IP/04/415
Brussel, 30 maart 2004
Veiligheid van de scheepvaart: de Commissie zendt met redenen omklede
adviezen aan zes lidstaten
De Commissie heeft vandaag met redenen omklede adviezen - de laatste
stap voordat een formele klacht bij het Hof van Justitie wordt
ingediend aan België, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en
Finland gezonden wegens niet-naleving van de EU-wetgeving inzake het
veilig laden en lossen van bulkschepen. Het doel van de richtlijn is
de veiligheid van bulkschepen die terminals in de lidstaten aandoen,
te vergroten door de risico's van buitensporige spanning en
beschadiging van de structuur van het schip tijdens het laden of
lossen te beperken.
De Commissie heeft besloten met redenen omklede adviezen te zenden aan
België, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Finland wegens het
niet meedelen van nationale maatregelen voor de tenuitvoerlegging van
een richtlijn uit 2001^(1)
. Deze richtlijn stelt geharmoniseerde geschiktheidsvoorschriften vast
voor schepen en terminals en betere procedures voor samenwerking en
communicatie tussen bulkschepen en terminals.
De lidstaten dienden de vereiste wetgeving goed te keuren vóór 5
augustus 2003.
(1)
Richtlijn 2001/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 4
december 2001 tot vaststelling van geharmoniseerde voorschriften en
procedures voor het veilig laden en lossen van bulkschepen (PB L 13
van 16.1.2002, blz. 9).
European Commission