Persbericht t.a.v. de (auto)sportredactie

AUTOCOUREUR DANNY VAN DONGEN GROEIT DOOR NAAR SPAANS GT KAMPIOENSCHAP

Zandvoort, 4 april 2004. De Zandvoortse autocoureur Danny van Dongen (21) rijdt dit seizoen in het Spaans GT kampioenschap. Als teamgenoot van de gelauwerde topcoureur Cor Euser bestuurt hij een 600 pk krachtige Marcos LM600 van Marcos Racing International, het team van Euser. Danny's seizoen begint op 25 april op het circuit van Albacete (E).

"Het is een droom die is uitgekomen", aldus de zeer gelukkige Danny. "Ik krijg een prachtige kans om mij als coureur verder te ontwikkelen. Het Spaans GT kampioenschap is een klasse met een mooi en competitief startveld. We rijden op zes verschillende circuits, waaronder het Formule 1-circuit van Barcelona. Ik word dit seizoen de teamgenoot van Cor Euser, een coureur met een zeer indrukwekkende staat van dienst. Hij reed in ongeveer elke klasse ter wereld en won bijna 20 kampioenschappen, waaronder de Spaanse GT-titel in 2000. Ik kan en zal enorm veel van hem leren." Danny kijkt uiteraard ook erg uit naar het racen met de Marcos LM600, een 600 pk krachtig 'monster' van 207 cm breed en slechts een meter hoog. De 'dikke' Marcos luistert in Spanje naar de veelzeggende bijnaam 'La Bomba'. Danny: "De eerste testsessies met de Marcos LM600 verliepen goed. Ik voelde mij snel thuis in de auto en ik was meteen onder de indruk van de wegligging, het vermogen en de remmen. Ik zie de start van het seizoen met vertrouwen tegemoet, zeker ook gezien de mooie staat van dienst van Marcos Racing International." Het team boekte met Cor Euser al vele nationale en internationale successen. Euser won met zijn Marcos LM600 en Marcos Mantis onder meer titels in het Spaanse en Engelse GT kampioenschap, de Euro GT Series en de Dutch Supercar Challenge.

Danny van Dongen racete de afgelopen twee seizoenen met een Marcos Mantis, het 'kleinere broertje' van de Marcos LM600. Hij kwam uit voor het team Eurotech-Hadegro Racing. Vorig seizoen won hij de Juniortitel in het zeer competitieve Belcar, het Belgische GT-kampioenschap, met een ruim 500 pk krachtige Marcos Mantis. Danny reed toen al enkele races samen met Euser.

Danny's overstap van Eurotech-Hadegro Racing naar Marcos Racing International is het gevolg van de tijdelijke pauze die Eurotech-Hadegro Racing vanwege persoonlijke omstandigheden heeft ingelast. Wim Noorman, teameigenaar van Eurotech-Hadegro Racing, heeft een belangrijke rol gespeeld bij de onderhandelingen. Noorman: "De beide teams werken intensief samen, we maken bijvoorbeeld gebruik van de werkplaatsen van zowel Marcos Racing International als van Eurotech-Hadegro Racing. Binnen deze samenwerking past ook de overstap van Danny. Het is voor zijn ontwikkeling als coureur goed dat hij dit seizoen wordt gekoppeld aan de zeer ervaren en succesvolle Cor Euser."

Kijk voor meer informatie over Danny van Dongen op zijn website www.dannyvandongen.nl.


---
Voor de redactie: voor nadere informatie: Danny van Dongen, tel. (06) 555 64 307.

Danny van Dongen

Woonplaats: Zandvoort
Geboortedatum: 19 maart 1983
Beroep: student
Website: www.dannyvandongen.nl
e-mail: info@dannyvandongen.nl
telefoon: (06) 555 64 307

Sportieve prestaties:

1998: -Tweede in de autosporttalentenjacht 'Radio 538 Citroën Saxo Challenge'

1999: -Op 16-jarige leeftijd compleet seizoen in de Citroën Saxo CUP

2000: -Derde plaats in eindklassement Citroën Saxo CUP
-Overwinning op het TT Circuit Assen, tweede plaats op het Grand Prix-circuit van Spa-Francorchamps (B), derde plaatsen op het Circuit Park Zandvoort en op het TT Circuit Assen. -Nominatie voor de Mobil1 Autosport Award in de categorie 'Grootste Jong Talent'.

2001: -Negende plaats in het eindklassement van de Clio Renault Sport Cup. -Tweede plaats tijdens de 'Zandvoort 500' met Eurotech Racing Marcos Mantis

2002: -Derde plaats in eindklassement Dutch Supercar Challenge, klasse GT1 met Eurotech Racing Marcos Mantis. Twee zeges. -Twee zeges in Euro GT Series, op Circuit Park Zandvoort en op het circuit van Zolder (B), met Eurotech Racing Marcos Mantis.

2003: Juniorkampioen in de klasse Belcar, het competitieve Belgische GT-kampioenschap, met een ruim 500 pk krachtige Marcos Mantis van Eurotech-Hadegro Racing.

Campeonato de España Gran Turismo (Spaans GT kampioenschap)

Het Spaans GT kampioenschap kenmerkt zich door een prachtig startveld met GT's als de Marcos LM600, de Porsche 911 GT2, de Chevrolet Corvette en de speciaal voor de autosport ontwikkelde en door Seat Sport ingezette Seat Toledo GT. Deze sportauto heeft alleen zijn naam met de dagelijkse Toledo gemeen. Marcos Racing International zet twee Marcossen LM600 in, voor de equipe Manuel Merino (E) en Carlos Bastos (P) en voor de equipe Cor Euser en Danny van Dongen. Mogelijk komt er gedurende het seizoen een derde Marcos bij. Cor Euser won de Spaanse titel in 2000 met zijn Marcos LM600.

Marcos LM600:

Motor: Chevrolet V8, 5,9 liter
Vermogen: 600 pk
Overbrenging: sequentieel geschakelde zesversnellingsbak, achterwielaandrijving Chassis: buizenframe
Carrosserie: Kevlar (koolstofvezelcomposiet)
Afmetingen (L, B, H) 420 x 207 x 100 cm
Gewicht 1100 kg
Banden Dunlop, 18 inch

Kalender 2004:

Datum Circuit
25 april Albacete (E)
23 mei Jarama (E)
27 juni Estoril (P)
12 september Valencia (E)
10 oktober Jerez (E)
14 november Barcelona (E)


---- --
---