Algemene Rekenkamer

Algemene Rekenkamer

- 31 maart 2004 -

Kloof tussen beleid en uitvoering
Overschrijding beslistermijnen hardnekkig probleem De overheid houdt zich onvoldoende aan de wettelijke termijnen waarbinnen zij aanvragen en bezwaarschriften van burgers moet afhandelen. Dit komt vooral omdat er te weinig prioriteit aan wordt gegeven. Hiernaast is er in het wetgevingsproces te weinig aandacht voor. De Algemene Rekenkamer is bezorgd over het hardnekkig voortbestaan van termijnoverschrijdingen omdat de ministeries nog onvoldoende concrete plannen hebben om het op te lossen. Dit staat in het rapport Beslistermijnen; Waar blijft de tijd?, dat de Algemene Rekenkamer vandaag uitbrengt.

Het is belangrijk voor de rechtszekerheid van burgers, bedrijven en instellingen en voor de geloofwaardigheid van de overheid dat termijnen die in een wet staan, worden gehaald. Bovendien levert niet-tijdig beslissen extra werk op voor de overheidsinstanties zelf en voor instanties als de Nationale Ombudsman, rechters en de Raad van State doordat mensen gaan informeren, klachten indienen of kwesties voor de (bestuurs)rechter brengen. Uit publicaties van de Nationale Ombudsman bleek eerder dat de overheid te weinig voortvarend is. Hoewel veel beslissingen tijdig worden genomen, komen ook veelvuldig overschrijdingen van enkele dagen tot vele maanden voor.

Aanleidingen onderzoek
Als de overheid concrete beloften niet nakomt, in dit geval besluitvorming binnen een bepaalde tijd, ervaren burgers een kloof tussen het beleid en de uitvoering in de praktijk. De 'aansluiting van beleid en uitvoering' is één van de pijlers uit de nieuwe strategie van de Algemene Rekenkamer. Tegelijk met dit rapport worden de Strategie 2004-2009, het Verslag 2003 en het Werkprogramma 2004 van de Algemene Rekenkamer uitgebracht. Drie Hoge Colleges van Staat (de Nationale ombudsman, de Raad van State en de Algemene Rekenkamer) hebben elk binnen het eigen taakveld aandacht besteed aan beslistermijnen. Niet in de laatste plaats omdat 10 jaar geleden de Algemene Wet Bestuursrecht van kracht werd waarin beslistermijnen een rol spelen (die veelvuldig overschreden worden, zo blijkt uit evaluaties).

Te weinig aandacht voor (halen van) beslistermijnen De ministeries noemen als verklaringen voor het overschrijden van beslistermijnen o.a. capaciteitsproblemen en piekbelasting. Maar de Algemene Rekenkamer ziet het als een prioriteitsprobleem. Als bestuur, management en medewerkers het belang van de termijnen erkennen en zich daadwerkelijk inspannen om deze te halen, kunnen overschrijdingen worden voorkomen. Dat het kàn bewijzen bijvoorbeeld de Belastingdienst en Bureau Heffingen van Landbouw, die erin slagen de behandelduur te bekorten. De overheid moet meer inzicht krijgen in knelpunten in het behandelproces. Er is een verandering van cultuur nodig, alsook aanpassingen op ICT-gebied en betere samenwerking tussen schakels in de behandelketen.
Ook in het wetgevingsproces krijgen beslistermijnen te weinig aandacht. Een gedegen onderbouwing, met aandacht voor het realistisch en passend zijn van de termijn, ontbreekt veelal. De grote variëteit in beslistermijnen zou teruggebracht kunnen worden om meer helderheid voor de burgers te scheppen.

Reactie kabinet
Het kabinet is het ermee eens dat het beter moet en kan en kondigt aan maatregelen te nemen om de termijnoverschrijdingen tegen te gaan, bijvoorbeeld door de inzet van ICT. Het verwijst naar het actieprogramma 'Professionalisering afhandeling burgerbrieven en email'. Maar termijnoverschrijdingen zijn niet altijd te voorkomen, vooral bij complexe verzoeken in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur, bij piekbelasting of als informatie van derden nodig is. Het kabinet deelt de conclusie van de Algemene Rekenkamer niet dat de keuzen van de termijnen onvoldoende onderbouwd zijn. De Algemene Rekenkamer benadrukt dat er behoefte is aan samenhangende, concrete en doelgerichte verbeteringen om het hardnekkige probleem te bestrijden en doet aanbevelingen om ook bij lastige omstandigheden tijdig te kunnen beslissen.

Aantallen en soorten beslistermijnen
Van de bijna tienduizend wetten die sinds 1994 zijn gewijzigd of ingevoerd, bevatten er 355 (4%) beslistermijnen. De meeste primaire termijnen zijn 'binnen 13 weken' of 'binnen 8 weken'; deze gaan vooral over regelingen die te maken hebben met inkomen, subsidie of sociale zekerheid. Als er voor aanvragen geen beslistermijn in de wet staat, is de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) een vangnet. De termijnen voor bezwaar (6 of 10 weken) staan in de Awb.