Ministerie van Buitenlandse Zaken

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Binnenhof 4

Den Haag


- Directie Huisvesting Buitenland

Bezuidenhoutseweg 67

Postbus 20061

2500 EB Den Haag


Datum


- 30 maart 2004

Behandeld


- Drs. G. Planting


Kenmerk


- DHB-450314

Telefoon


- 070-3485426


Blad


- 1/5

Fax


- 0703486569


Bijlage(n)


- 1


-

Betreft


- Beantwoording vragen - van lid Herben over de bouw van de Nederlandse ambassade in Berlijn.


-


- Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door het lid Herben over de bouw van de Nederlandse ambassade in Berlijn. Deze vragen werden ingezonden op 12 maart 2004 met kenmerk 2030410300.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Dr. B.R. Bot-

Antwoord van de heer Bot, minister van Buitenlandse Zaken op vragen van het lid Herben (LPF) over de bouw van de Nederlandse ambassade in Berlijn.

Vraag 1
Is het waar dat de bouw van de nieuwe Nederlandse ambassade in Berlijn ¤ 24 miljoen duurder is uitgevallen, op een begroting van ¤ 33 miljoen? Zo ja, deelt u de mening dat een overschrijding van het budget met meer dan 70%, gezien de huidige noodzaak tot bezuiniging, onaanvaardbaar is?

Antwoord
Het unieke nieuwbouwproject voor de Nederlandse Kanselarij in Berlijn kent inderdaad een forse overschrijding van de begroting. Het moeizame en complexe bouwproces heeft een aanzienlijke impact gehad op de looptijd en de kostenontwikkeling van het project, dat in 1996 van start is gegaan.

Vraag 2
Wie geeft zijn goedkeuring aan een dergelijke offerte?

Vraag 3
Waar vindt u dekking voor deze meerkosten?

Vraag 4
Waarom zijn de meerkosten zo hoog opgelopen?

Antwoord
De voorziene bouwkosten bleken onvoldoende rekening te houden met de uitwerking van het architectonisch ontwerp. Een toelichting op de meerkosten en de specificatie hiervan treft u aan in mijn antwoord op kamervraag 13 over de 2e suppletoire begrotingswet 2003 (Kamerstuk 29328, nr. 3).

De hogere kosten van het bouwproject zijn getoetst op redelijkheid en noodzakelijkheid, door gespecialiseerde externen en door middel van een juridische procedure over de meerkosten, waarbij gebruik is gemaakt van een Bindend Advies Commissie.

De meerkosten zijn opgevangen binnen de BZ-begroting. Ik verwijs u daarbij tevens naar de 2e suppletoire begrotingswet 2003 (Kamerstuk 29328, nr. 2), toelichting op de mutatie bij het niet-beleidsartikel 18.

Vraag 5
Is er in het verleden ook al sprake geweest van overschrijdingen van de begroting, met betrekking tot de (ver)bouw(ing) van ambassades? Zo ja, kunt u aangeven om welke ambassades en om welke bedragen dat gaat?

Vraag 6
Welke stappen gaat u ondernemen om dergelijke overschrijdingen in de toekomst te vermijden?

Antwoord
Overschrijdingen van deze orde van grootte hebben zich nooit eerder voorgedaan. Dat betekent niet dat alle andere projecten altijd binnen de oorspronkelijke raming worden uitgevoerd, maar daarbij gaat het om relatief geringe bedragen die binnen de huisvestingsbegroting kunnen worden gecompenseerd met meevallers bij andere huisvestingsactiviteiten.

Vraag 7
Hoe verhoudt zich het belang van ambassades in het algemeen, en die in Duitsland in het bijzonder, tot de toenemende Europese integratie en de mate van belangrijkheid daarvan?

Antwoord
Ambassades zetten zich in voor het onderhouden en bevorderen van de bilaterale betrekkingen. In de huidige internationale verhoudingen krijgt deze taak steeds meer nadruk. Buitenlandse betrekkingen blijven vooralsnog met name een nationale aangelegenheid. De noodzaak tot samenwerking met andere landen neemt echter eerder toe- dan af door de globalisering en de afname van transparantie in de mondiale verhoudingen. Zowel de positiebepaling en coalitievorming in EU-verband en multilaterale fora als de verstrengeling van binnenlandspolitieke- met buitenlandspolitieke thema's maken het van toenemend belang onze standpunten actief uit te dragen in directe, bilaterale contacten met andere landen. Om de vormgeving van de bilaterale relaties optimaal invulling te geven en om een kader te scheppen dat het behalen van beleidsdoelen mogelijk maakt, draagt het Ministerie van Buitenlandse Zaken er zorg voor dat het postennetwerk adequaat is ingericht. Dat betekent dat er permanent aandacht is voor de vraag of Nederland op de juiste plekken en op de juiste wijze is vertegenwoordigd.

Het belang van het onderhouden van een goede bilaterale relatie met Duitsland behoeft geen betoog. Duitsland is het grootste land in de EU en bovendien het grootste buurland van Nederland, waarmee Nederland op veel terreinen grensoverschrijdend samenwerkt.

Deze bijzondere relatie met Duitsland in samenhang met de verhuizing van Bonn naar Berlijn heeft destijds geleid tot de keuze voor een uniek architectonisch ontwerp.

===