem dat direct een overzicht van de actuele vraag en het beschikbare aanbod geeft. Het systeem is eenvoudig in gebruik en het heeft als grote voordeel dat het 24 uur per dag 'open' is.

Over het feit of dat deze organisatie als `de' enige oplossing kan worden gezien en dat hiermee alle doven geholpen kunnen worden, hebt u mij niets horen zeggen. Ik ben mij er terdege van bewust dat internetbemiddeling niet voor elke dove weggelegd zal zijn noch dat het op elk moment mogelijk is om van het internet gebruik te maken. Ik verwacht dat een deel van de doven een fysieke doventolkbemiddelaar nodig zal hebben. Tolknet zal naast elke andere aanbieder moeten strijden voor de gunst van de tolk en de dove. Wel juich ik dergelijke nieuwe flexibele initiatieven van harte toe.

6
Moet u niet erkennen dat de op 16 maart gegeven antwoorden van bijzonder weinig inzicht getuigen in de problematiek en strijdig waren met de werkelijke situatie? Zo niet, wilt u dit toelichten?

Nee, ik ben nog immer van mening dat de door mij gegeven antwoorden niet strijdig zijn met de werkelijke situatie, maar juist getuigen van inzicht in de werkelijke problematiek, die veel breder is dan alleen de tariferingswijze. Dit kunt u ook lezen in de door mij en de minister van SZW aan de Tweede Kamer verzonden brief d.d. 23 maart 2004, kenmerk DGB/OAG 2467368.

7
Welke stappen denkt u op zeer korte termijn te kunnen ondernemen om te garanderen dat doven en slechthorenden in Nederland op een toegankelijke en laagdrempelige manier ook werkelijk kunnen gaan beschikken over de door haar toegekende 30 tolkuren?

Zie antwoord vraag 4 en de passage over de `verhoging doventolkuren in de leefsituatie' uit mijn brief aan de Tweede Kamer d.d. 23 maart 2004, kenmerk DGB/OAG 2467368 waarbij ik ingegaan ben op de uitstroom van nieuwe doventolken uit de opleiding.

8
Bent u inmiddels tot het inzicht gekomen dat ook de bemiddeling werk- en onderwijsuren door de Stichting Stimulans vanwege de bekostigingssystematiek zwaar onder druk staat?

Zie antwoord vraag 3.

9
Bent u, nogmaals kennis genomen hebbend van alle beschikbare informatie, nog steeds van mening dat gebaren- en audiotolkbemiddeling als renderende commerciële activiteit kan worden uitgevoerd binnen de bestaande bekostiging? Zo ja, kunt u dan uitleggen waarom Randstad er destijds al heel snel mee gestopt is?

De redenen waarom Randstad in augustus 2000 gestopt is, is vanwege het feit dat het hier ging om een voor deze grote uitzendorganisatie branchevreemde activiteit van een te geringe schaalomvang. De door Randstad ervaren problemen waren gelegen in de grote discrepantie tussen `vraag en aanbod', de daaruit voortkomende bejegening van het personeel, het werkproces, de toenmalige niet transparante tariferingswijze en de onduidelijkheid over de financiële afspraken omtrent de tolkuren. Een verband met de huidige bestaande bekostiging kan echter niet gelegd worden aangezien Randstad haar activiteiten bij invoering van de nieuwe tariefstructuur al gestopt had.

Doventolkbemiddeling kan net als elke andere vorm van bemiddeling commercieel vorm gegeven worden. Aangezien er onlangs nog nieuwe bemiddelingsorganisaties zich aangediend hebben, heb ik geen aanleiding om te veronderstellen dat rendement per definitie niet haalbaar is binnen de bestaande bekostiging.

10
Hebt u de afgelopen week benut om zelf ideeën te ontwikkelen over hoe en door wie efficiënte en toegankelijke bemiddeling van tolken duurzaam verwezenlijkt kan worden? Welke rol spelen het ministerie van SZW en het UWV daarin?

Deze week heb ik samen met SZW, CVZ en UWV een eerste gesprek gehad met TC Visinet. Tijdens dit gesprek zijn de huidige problemen van TC Visinet verder uitgediept. Ook is gesproken over een korte termijn oplossing om de continuiteit van de dienstverlening aan doven op het gebied van de bemiddeling te kunnen garanderen. Dit heeft prioriteit. Eveneens is gesproken over een lange termijn visie over de structuur en vormgeving van de doventolkbemiddeling. Deze visiebepaling en de uitwerking hiervan zal in samenspraak met de andere betrokken partijen in het veld (bemiddelingsorganisaties, zorgaanbieders, belangengroepen doven en slechthorenden en beroepsgroep doventolken) plaats dienen te vinden.

11
Bent u bereid deze vragen - gezien de acute situatie en mijnerzijds uiteengezette verwarring - binnen een week te beantwoorden?

Ja


---- --