Beers Bedrijfsauto

Scania.NL / Beers.NL
Zoeken Dealers Contact Disclaimer

Scania R-serie - geheel nieuw cabine-interieur

05/04/2004

De luxe cabine-uitvoering van de nieuwe R-serie (klik voor grotere foto) De reden dat Scania's zo populair zijn bij chauffeurs, is grotendeels te danken aan de ergonomisch ontworpen bestuurdersomgeving. Bij het interieur van de R-serie cabines heeft Scania de ergonomie naar een nog hoger plan getild. Verder is er een nieuwe cabinevariant met een hoog dak, die tussen de normale slaapcabine en de exclusieve Topline cabine in zit. Dankzij de semi-vlakke vloer heeft de chauffeur veel meer bewegingsruimte in de cabine. Alle drie de cabine-uitvoeringen bieden veel opbergruimte.

"Scania is al van oudsher heel geliefd bij chauffeurs," vertelt Lars Orehall, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van vrachtauto's, cabines en buschassis. "De ergonomie speelt hierbij een belangrijke rol en in de R-serie hebben we alles gedaan om onszelf weer te overtreffen.
In de ontwikkelingsfase zijn clinics gehouden met meer dan 1.000 klanten om inspiratie op te doen voor innovatieve oplossingen. Het nieuwe interieur met het dashboard dat aan beide uiteinden naar binnen gebogen is, vormt een zeer functionele werkplek die met de chauffeur "communiceert" en hem helpt om zijn werk zo goed mogelijk te doen. Met drie verschillende cabinehoogtes en uitrustingopties voor alle vormen van internationaal vervoer, weet ik zeker dat de R-serie een populaire keus wordt bij vervoerders die goede chauffeurs willen aantrekken."

Drie cabinehoogtes
De standaard slaapcabine, de nieuwe Highroof en de bekende Topline cabine (klik voor grotere foto) De slaapcabine van de R-serie is leverbaar in drie hoogtes: normaal, met een hoog dak en als Topline. Door de cabine 7 cm hoger te monteren is een semi-vlakke vloer ontstaan en kan er toch voldoende lucht tussen de radiator en het motorcompartiment door stromen.

Dankzij de extra ruimte doet de normale slaapcabine (CR19N) ruimer aan dan de vorige versies. De slaapcabine met hoog dak (CR19H) zal naar verwachting de meest populaire cabine worden voor internationaal vervoer. De Scania Topline cabine (CR19T) die overal stahoogte biedt, vormt het summum op het gebied van prestige, ruimte en comfort voor alle soorten toepassingen.

De hoogte van de motortunnel is gehalveerd (tot 14,5 cm), waardoor in het midden van de cabine een semi-vlakke vloer zonder obstakels is ontstaan. De clinics hebben uitgewezen dat voor de meeste chauffeurs het verschil tussen een semi-vlakke vloer en één met een volledig vlakke vloer niet relevant is. Om een volledig vlakke vloer te realiseren, moet de cabine hoger gemonteerd worden, waardoor er vanwege de toegestane maximumhoogte minder ruimte in het interieur overblijft.

Het comfortabele bed bevindt zich achter de stoelen en is daardoor gemakkelijk te bereiken. Het bestaat uit één stuk voor maximaal comfort en is op normale zithoogte aangebracht. Onder dit bed bevinden zich drie grote opbergruimtes. Deze zijn vanaf één kant, of vanaf beide kanten, ook van buitenaf toegankelijk.

In de middelste opbergruimte is plaats voor een koelkastje met twee laden, waarvan er één geschikt is voor het bewaren van diepvriesproducten.

Het hoofdbed is 200 x 80 cm en heeft een 12,5 cm dik springverenmatras. Dankzij uitvulsecties achter de stoelen, meet het bed over de gehele cabinebreedte 80 cm. Aan beide kanten van het bed bevinden zich leeslampjes, zodat de chauffeur altijd met zijn hoofd omhoog kan slapen, ongeacht naar welke kant het voertuig evt. overhelt.

Het veiligheidsnet is ontworpen als optrekbaar gordijn, dat keurig in het matras kan worden geïntegreerd wanneer het niet in gebruik is.

Alle drie de cabines kunnen uitgerust worden met een tweede bed dat tegen de achterwand van de cabine gemonteerd wordt. Dit bed is 60 cm breed in de standaard slaapcabine en de slaapcabine met hoog dak, en 70 cm breed in de Scania Topline.

Met de afstandsbediening kan de chauffeur functies zoals de verlichting, radio, verwarming, enz. vanuit zijn bed regelen.

Opbergruimte
Royale bewegingsruimte (klik voor grotere foto) Er zijn beker- en fleshouders gecreëerd aan de zijkant van de middenconsole, die in het midden een grote lade heeft waarin gemakkelijk een dikke A4 ordner past. Erbovenop bevindt zich een groot, vlak oppervlak met een rubberen mat en opstaande randen zodat voorwerpen die erop liggen er tijdens het rijden niet afglijden.

