BUSINESSPOST BV

Postnota minister Brinkhorst dupeert consument

De postnota, zoals minister Brinkhorst die vandaag aan de Tweede Kamer heeft aangeboden, stelt enorm teleur en dupeert alle consumenten. Er is geen sprake van onvoorwaardelijke liberalisering, geen goed geregelde netwerktoegang en de posttarieven blijven te hoog. De nota is duidelijk op maat van TPG geschreven, waar de overheid nog een gouden aandeel in heeft. Businesspost hoopt dat de Tweede kamer de noodzakelijke beleidsombuiging zal weten af te dwingen, zodat de consument niet de dupe gaat worden van dit voorgenomen beleid.

Ten eerste wordt in de postnota aangegeven dat de postmarkt in 2007 zal worden geliberaliseerd op voorwaarde dat dit ook gebeurt in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Businesspost begrijpt deze koppeling niet. De enige rechtvaardiging voor het nog langer handhaven van het postmonopolie is dat dit nodig is voor de financiering van de universele dienstverlening in Nederland. Gelet op de hoge rendementen die TPG behaalt op de postdivisie is dit in Nederland niet aan de orde, maar daar valt de minister blijkbaar niet over. De verwachte investeringen door alternatieve aanbieders van postdiensten zullen andermaal uitgesteld worden wegens geen duidelijkheid over de toekomst van het postbeleid. Kortom, het voorgestelde beleid is een lege dop voor Nederland.

Ten tweede stelt de nota dat er voor concurrenten toegang moet komen tot het netwerk van TPG. Dat juicht Businesspost toe. Echter dat moet, volgens de minister, gebeuren tegen tarieven die ook aan klanten in rekening worden gebracht. Dit gebeurt al in de huidige praktijk en is niets nieuws. Het gaat er nu juist om dat de toegang plaats moet vinden op een andere wijze of op een ander niveau in het netwerk, zoals dit ook gebeurt in de telecommunicatiesector. Wat dit betreft, zou de minister eens naar het Verenigd Koninkrijk moeten kijken waar toegang tot het netwerk tegen kostengeoriƫnteerde tarieven gerealiseerd is. Zoals het nu is geformuleerd in de nota, is dit voornemen een lege dop voor de concurrerende postbedrijven.

Wat betreft de tarieven heeft de minister duidelijk geen oog voor de consumenten en de concurrenten van TPG. Uit een onderzoek van OPTA en NMa blijkt dat TPG zeer hoge rendementen behaalt op de postdivisie. De enige logische conclusie is dat de tarieven te hoog zijn. Door het bevriezen van de tarieven blijft TPG echter de mogelijkheid behouden om bovenmatige winsten te behalen op de monopoliediensten. TPG kan deze winsten gebruiken voor concurrerende activiteiten, waardoor het voor nieuwkomers nog moeilijker wordt om de markt te betreden. Businesspost pleit er dan ook voor dat de monopolietarieven naar beneden worden bijgesteld en voortaan kostengebaseerd zijn. Zolang dit niet gebeurt, is het beleid ook een lege dop voor iedereen die post verstuurt.

Alleen wanneer de Tweede Kamer een ondubbelzinnig tijdspad voor volledige liberalisering uittekent, toegang tot het TPG-netwerk beter en op basis van kostprijs gaat regelen, en in afwachting de monopolietarieven baseert op de kosten die het met zich meebrengt, krijgen we in Nederland weer een innovatief en stimulerend beleid en wordt de postnota geen oude wijn in nieuwe zakken.


---


-