Gemeente Amsterdam

`De gebruiker betaalt' voor Amsterdams drinkwater 31 maart 2004 - Remco Asselbergs
Het college van B&W heeft besloten een nieuw tariefstelsel voor drinkwater in te voeren. Het belangrijkste kenmerk is dat klanten duidelijker dan voorheen betalen voor diensten die zij van het Waterleidingbedrijf (WLB) Amsterdam afnemen.

Iedereen krijgt te maken met een combinatie van vastrecht (als vergoeding voor het hebben van een aansluiting op het distributienetwerk) en variabele kosten voor het watergebruik. Het nieuwe tarief zal over een periode van tien jaar stapsgewijs worden ingevoerd om kostenverhogingen die voor een deel van de huishoudens zullen gelden, over een langere periode te spreiden.

Wethouder Hester Maij: "Water is een schaars goed. Daarom is het belangrijk dat zichtbaar gemaakt wordt wat water maken en water distribueren kost. We moeten zuinig met water blijven omgaan. Het nieuwe tariefstelsel sluit dan ook goed aan bij landelijke ontwikkelingen: streven naar transparantie met als uitgangspunt `de gebruiker betaalt'."

Ongeveer eenderde van de kosten die het WLB maakt, zijn vaste kosten voor de distributiedienstverlening. Volgens het principe 'de gebruiker betaalt' zal een vergelijkbare verdeling ontstaan in de tarieven: eenderde vastrecht en tweederde variabele kosten voor het watergebruik. De verdeling is zo gekozen dat het nog steeds financieel de moeite waard is om zuinig met water om te gaan, ook al daalt de drinkwaterprijs. De totale inkomsten van het WLB veranderen door het nieuwe tariefstelsel niet.

Op dit moment hebben meer dan 100.000 huishoudens in Amsterdam een watermeter. Zij betalen al een vorm van vastrecht voor de meter. Het nieuwe tariefstelsel betekent dat ook huishoudens zonder watermeter vastrecht gaan betalen. Die laatste categorie wordt trouwens snel kleiner; over tien jaar zal 90% van de Amsterdamse huishoudens een watermeter hebben.

De kostenstijging is het grootst voor de ongeveer 4500 eenpersoonshuishoudens in een eenkamerwoning zonder watermeter, ongeveer 1% van het totaal. Hun tarieven zijn op dit moment niet kostendekkend. Met de stapsgewijze invoering komt het er in de praktijk op neer dat deze groep huishoudens gedurende tien jaar elk jaar maandelijks circa EUR 0,50 meer gaat betalen. Na tien jaar zitten deze klanten dus op het uiteindelijke nieuwe niveau. Voor mensen met een minimuminkomen in deze groep die echt in de knel komen, zal naar een maatwerk oplossing worden gezocht.

Bedrijven
Ook voor de grote zakelijke klanten van het WLB gaat er - in een periode van drie jaar - het nodige veranderen. In het vervolg gaan grote zakelijke klanten, afhankelijk van de capaciteit van hun aansluiting dat meer in lijn ligt met de kosten voor het in stand houden van de distributie-infrastructuur, een vastrecht betalen. Ook als grote zakelijke klanten geen water afnemen (zoals bijvoorbeeld bij back-up voorzieningen) maakt het WLB immers wel kosten. Het tarief voor het water gaat omlaag, zodat het voor bedrijven met een hoog gebruik aantrekkelijker wordt om gewoon klant te blijven van het WLB.

Pb-061

© Gemeente Amsterdam