Het dashboard biedt plaats aan een groot aantal schakelaars voor de installatie van alle mogelijke apparatuur. Er is een grote serie hulpschakelaars en andere toetsen leverbaar als accessoires, die precies in het nieuwe interieur passen. Veel van de dashboardmodules die de fabriek niet heeft gebruikt om schakelaars in aan te brengen, zijn voorzien van kleine opbergruimtes met rubberen matjes om rammelen te voorkomen.

Ook boven de voorruit is een royale opbergruimte gecreëerd. De cabine met hoog dak en de Topline hebben drie grote opbergruimtes die zich over de gehele cabinebreedte uitstrekken; in de Topline versie zijn deze bovendien nog voorzien van deurtjes.

Ergonomie
Scania's unieke rondlopende dashboard waarop alles binnen handbereik is, is in twee lengtes leverbaar. Het is onder een iets andere hoek en iets meer naar voren gemonteerd om meer beenruimte te creëren.

Er is veel werk verzet om ervoor te zorgen dat alle tekens, symbolen, waarschuwingslampjes en instrumenten gemakkelijk te begrijpen zijn en dat alle knoppen en schakelaars goed in de hand liggen. Alles is zo ontworpen dat de chauffeur er snel mee vertrouwd raakt.

In normale omstandigheden wordt alleen de meest essentiële informatie weergegeven op het instrumentenpaneel, de snelheidsmeter en toerenteller domineren, daaronder bevinden zich metertjes voor de motortemperatuur, brandstof- en luchtdruk en een informatiedisplay. De verlichting van de rest van het paneel blijft gedimd om de chauffeur niet onnodig af te leiden.

De toerenteller heeft een variabel "groen vlak" dat alleen oplicht wanneer het toerental langere tijd niet binnen het toerengebied ligt waarin de chauffeur het zuinigst kan rijden.

Als de chauffeur de startsleutel uitneemt zonder de parkeerrem te hebben ingeschakeld, klinkt er een waarschuwingssignaal.

Het verwarmings- en ventilatiesysteem is verder geoptimaliseerd met een nieuwe automatische klimaatregeling (optie). De gewenste temperatuur wordt digitaal ingesteld en de luchtverdeel- en ventilatieknop hebben beiden een stand waarin automatisch het maximale comfort wordt gerealiseerd. Normaal gesproken hoeft de chauffeur de temperatuur alleen na een start bij een lage temperatuur in te stellen. Wanneer de vrachtauto voorzien is van de Scania Retarder en standverwarming, worden deze automatisch ingeschakeld om het opwarmproces te versnellen. De luchtverdeelknop kan zo worden ingesteld dat de lucht op gezichtshoogte koeler is.

Een gemakkelijk te begrijpen verlichtingspaneel onder het instrumentenpaneel aan de rechterkant regelt verschillende functies met combinaties van koplampen/verstralers/mistlampen. Daar tegenover, aan de linkerkant van het stuur, bevinden zich toetsen voor het instellen van de dashboardverlichting (regelbaar met de koplampen aan), het instellen van de klok en het doorlopen van de informatiedisplay.

Stuur
Vanaf het stuur kunnen diverse functies bedient worden (klik voor grotere foto) Scania's robuuste nieuwe stuur kan nu nog verder in hoogte en hoek worden versteld dankzij een hoger scharnierpunt. Elke chauffeur kan dus een veilige en comfortabele rijhouding aannemen.

Een knop op de stuurkolom ontgrendelt het stuur gedurende enkele seconden zodat de chauffeur het stuur kan verstellen. De stuurkolom kan zelfs helemaal naar voren geklapt worden. In combinatie met de neerklapbare versnellingspook betekent dit dat een chauffeur zich gemakkelijk van de ene naar de andere kant van de cabine kan bewegen.

Tevens is er als optie een speciaal stuur leverbaar dat ervoor zorgt dat de chauffeur, afgezien van de claxon, verschillende functies die tijdens het rijden veel worden gebruikt met zijn vingertoppen kan regelen. Dit stuur is ook leverbaar met een airbag.

De radiofuncties die vanaf het stuur kunnen worden geregeld zijn o.a. het zoeken en selecteren van zenders (linkerspaak) en de volumeregeling en mutingfunctie (rechterspaak).

Tussen de onderste spaken van het stuur bevindt zich een klein paneel met knoppen voor de cruise control, instelling van het verschil tussen de daalsnelheid en de kruissnelheid (downhill brake offset) en de optionele boordcomputer.

De cruise control heeft een 4-wegschakelaar (+ of - voor instellen, hervatten en uitschakelen). Met de toets voor de brake offset (instellen of uitschakelen) kan het verschil tussen de kruissnelheid en de daalsnelheid van de Scania Retarder worden ingesteld. De ingestelde snelheden worden op het instrumentenpaneel weergegeven.

De boordcomputer heeft een 4-wegschakelaar om de menu's te doorlopen. De beschikbare gegevens zijn o.m. asgewicht (bij luchtvering), gemiddeld en actueel brandstofverbruik en ritgegevens, turbolaaddruk, enz. De display heeft grote, duidelijke letters en wordt na een paar seconden zwart wanneer de chauffeur terugkeert naar het startmenu.

