Nederlandse Vereniging van Banken


BETALEN IN NEDERLAND: GOEDKOPER KAN HET NIET

Onderzoeken bevestigen goedkoop en efficiënt betalen

Twee onafhankelijke onderzoeken bevestigen dat betalen in Nederland goedkoop en efficiënt is. Uit het Cap Gemini Ernst & Young rapport blijkt dat tarieven voor betaaldiensten in Nederland de laagste in Europa zijn. KPMG onderzocht het draagvlak voor pan-Europees bankieren bij consumenten. Daaruit blijkt dat Nederlandse consumenten uiterst tevreden te zijn met hun eigen bank en de huidige infrastructuur voor betalingsverkeer.

Consumenten in Nederland zijn zo tevreden dat 91% zegt niet te willen veranderen van bank. Dit percentage is na Tsjechië (94%) het hoogste van Europa. In het algemeen zegt 86% de dienstverlening goed te vinden en blij te zijn met het bankieren bij hun bank. Tot slot onderschrijft 87% van de Nederlanders de stelling dat bankieren in Nederland goed is en dat zij gelukkig zijn met het huidige systeem. (Bron: KPMG , Banking beyond borders, will European consumers buy it?) Overigens hebben de banken voor consumenten die voor hun betalingsverkeer toch van bank willen veranderen sinds 2 januari 2004 de Overstapservice beschikbaar. Inmiddels maken ruim 1000 mensen per week daar gebruik van.

Het gisteren verschenen rapport van Cap Gemini Ernst & Young World Retail Banking 2004 wijst uit dat voor een identiek pakket betaaldiensten door Italiaanse consumenten 501 euro moet worden betaald tegen 31 euro in Nederland. Dat het hier zo goedkoop en efficiënt kan, ligt voornamelijk aan het feit dat een groot deel van het betalingsverkeer elektronisch geschiedt.

De NVB is verheugd met de publicatie van de onderzoeken. Beide rapporten onderschrijven het beeld dat de NVB al ruime tijd uitdraagt ten aanzien van betalen in Nederland. Maar, betalen kost wel geld. Banken zijn private ondernemingen, aldus directeur Hein Blocks, en zij maken continue de afweging tussen de kosten voor de bank en klant enerzijds en veiligheid, betrouwbaarheid, bereikbaarheid en toegankelijkheid van betalingsverkeer en de dienstverlening anderzijds. We kunnen best trots zijn op het betalingsverkeer in Nederland. Het is niet alleen goedkoop en efficiënt maar ook zeer veilig en betrouwbaar.

Volgens onderzoek van De Nederlandsche Bank uitgevoerd in het kader van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer kunnen de maatschappelijke kosten voor betalingsverkeer nog lager, wanneer de consument op maat betaalt. Dat wil zeggen dat de consument afhankelijk van het afrekenbedrag kiest voor de meest efficiënte daarbij horende betaalvorm (Bron: DNB, Betalen kost geld).

Lage tarieven, ook voor de winkelier
Efficient betalingsverkeer is niet alleen voor consumenten, maar ook voor de winkeliers van groot belang. In het buitenland liggen bijvoorbeeld de PINkosten een factor 4 tot 5 hoger dan in ons land. Banken, winkeliers en consumenten hebben allen belang bij maatschappelijk efficiënt betalingsverkeer. Gelukkig hebben wij dat in Nederland, aldus J.J. Verhaegen, voorzitter van de NVB-beleidscommissie Betalingsverkeer.