Platform Biologica


Het zevende EKO-Congres in Congrescentrum De Eenhoorn, Amersfoort: "Biologisch, een markt zonder grenzen!?"

Persbericht 25 maart 2004

Op dinsdag 6 april organiseert Aurelia! i.s.m. Biologica het zevende EKO-Congres. Onder de titel "Biologisch, een markt zonder grenzen!?" zullen prominente sprekers de kansen en dilemma's van de biologische voedselmarkt onder de loep nemen. Biologica zal op het congres het EKO-Monitor Jaarrapport 2003 presenteren, met daarin de cijfers en trends van de biologische markt en primaire sector van het afgelopen jaar.

In het regeerakkoord van het huidige kabinet Balkenende staat een doelstelling van 10% biologisch areaal in 2010 genoemd. De Task Force Marktontwikkeling Biologische landbouw werkt met een convenant voor 5% marktaandeel biologisch in 2005; een doelstelling die in het teken staat van de areaaldoelstelling. Tijdens het congres zal Uli Schnier, voorzitter van de Taskforce, een overzicht geven van wat de Task Force het afgelopen jaar bereikt heeft en wat er komend jaar op de agenda staat om zo dicht mogelijk bij de doelstelling te komen. Het CBL, de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, heeft ook zijn handtekening onder het convenant gezet. Klaas van den Doel, voorzitter van het CBL, zal op het congres de visie van de supermarkten op de groeipotenties van biologisch geven.

Groeimarkt
Wereldwijd groeide biologisch in 2002 en 2003 met zo'n 10%. In de Verenigde Staten is biologisch met 15% groei een speerpunt voor de food industry. Maar hoe deed de biologische sector het in Nederland in 2003, een jaar dat er bij ons sprake was van een recessie en onrust in de supermarktwereld? Bert van Ruitenbeek, directeur van Biologica, presenteert tijdens het EKO-Congres de cijfers en trends uit het EKO-Monitor Jaarrapport 2003. Tevens zal Van Ruitenbeek ingaan op de kansen voor biologisch in 2004 en verder.

Emotie
'Lekker' is overal ter wereld een doorslaggevend verkoopargument: op authentieke wijze en met zorg geteelde en bereide voeding wordt uiteindelijk overal gewaardeerd. De prijs wordt misschien te vaak beschouwd als hét struikelblok voor de consument. De consument is bereid meer te betalen voor een écht product met een verhaal. Emotie speelt een grote rol.
Niko Koffeman, marketeer en strateeg achter veel groene promotieacties, zal ingaan op dit thema en het geheim achter het succes van de actie 'Adopteer een Kip' uit de doeken doen.

Afscheid Ria Beckers
Tijdens het EKO-Congres zal Ria Beckers na tien jaar haar bestuursfunctie bij Biologica publiekelijk overdragen aan Arie van den Brand. Tijdens het middagprogramma zal op passende wijze afscheid van haar genomen worden.

Aanmelden
Wilt u deelnemen aan het EKO-Congres? Vraag dan een aanmeldingsformulier op bij het Secretariaat 7e EKO-Congres, tel. 030-2819965, of e-mail: ekocongres@sminkenco.nl.

Einde persbericht

---

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:

Biologica, Annelijn Steenbruggen of Bert van Ruitenbeek, tel. 030-2339970.
Pers kan gratis het EKO-Congres bezoeken, aanmelden kan via Secretariaat 7e EKO-congres, p/a Smink & Co, tel. 030-2819965, of e-mail: ekocongres@sminkenco.nl.