Op dezelfde display verschijnen indien nodig grote, duidelijke waarschuwingen over storingen in geel (waarschuwing) en rood (kritieke fase).

Stuurkolomhendels
In de twee stuurkolomhendels zijn veel functies samengebracht die tijdens het rijden vaak worden gebruikt. Aangezien de hendels met het stuur mee bewegen, zijn zij altijd binnen handbereik voor de chauffeur, ongeacht de positie van het stuurwiel.

De linker stuurkolomhendel is voor de bediening van de knipperlichten, verlichting en wis-/wasfuncties. Een ronddraaiende schakelaar regelt de wissnelheid, te beginnen met vier intervallen met soepele bewegingen. De twee vaste snelheden hebben scherpere bewegingen. Een drukknop aan het uiteinde van de hendel zorgt voor een handige, enkele wisbeweging en bij iets harder indrukken, worden ook de sproeiers geactiveerd.

Met de rechter stuurkolomhendel wordt de Scania Retarder met een achterwaartse beweging in 5 stappen bediend. Een schakelaar op de zijkant van de hendel zorgt voor de automatische retarderinschakeling via het rempedaal.

Bij voertuigen met Opticruise zijn ook de schakelfuncties in de rechter stuurkolomhendel geïntegreerd. Het voordeel hiervan is dat de vloer in het midden vrij van obstakels is. De retarderfunctie werkt op dezelfde wijze als hierboven omschreven.

Daarnaast kan de chauffeur de hendel omhoog (naar het stuur toe) en omlaag bewegen om handmatig te schakelen. Met een drukknop aan het uiteinde van de hendel kan overgeschakeld worden van handmatige naar automatische modus en andersom.

De ronddraaiende schakelaar op de hendel is voor het inschakelen van de achteruitversnelling (wordt met een druk op de schakelaar ingeschakeld), neutraal, automatische modus en hill modus.

Ondanks het feit dat er op de stuurkolomhendel veel functies ondergebracht zijn, zijn de fieldtestchauffeurs er snel vertrouwd mee geraakt. Zij vonden het heel gemakkelijk om al deze functies binnen handbereik te hebben.

Stoelen
De luxe stoel kan geheel naar wens worden ingesteld (klik voor grotere foto) De nieuwe stoelen voor de chauffeur en bijrijder hebben nieuwe functies die de veiligheid verder vergroten.

Meer beweging in de lengte en een groot aantal andere verstelmogelijkheden voor de chauffeursstoel zorgen dat elke chauffeur, ongeacht zijn postuur, comfortabel kan zitten. De nieuwe knoppen voor de stoelverstelling zijn intuïtief te bedienen. Met een gemakkelijk bereikbaar pedaal kan de chauffeur de chauffeursstoel ook vanuit het midden over de rails verschuiven, b.v. wanneer hij op het bed zit.

De bovenkant van de rugleuning van de nieuwe bijrijdersstoel kan naar voren worden geklapt om tijdens het rusten of slapen als tafelblad te worden gebruikt. Ook heeft deze stoel een zitkussen dat opgevouwen kan worden om extra ruimte te creëren, b.v. wanneer de chauffeur wil instappen of zich gaat omkleden.

De stahoogte in het bijrijdersgedeelte is 170 cm in de normale slaapcabine, 190 cm in de slaapcabine met hoog dak en 220 cm in de Topline. De hoofdruimte in het midden van de cabine is praktisch hetzelfde dankzij het dakluik.

Computerondersteuning
Afhankelijk van de wensen van de klant op het gebied van Fleet Management, biedt Scania in de R-serie computerondersteuning op verschillende niveaus. Het informatiedisplay aan de onderkant van het instrumentenpaneel vormt de basis. Hierop zijn gegevens af te lezen zoals gereden aantal kilometers per rit en totaal aantal kilometers, tijd en buitentemperatuur en diagnosecodes waarmee eventuele storingen snel kunnen worden gelokaliseerd.

De optionele boordcomputer, die via een knop op het stuur wordt bediend, zorgt voor een uitgebreide serie totale en gemiddelde rit- en brandstofgegevens. Zie verder onder het kopje 'stuur'.

Een communicatiemodule, de Communicator 100, zorgt voor éénrichtingscommunicatie zodat de voertuiggegevens op kantoor kunnen worden uitgelezen. Er zijn drie boordcomputers leverbaar die verschillende fleet management diensten leveren.

De Interactor 100 en 200 zijn handheld computers die niet alleen een groot aantal voertuiggegevens laten zien, maar desgewenst ook follow-up rapporten kunnen produceren. De Interactor 200 biedt daarnaast de mogelijkheid van tweewegcommunicatie tussen vrachtauto en kantoor.

De Interactor 600 is een geavanceerde, robuust ontworpen PC op Windows-basis met een grote, in het dashboard geïntegreerde touch-screen (nog niet op alle markten leverbaar). De Interactor 200 en 600 vormen krachtige platformen voor systemen van derden.

© Copyright Scania 2004 All rights reserved.