INSPECTIE VAN HET ONDERWIJS


Studenten raden beroepsgang aan

Utrecht, 31 maart 2004. De Colleges van Beroep voor de Examens, waar studenten terecht kunnen met hun niet opgeloste klachten over de studie, zijn voldoende toegankelijk voor studenten maar functioneren niet geheel naar behoren. Desalniettemin raadt negentig procent van de ondervraagde studenten in het hoger onderwijs medestudenten de gang naar de Colleges aan. Dit komt naar voren uit het onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs naar de toegankelijkheid en het functioneren van de Colleges van Beroep voor de Examens. Het rapport .De klager in beroep. wordt vandaag aan de Tweede Kamer gezonden.

De meeste klachten waarmee studenten terecht komen bij de Colleges van Beroep voor de Examens gaan over beslissingen van examencommissies en examinatoren, beslissingen over vrijstellingen voor studieonderdelen en het bindend advies om met de studie te stoppen omdat de resultaten niet goed genoeg zijn.
De Colleges van Beroep voor de Examens zijn voldoende toegankelijk voor de studenten. De wijze waarop studenten worden geholpen bij hun gang naar de Colleges kan echter beter. Goede voorbeelden hiervan zijn het geven van voorlichting via speciale katernen of op het intranet en het beschikbaar stellen van voorbeeldbrieven die studenten kunnen gebruiken bij het aantekenen van beroep.
De Colleges van Beroep voor de Examens functioneren niet zoals het hoort. De bereikbaarheid en de tijdigheid van de behandeling en de uitspraak zijn sterke punten, echter de hoorzitting en de motivering van de uitspraken van de Colleges zijn zwak en verdienen verbetering.

Iedere universiteit en hogeschool is wettelijk verplicht om een College van Beroep voor de Examens te hebben. Het onderzoek naar de toegankelijkheid en het functioneren van deze colleges is een vervolg op eerder onderzoek van de inspectie naar de klacht- en beroepsmogelijkheden van studenten in het hoger onderwijs. De resultaten van dat onderzoek werden in april 2001 gepubliceerd in het rapport .De klager beklaagd..