Verbond van Verzekeraars

Verbond waarschuwt voor mislukking WAO-plannen kabinet

Het Verbond is op zich tevreden met de plannen van het kabinet voor de nieuwe regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA), maar waarschuwt er wél voor dat er bij de uitvoering een gelijk speelveld moet komen tussen het UWV en verzekeraars. Als dat niet het geval is, zal er van de plannen van het kabinet niets terechtkomen, aldus algemeen directeur Eric Fischer.

In het nieuwe WAO-stelsel, dat vanaf 1 januari 2006 ingaat, komt er een scheiding tussen duurzaam en volledig arbeidsongeschikten enerzijds en gedeeltelijk arbeidsongeschikten anderzijds. De eerste groep valt in een publieke regeling. De andere groep valt straks onder de WGA en krijgt 70% van het verschil tussen het loon voor en na ziekte vergoed. Voor de uitvoering van de WGA koos het kabinet anderhalve week geleden voor een systeem waarin de werkgever de keuze heeft om zelf het arbeidsongeschiktheidsrisico te dragen, het risico te verzekeren bij een private verzekeraar of verzekerd te blijven bij het UWV.

Het Verbond vindt het positief dat het kabinet eindelijk een besluit heeft genomen over de uitvoering van de WGA, maar is niet onverdeeld gelukkig met de keuze. Verzekeraars werken volgens een rentedekkingsstelsel, waardoor zij de eerste jaren enorm zullen moeten investeren om een financiële buffer op te bouwen. Immers: in de eerste jaren zijn er nog weinig inkomsten uit premies opgebouwd, terwijl verzekeraars al wel garant moeten staan voor een uitkering. Grote voorwaarde is daarom dat verzekeraars en het UWV onder gelijke voorwaarden kunnen opereren. Dat betekent dat in de premies die verzekeraars rekenen geen componenten mogen zitten die het UWV ook niet hoeft mee te nemen. Bovendien moeten werkgevers zonder al te veel rompslomp kunnen kiezen voor een private verzekering en de gegevensuitwisseling tussen UWV en verzekeraars moet soepel verlopen.

Volledig geprivatiseerde WGA

Het Verbond blijft voorstander van een volledig geprivatiseerde WGA, omdat marktwerking dan veel beter tot zijn recht komt. Een publieke uitvoerder kent geen concurrentie, terwijl een verzekeraar door de concurrent bij voortduring wordt gestimuleerd om ervoor te zorgen dat de instroom in de WAO tot een minimum wordt beperkt en bestaande gevallen weer zoveel mogelijk aan het arbeidsproces gaan deelnemen. Daardoor blijft het aantal arbeidsongeschikten tot een minimum beperkt, meent Fischer. Nu de loondoorbetalingsplicht van werkgevers voor zieke werknemers tot twee jaar is verlengd, wordt de prikkel tot preventie en reïntegratie voor verzekeraars en andere betrokkenen alleen maar groter. Private uitvoering draagt bij aan het totstandkomen van de noodzakelijke synergie tussen sociale zekerheid en zorg. Tot slot wijst Fischer erop dat private uitvoering

goedkoper is. Binnen tien jaar levert private uitvoering een besparing op van maar liefst 15 miljard.

Verzekerd!, maart 2003