Gemeente Apeldoorn

Meer aandacht nodig voor vroegtijdige signalering schoolverzuim

Het leerplichtverslag 2002-2003 toont aan dat er een toename is van het aantal meldingen van risicoleeringen. Het aantal meldingen bedroeg in deze periode 262 ten opzichte van slechts 138 in de periode 20012002. Deze toename is mede ontstaan door een actievere rol van de gemeente bij het signaleren van ongeoorloofd schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten. Voor deze risicoleerlingen zijn er onvoldoende (extra) opvangvoorzieningen. Daarnaast is er plaatsgebrek bij trajectklassen. Soms zijn leerlingen te laat bekend bij de gemeente, waardoor ze niet meer in aanmerking kunnen komen voor een vorm van opvang.

Ondanks de toename van het aantal risicoleerlingen zijn er ook positieve ontwikkelingen te noemen. Deze ontwikkelingen richten zich op vroegtijdige signalering en gezamenlijke aanpak door gemeente en onderwijsinstellingen.

Ten eerste zorgen de zorgadviesteams binnen het VO bijvoorbeeld voor hulp aan leerlingen met sociaal-emotionele problemen. Eveneens binnen het VO worden jongeren met gedragsproblemen tijdelijk opgevangen in zogeheten trajectklassen. Ten derde worden in het bovenschoolse zorgplatform ZAT-kwadraat uitvallende leerlingen besproken en verwezen. Bij het ROC wordt vervolgens voor voortijdig schoolverlaters een traject naar een startkwalificatie (HAVO/VWO- of MBOniveau 2-diploma) uitgezet.

Als vijfde en laatste punt vormt tenslotte de realisatie van Oscar, het Onderwijs Service Centrum Apeldoorn en regio, een unieke onderwijsvoorziening in Nederland. Uniek enerzijds vanwege het brede zorgaanbod voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs in de regio Apeldoorn (lesplaats, expertisefunctie en sluitende aanpak) en anderzijds vanwege de samenwerking tussen alle schoolbesturen van het voortgezet onderwijs.

De aanpak van ongeoorloofd schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten vraagt voortdurende aandacht. De landelijke tendens dat er alsmaar meer sprake is van problematisch schoolverzuim en moeilijk plaatsbare jongeren doet zich ook in Apeldoorn voor. Naast de wettelijke handhavingstaak van leerplicht is er ook aandacht voor de maatschappelijke zorgtaak. Bovendien vormt voortijdig schoolverlaten een belangrijk speerpunt binnen het gemeentelijk jeugdbeleid, het onderwijsachterstandenbeleid en de aanpak van jeugdwerkloosheid. Deze integrale aanpak is noodzakelijk om te komen tot een sluitend netwerk.

Het is echter steeds moeilijker om alle jongeren binnen het reguliere onderwijs te houden. De (extra) opvangvoorzieningen die worden gecreëerd, hebben al snel te kampen met wachtlijsten of plaatsgebrek getuige de enorme belangstelling voor onder andere de trajectklassen, Oscar en het voortraject op het ROC. Ook komen er nog teveel risicojongeren niet of te laat in beeld bij de gemeente.

Anderzijds blijkt wel dat de inspanningen die het afgelopen jaar door gemeente en anderen instanties zijn gepleegd, hun vruchten hebben afgeworpen. Hoe sneller en beter de risicoleerlingen in beeld zijn, hoe groter de kans op afronding van de schoolloopbaan. Vroegtijdige signalering en een gezamenlijke aanpak, waarin alle partijen vanuit hun eigen verantwoordelijkheid en discipline handelen, zijn de sleutelwoorden tot succes. Vandaar dat de voorgenomen acties voor de komende jaren zoveel mogelijk hierop gericht zijn.

Voor het laatst bijgewerkt op: 30-mrt-2004 08:40