Gemeente Heerlen

centrummonitor heerlen beschikbaar

Gegevens over centrum Heerlen gebundeld

Onlangs is voor het eerst de Centrummonitor Heerlen verschenen. In dit rapport wordt een beeld geschetst van de sociaal-economische ontwikkeling van het stadscentrum van Heerlen. Aan de orde komen thema's als de regionale centrumfunctie, winkelen, bedrijvigheid en werkgelegenheid.

De informatie is afkomstig uit diverse onderzoeksbronnen zoals passantentellingen, parkeermetingen, burgeronderzoek en bedrijvenonderzoek. Een groot deel van de gegevens is al eerder gepubliceerd via de digitale Parkstadmonitor op internet (www.parkstadmonitor.nl), maar een selectie hieruit is nu ook in de vorm van een papieren rapport beschikbaar. Het is de bedoeling de Centrummonitor periodiek uit te geven zodat trends en ontwikkelingen gevolgd kunnen worden.

Positieve en negatieve uitkomsten
De Centrummonitor bevat een schat aan gegevens over het stadscentrum van Heerlen. Het spreekt voor zich dat hieruit niet één eenduidig gunstig of ongunstig beeld naar voren komt. Toch vallen bij een blik op de onderzoeksresultaten een aantal positieve en negatieve punten op. Positief is dat de negatieve trend in de bezoekersaantallen sinds 2000 in het jaar 2003 voor het eerst tot staan is gebracht. De bezetting van de parkeergarages is voor het eerst sinds jaren weer iets gestegen. Verder valt op dat de bezoekers van Heerlen en Parkstad Limburg iets positiever over Heerlen-Centrum als winkelgebied zijn gaan denken, in die zin dat het aandeel bezoekers dat vindt het centrum er in de afgelopen jaren op vooruit is gegaan groter is dan het aandeel dat achteruitgang signaleert. Een ander positief punt is dat een meerderheid van de bezoekers tevreden is over zaken als de bereikbaarheid van het centrum per auto, de variatie in het winkelaanbod, de openingstijden van de winkels en het schoonhouden van het winkelgebied. Duidelijk minder te spreken zijn de bezoekers over zaken als de bereikbaarheid van het centrum per openbaar vervoer, de stallingsmogelijkheden voor fietsen, de sfeer in het centrum en vooral de parkeermogelijkheden en -tarieven. Over dit laatste is slechts een fractie van de mensen tevreden. Een andere negatieve uitkomst, die overigens wel past in het ongunstige economische klimaat van de afgelopen tijd, is dat de bedrijvigheid en werkgelegenheid in het centrum is afgenomen. Zo is het aantal bedrijfsvestigingen in de periode 2002-2003 met 1% en het aantal arbeidsplaatsen met 4% gedaald. Per saldo komt uit de Centrummonitor een min of meer neutraal ontwikkelingsbeeld naar voren dat voldoende basis lijkt te bieden voor een succesvolle centrumontwikkeling in de komende jaren.

Centrummonitor en beleid
De Centrummonitor bevat zowel 'objectieve' gegevens uit tellingen en metingen als 'subjectieve' gegevens die betrekking hebben op de beleving van het centrum door de bezoeker. Door deze gegevensmix ontstaat een goed totaalbeeld van de situatie in het centrum van Heerlen. De gemeente heeft dan ook besloten de beschikbare gegevens als basis te gebruiken voor de verdere beleidsontwikkeling rondom het stadscentrum van Heerlen. Door in de komende jaren vaker te meten kan gevolgd worden in hoeverre dit beleid resultaat oplevert.

Gemeente Heerlen, 30 maart 2004
Afdeling Communicatie
Karen Glerum, tel. (045)5604070
persvoorlichting@heerlen.nl


---- --