Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

Persbericht

Rijswijk, 31 maart 2003

Nieuw motorexamen beoogt meer veiligheid

Praktijkexamen motor in tweeën gesplitst

Vanaf 1 april 2004 is het motorexamen in tweeën gesplitst: het examen Voertuigbeheersing en het examen Verkeersdeelneming. Tijdens het examen Voertuigbeheersing moet de kandidaat zeven bijzondere verrichtingen uitvoeren. De verrichtingen achteruit lopend parkeren, langzame slalom, uitwijken en een noodstop zijn verplicht. Daarnaast kiest de examinator uit drie van de volgende acht verrichtingen: wegrijden uit een parkeervak, slalom met stops, denkbeeldige acht, stapvoets rijden, halve draai, snelle slalom, precisiestop of stopproef.

De wijzigingen in het motorexamen zijn het gevolg van de gewijzigde Europese Richtlijn. De maatregelen zijn bedoeld om de motorrijder beter te beschermen en het ongevalrisico te verlagen. Alle landen in de Europese Unie zijn dat verplicht. In het huidige verkeer worden namelijk steeds hogere eisen gesteld aan de bescherming van de motorrijder en het omgaan met gevaarlijke verkeerssituaties.

De kledingeisen die 30 september 2003 zijn ingevoerd, verplichten de kandidaat tijdens het praktijkexamen - naast de verplichte helm - te zorgen voor schoenen die in ieder geval de enkel beschermen en handschoenen die het polsgewricht bedekken. De broek moet de benen bedekken en de jas het bovenlichaam en de armen. Het materiaal van de kleding moet stevig genoeg zijn om de motorrijder te beschermen bij een val en tegen weersomstandigheden. Bij voorkeur is alle uitrusting speciaal bedoeld voor motorrijders.


---

Voor nadere informatie (uitsluitend voor de redactie):

Hans Fontijn, Hoofd afdeling In- en Externe Betrekkingen, telefoon (070) 398 81 70 of (06) 55 14 08 10.