Ministerie van Buitenlandse Zaken

Aan de Voorzittervan de TweedeKamerderStaten-Generaal

Binnenhof4

Den Haag


- Directie Personenverkeer, Migratie en Vreemdelingenzaken

Bezuidenhoutseweg 67

Postbus 20061

2500 EB Den Haag


Datum

31 maart 2004

Behandeld


- drs. E.M. Driessen


Kenmerk


- DPV/JP-105/04

Telefoon


- +31 (0)70 3486860


Blad


- 1/1

Fax


- +31 (0)70 3484006


Bijlage(n)


- 1

E-Mail


- edo.driessen@minbuza.nl


Betreft


- HLWGAsiel en Migratie


-

Zoals aan uw Kamer is toegezegd tijdens het Algemeen Overleg inzake de Werkgroep op Hoog Niveau voor Asiel en Migratie (HLWG) d.d. 18 mei 2000, gaat u hierbij, mede namens de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, het verslag toe van de HLWG- bijeenkomst van 6 februari 2003.

De Staatssecretaris voor Europese Zaken,

Atzo Nicolaï

VERSLAG VAN DE BIJEENKOMST VAN DE WERKGROEP OP HOOG NIVEAU VOOR ASIEL EN MIGRATIE (HLWG) OP 6 FEBRUARI 2004 TE BRUSSEL

Samenvatting-
Het Ierse Voorzitterschap gaf in deze eerste door haar geleide HLWG aan onder meer te streven naar een grotere inzet op het gebied van terug- en overname (T&O), overmakingen van migranten naar herkomstlanden en de afronding van de projectenverordening (Aeneas, voorheen B7-667).

Verslag-

1.Conclusies van de Europese Raad inzake artikel 23, de Verklaring van Tunis

De verklaring van Tunis legt nadruk op bestrijding van terrorisme, transnationale misdaad (drugs, wapens, enz.) en illegale immigratie. Het betreft een initiatief van Italië, Frankrijk, Spanje, Portugal en Malta en 5 Noord-Afrikaanse landen Tunesië, Algerije, Marokko, Libië en Mauretanië. Het initiatief staat naast de EU en het EUROMED-programma. De Commissie gaf aan hier nauw bij betrokken te willen zijn. Gezien de raakvlakken van de verklaring van Tunis met het werk van de Europese Unie, werd de verklaring opgenomen in de conclusies van de Europese Raad van Brussel van 12 december 2003.


2.Programma voor financiële en technische bijstand aan derde landen op het gebied van asiel en migratie

De tijdelijke budgetlijn B7-667 wordt omgezet in de budgetlijn 'Aeneas'. In de periode van 1 januari 2004 tot en met 31 december 2008 is ¤ 250 miljoen beschikbaar voor projecten voor financiële en technische bijstand aan derde landen op het gebied van migratie en asiel. Lidstaten riepen op tot een spoedige implementatie van de budgetlijn, opdat tijdig projectvoorstellen kunnen worden ingediend.

In 2003 werden onder de budgetlijn B7-667 19 (van de 79 ingediende) projecten goedgekeurd, met name op het gebied van migratiebeheer, bescherming in de regio en bestrijding van illegale immigratie. De Commissie gaf aan dat er vooral projecten door (internationale) organisaties werden ingediend en nog (te) weinig door lidstaten zelf.


3.Raadsconclusies inzake een controlemechanisme inzake de bestrijding van illegale immigratie door derde landen

Lidstaten gaven aan belang te hechten aan het in kaart brengen van de samenwerking met derde landen. Het mechanisme om de samenwerking in kaart te brengen wordt op dit moment door de Commissie uitgewerkt. Het betreft enerzijds controle en anderzijds evaluatie. Eind 2004 moet het verslag klaar zijn. Aan de Lidstaten wordt gevraagd informatie aan te leveren.


4.Ecuadoraans voorstel voor een EU-Latijns-Amerika en Caraïben (EU-LAC) migratie seminar

Op 4 en 5 maart vindt in Quito een migratieseminar plaats met de landen van de Europese Unie en Latijns-Amerika en het Caraïbisch gebied. Doel is het maken van een analyse van de migratiestromen. Dit was afgesproken tijdens de EU-LAC Top in Madrid (mei 2002) en dient ter voorbereiding van de EU-LAC Top in Mexico (mei 2004). In samenwerking met de lidstaten bereidt de Commissie de EU-bijdrage voor. Lidstaten wordt gevraagd migratiegegevens aan te leveren.


5.Presentatie van het Verenigd Koninkrijk inzake overmakingen van migranten naar het land van herkomst

Een vertegenwoordiger van het Britse DFID benadrukte in een presentatie het kwantitatieve belang van overmakingen van migranten naar landen van herkomst. De omvang is het grootst vanuit de VS en Saoedi-Arabië en naar Latijns-Amerika, Azië en Noord-Afrika. Over de impact van overmakingen naar landen van herkomst is nog weinig bekend. DFID legde de suggestie neer om na te gaan hoe de kosten die verbonden zijn met overboekingen beperkt kunnen worden. De Commissie geeft aan op dit punt landen van herkomst behulpzaam te willen zijn.


6.Versterkte samenwerking met derde landen op het gebied van migratiebeheer

De Lidstaten stemden in met het toevoegen van Nigeria aan de lijst van HLWG-landen. Er zal een fiche worden gemaakt waarin bestaande samenwerkingsrelaties worden geïnventariseerd en omschreven. Nu al bestaande landenfiches zullen worden geactualiseerd, zodat deze in combinatie met de aangekondigde evaluatie en met de aanwending van mogelijkheden voor financiering via Aeneas-projecten tot systematische samenwerking met derde landen kan leiden.

De Commissie deed verslag van de voortgang in de samenwerking met Turkije. Turkije maakt bezwaar tegen het afsluiten van een T&O verdrag met de EU maar tracht wel te voldoen aan het JBZ acquis.


7.Overige punten

Op 9 december 2003 heeft de formele presentatie plaatsgevonden van de Global Commission on International Migration (GCIM). Nederland maakt onderdeel uit van de Core-group van de GCIM. Bovendien is de SG van het Ministerie van Justitie op persoonlijke titel daartoe uitgenodigd toegetreden tot de Commissie.

===