Amsterdam Airport Schiphol

Baangebruik Schiphol opnieuw gewijzigd

Gezamenlijk persbericht van Luchtverkeersleiding Nederland en Amsterdam Airport Schiphol

Persbericht / Press Release                                   
Schiphol,                                                     
26 maart 2004                                                 
Het baangebruik op Schiphol wordt op woensdag 31 maart a.s. gewijzigd om de verdeling van de geluidbelasting in de pas te laten lopen met de jaarplanning.

Sinds 30 januari 2004 wordt er tijdens de start- en landingspieken, als het weer het toelaat, primair gestart naar het zuiden en geland vanuit het noorden. Vanwege de invoerfout en het vraagstuk van parallel starten wordt er daarnaast momenteel ook meer gebruik gemaakt van de Buitenveldertbaan in plaats van de Zwanenburgbaan. 's Nachts is sinds 30 januari de Kaagbaan de primaire startbaan voor starts naar het zuidwesten en de Polderbaan de primaire landingsbaan voor landingen vanuit het noorden.

Op 31 maart gaat dit veranderen en zal het baangebruik weer in grote lijnen zijn zoals de uitgangssituatie op 1 november 2003 was. Dat wil zeggen dat, als het weer het toelaat, er vooral gestart zal worden naar het noorden vanaf de Polderbaan (tijdens de startpieken vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan) en geland vanuit het zuiden op de Kaagbaan (tijdens de landingspieken op de Kaagbaan en Aalsmeerbaan). 's Nachts wordt de Kaagbaan weer de primaire landingsbaan en de Polderbaan de primaire startbaan.

Stuurmaatregel
Het Environmental & Economic Management Committee heeft tot deze stuurmaatregel besloten. Hierin hebben vertegenwoordigers zitting van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de onafhankelijke slotcoördinator, onder leiding van Amsterdam Airport Schiphol. De voornaamste taak van dit comité is om de ontwikkeling van de geluidbelasting rond Schiphol op de voet te volgen en, indien nodig, gedurende het operationele jaar (van 1 november tot en met 31 oktober) stuurmaatregelen te nemen om binnen de vastgestelde grenswaarden voor geluid te blijven. De belangrijkste stuurmaatregel is het wijzigen van de preferentievolgorde voor de combinaties van start- en landingsbanen die op Schiphol worden gebruikt.

032-2004/rw

---- --
Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl