en Waterstaat over de exportproblemen van autofabrikant Donkervoort te
Lelystad. (Ingezonden 2 maart 2004)

Mime-Version: 1.0


Ministerie van Economische Zaken

Berichtnaam: Vragen van de leden Hofstra en Dezentjé Hamming (beiden VVD) aan de ministers van Economische Zaken en van Verkeer en Waterstaat over de exportproblemen van autofabrikant Donkervoort te Lelystad. (Ingezonden 2 maart 2004)
Nummer: 516

Datum: 31-03-2004


De Minister van Economische Zaken, mr. L.J. Brinkhorst heeft deze vragen mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat als volgt beantwoord.


1 Kent u het artikel Donkervoort in wielen gereden? 1)
Ja


2 Is het waar dat de Nederlandse typegoedkeuring voor autos automatisch van toepassing is voor alle Europese landen


Ja, voor zover het personenautos betreft en deze gebouwd zijn volgens een geldige Europese typegoedkeuring. Met ingang van 1 januari 1998 zijn de typegoedkeuringseisen voor personenautos geharmoniseerd en dienen alle lidstaten dezelfde eisen te hanteren.
Een uitzondering wordt echter gemaakt voor in kleine series geproduceerde voertuigen, waarvoor de lidstaten (voor hun nationale markt) versoepelde eisen mogen toepassen;deze nationale goedkeuringen kunnen, maar behoeven niet door de overige lidstaten te worden geaccepteerd.


3 Is het waar dat er een zogenoemde kleinserie typegoedkeuring bestaat die voor alle Europese landen geldig is?


Neen. Een dergelijke (Europese) kleine serie typegoedkeuring bestaat (nog) niet. Deze categorie voertuigen valt daarom (nog) onder de nationale competentie van de individuele lidstaten met als gevolg dat in principe de afzonderlijke lidstaten verschillende eisen kunnen hanteren, voor zover de Europese kaderrichtlijnen dat toestaan.


4 Hoe kan het dat sommige landen, en met name Spanje, de invoer van Donkervoorts tegen kunnen houden?


Er bestaat, zoals hierboven aangegeven, een speciale regeling voor deze categorie voertuigen. Indien de nationale kleine serie typegoedkeuring is verleend, kan op verzoek van de fabrikant door de nationale keuringsinstantie (RDW) een verzoek worden gedaan aan de andere lidstaten deze typegoedkeuring te accepteren. De RDW heeft dit verzoek overgebracht. De aangeschreven lidstaten dienen binnen 3 maanden aan te geven of, en onder welke condities, dit het geval is. De Spaanse autoriteiten hebben hierop gereageerd met een voorwaardenpakket, welke voor Donkervoort problematisch is.


5 Op grond van welke regels kan Spanje de invoer weigeren?


Zie ook antwoord vraag 4. Er is hier sprake van het zogenaamde subsidiariteitsbeginsel, aangezien de regelgeving in dit geval niet volledig geharmoniseerd is. De basis voor de huidige nationale kleine serie typegoedkeuring is te vinden in richtlijn 70/156/EEG Artikel 8, zoals gewijzigd bij richtlijn 92/53/EEG.


Er bestaan echter reeds vergevorderde plannen om ook de technische eisen voor kleine serie geproduceerde personenauto's op Europees niveau te harmoniseren. Een voorstel van die strekking ligt thans bij de Europese Raad van Ministers en het Europees Parlement ter discussie. De besluitvorming hieromtrent wordt verwacht in 2006 te zijn afgerond. Dit voorstel biedt de mogelijkheid van een Europese typegoedkeuring voor kleine series, die in de hele EU geaccepteerd zou worden.


6 Welke mogelijkheden zijn er, om toch autos in Spanje te kunnen invoeren


De uitvoer van auto's naar Spanje valt onder de regels van het EG-verdrag.


De volgende mogelijkheden kunnen worden onderscheiden:


Er kan een Europese typegoedkeuring worden aangevraagd (waarvan de eisen in dit geval waarschijnlijk te zwaar zijn), een nationale Spaanse typegoedkeuring, en een individuele goedkeuring (per afzonderlijk voertuig).


7 Bent u bereid dit probleem op te lossen? Zo ja, welke maatregelen bent u bereid te nemen?


Navraag bij de Firma Donkervoort heeft opgeleverd dat zijn problemen met de Spaanse autoriteiten vooralsnog zijn opgelost. Mochten zich in de toekomst nieuwe problemen voordoen, dan zullen de Ministeries van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat daarvan op de hoogte worden gebracht.


8 Zijn er andere Nederlandse producenten of sectoren waarvoor dergelijke situaties gelden? Zo ja, welke zijn dit en welke maatregelen worden door de regering hierop ondernomen?


Het komt in alle economische sectoren regelmatig voor dat vragen rijzen over de toelaatbaarheid van handelsbelemmeringen die overheden van andere EU-lidstaten opwerpen. Nederlandse ondernemingen kunnen in dergelijke gevallen terecht bij het Solvit Centre Nederland (dat ressorteert onder het Ministerie van Economische Zaken), dat onderzoekt of de handelsbelemmering is toegestaan. Indien geen oplossing gevonden wordt, kan de Europese Commissie de zaak bij de betreffende lidstaat aankaarten en in voorkomende gevallen een inbreukprocedure tegen de betreffende lidstaat starten.


1) De Telegraaf, 21 februari jl.