Meer aandacht nodig voor vroegtijdige signalering schoolverzuim
Het leerplichtverslag 2002-2003 toont aan dat er een toename is van
het aantal meldingen van risicoleeringen. Het aantal meldingen bedroeg
in deze periode 262 ten opzichte van slechts 138 in de periode
20012002. Deze toename is mede ontstaan door een actievere rol van de
gemeente bij het signaleren van ongeoorloofd schoolverzuim en
vroegtijdig schoolverlaten. Voor deze risicoleerlingen zijn er
onvoldoende (extra) opvangvoorzieningen. Daarnaast is er plaatsgebrek
bij trajectklassen. Soms zijn leerlingen te laat bekend bij de
gemeente, waardoor ze niet meer in aanmerking kunnen komen voor een
vorm van opvang.
Ondanks de toename van het aantal risicoleerlingen zijn er ook
positieve ontwikkelingen te noemen. Deze ontwikkelingen richten zich
op vroegtijdige signalering en gezamenlijke aanpak door gemeente en
onderwijsinstellingen.
Ten eerste zorgen de zorgadviesteams binnen het VO bijvoorbeeld voor
hulp aan leerlingen met sociaal-emotionele problemen. Eveneens binnen
het VO worden jongeren met gedragsproblemen tijdelijk opgevangen in
zogeheten trajectklassen. Ten derde worden in het bovenschoolse
zorgplatform ZAT-kwadraat uitvallende leerlingen besproken en
verwezen. Bij het ROC wordt vervolgens voor voortijdig schoolverlaters
een traject naar een startkwalificatie (HAVO/VWO- of MBOniveau
2-diploma) uitgezet.
Als vijfde en laatste punt vormt tenslotte de realisatie van Oscar,
het Onderwijs Service Centrum Apeldoorn en regio, een unieke
onderwijsvoorziening in Nederland. Uniek enerzijds vanwege het brede
zorgaanbod voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs in de regio
Apeldoorn (lesplaats, expertisefunctie en sluitende aanpak) en
anderzijds vanwege de samenwerking tussen alle schoolbesturen van het
voortgezet onderwijs.
De aanpak van ongeoorloofd schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten
vraagt voortdurende aandacht. De landelijke tendens dat er alsmaar
meer sprake is van problematisch schoolverzuim en moeilijk plaatsbare
jongeren doet zich ook in Apeldoorn voor. Naast de wettelijke
handhavingstaak van leerplicht is er ook aandacht voor de
maatschappelijke zorgtaak. Bovendien vormt voortijdig schoolverlaten
een belangrijk speerpunt binnen het gemeentelijk jeugdbeleid, het
onderwijsachterstandenbeleid en de aanpak van jeugdwerkloosheid. Deze
integrale aanpak is noodzakelijk om te komen tot een sluitend netwerk.
Het is echter steeds moeilijker om alle jongeren binnen het reguliere
onderwijs te houden. De (extra) opvangvoorzieningen die worden
gecreëerd, hebben al snel te kampen met wachtlijsten of plaatsgebrek
getuige de enorme belangstelling voor onder andere de trajectklassen,
Oscar en het voortraject op het ROC. Ook komen er nog teveel
risicojongeren niet of te laat in beeld bij de gemeente.
Anderzijds blijkt wel dat de inspanningen die het afgelopen jaar door
gemeente en anderen instanties zijn gepleegd, hun vruchten hebben
afgeworpen. Hoe sneller en beter de risicoleerlingen in beeld zijn,
hoe groter de kans op afronding van de schoolloopbaan. Vroegtijdige
signalering en een gezamenlijke aanpak, waarin alle partijen vanuit
hun eigen verantwoordelijkheid en discipline handelen, zijn de
sleutelwoorden tot succes. Vandaar dat de voorgenomen acties voor de
komende jaren zoveel mogelijk hierop gericht zijn.
Voor het laatst bijgewerkt op: 30-mrt-2004 08:40
Gemeente Apeldoorn