Ingezonden persbericht


Jaarcijfers bmi group 2003
Amsterdam, 30 maart 2004

bmi group boekt beter resultaat in 2003

De Britse luchtvaartmaatschappij bmi heeft over het jaar 2003 een omzetstijging van 6,6% gerealiseerd ten opzichte van het jaar daarvoor. De totale omzet kwam daarmee uit op £ 772 miljoen. Het aantal vervoerde passagiers steeg met 25% tot 9,4 miljoen, terwijl de bezettingsgraad steeg van 63% tot 67%. De maatschappij rapporteert met £ 9,8 miljoen een aanzienlijker kleiner verlies voor belasting dan vorig jaar (19,6 miljoen).

"Met de dubbele impact van SARS en het conflict in Irak waar bmi mee te maken kreeg in de eerste helft, was 2003 opnieuw een moeilijk jaar. De daling in het aantal passagiers dat op Londen Heathrow overstapt op ons netwerk na een vlucht met een Star Alliance partner of een andere maatschappij waar we mee samenwerken, kostte ons meer dan £ 17 miljoen omzet en is de belangrijkste vertragende factor in het herstel van de winstgevendheid", aldus Sir Michael Bishop, voorzitter van bmi. "Ondanks deze moeilijkheden sluiten we het jaar in een betere positie af dan waarin we het begonnen: met een voortdurende en consistente groei van de vervoerscijfers, een verbeterde bezettingsgraad en een sterke liquiditeitspositie." Omdat deze trend zich ook heeft voortgezet in de eerste maanden van 2004 en het omzetniveau over het eerste kwartaal zo'n 10% hoger ligt dan in 2003 door de toename in het overstapverkeer op Heathrow, verwacht bmi over 2004 een beter resultaat.

Voor het tweede opeenvolgende jaar wist de bmi group de kosten per beschikbare stoelkilometer met 20% te reduceren. Het besparingsprogramma Blue Sky, dat zich ten doel heeft gesteld om in een periode van drie jaar £ 100 miljoen te besparen wordt voortgezet. Daarbij worden belangrijke resultaten geboekt die de efficiëntie ten goede komen, zoals de vlootharmonisatie binnen elke business unit en een verbeterd gebruik van de toestellen.

"De marktomstandigheden blijven, met een voortdurende druk op de yields, in alle sectoren uitdagend en in al onze segmenten zien we dan ook een stijging in het aantal vervoerde passagiers en de omzet, maar met een lagere gemiddelde opbrengst. Maar de nadruk op kostenbesparingen door middel van Blue Sky toont al resultaten," aldus Sir Michael. "We blijven vechten tegen de buitenproportionele externe kosten die ons opgelegd worden. De tarieven van BAA op Heathrow betekenen voor ons een nadeel ten opzichte van concurrenten die vanaf andere luchthavens opereren en we blijven zoeken naar een remedie."

bmi is de op een na grootste lijndienstmaatschappij van het Verenigd Koninkrijk en verzorgt meer dan 2.000 vluchten per week binnen Europa en naar Noord-Amerika en is de belangrijkste aanbieder van binnenlandse vluchten vanaf Londen Heathrow. bmi verzorgt tot acht keer per dag een vlucht tussen Amsterdam en Londen Heathrow en is de op de een na grootste vervoerder op deze route.