INSPECTIE VAN HET ONDERWIJS
Studenten raden beroepsgang aan
Utrecht, 31 maart 2004. De Colleges van Beroep voor de Examens, waar
studenten terecht kunnen met hun niet opgeloste klachten over de
studie, zijn voldoende toegankelijk voor studenten maar functioneren
niet geheel naar behoren. Desalniettemin raadt negentig procent van de
ondervraagde studenten in het hoger onderwijs medestudenten de gang
naar de Colleges aan. Dit komt naar voren uit het onderzoek van de
Inspectie van het Onderwijs naar de toegankelijkheid en het
functioneren van de Colleges van Beroep voor de Examens. Het rapport
.De klager in beroep. wordt vandaag aan de Tweede Kamer gezonden.
De meeste klachten waarmee studenten terecht komen bij de Colleges van
Beroep voor de Examens gaan over beslissingen van examencommissies en
examinatoren, beslissingen over vrijstellingen voor studieonderdelen
en het bindend advies om met de studie te stoppen omdat de resultaten
niet goed genoeg zijn.
De Colleges van Beroep voor de Examens zijn voldoende toegankelijk
voor de studenten. De wijze waarop studenten worden geholpen bij hun
gang naar de Colleges kan echter beter. Goede voorbeelden hiervan zijn
het geven van voorlichting via speciale katernen of op het intranet en
het beschikbaar stellen van voorbeeldbrieven die studenten kunnen
gebruiken bij het aantekenen van beroep.
De Colleges van Beroep voor de Examens functioneren niet zoals het
hoort. De bereikbaarheid en de tijdigheid van de behandeling en de
uitspraak zijn sterke punten, echter de hoorzitting en de motivering
van de uitspraken van de Colleges zijn zwak en verdienen
verbetering.
Iedere universiteit en hogeschool is wettelijk verplicht om een
College van Beroep voor de Examens te hebben. Het onderzoek naar de
toegankelijkheid en het functioneren van deze colleges is een vervolg
op eerder onderzoek van de inspectie naar de klacht- en
beroepsmogelijkheden van studenten in het hoger onderwijs. De
resultaten van dat onderzoek werden in april 2001 gepubliceerd in het
rapport .De klager beklaagd..