Waterschap Groot Salland

Educatie belangrijk voor waterschappen

6 april 2004

In opdracht van de waterschappen Velt en Vecht, Groot Salland, Regge en Dinkel en Reest en Wieden is onderzoek gedaan naar de behoefte aan watereducatie. Dit educatieonderzoek is uitgevoerd onder basisscholen in de provincies Overijssel en Drenthe.

Het onderzoek geeft inzicht in de wensen en de behoeften van (leerkrachten op) basisscholen op het gebied van watereducatie. Uit het onderzoek is gebleken dat waterschappen meerdere mogelijkheden hebben om de educatie over water in het basisonderwijs te stimuleren en te verbeteren. Dit kan door het ontwikkelen van lesmaterialen, geven van gastlessen, begeleiden van excursies en het ondersteunen en eventueel geven van cursussen over watereducatie voor leerkrachten, ouders en vrijwilligers.

Samenwerken
De waterschappen kiezen ervoor om zoveel (als) mogelijk gebruik te maken van bestaande netwerken om basisscholen en hun leerlingen te bereiken. Met andere organisaties die watereducatie aanbieden gaan de waterschappen samenwerken. Ook wordt onderzocht in hoeverre landelijke en provinciale ontwikkelingen als `leren voor duurzaamheid' mogelijkheden voor samenwerking en subsidiering bieden.

Onderwerpen
Uit de enquête blijkt dat de docenten uit de onderbouw graag werken met onderwerpen die direct aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. De docenten van de middenbouw zijn erg geïnteresseerd in het onderwerp zuiveren van (afval)water. In de bovenbouw worden de onderwerpen diepgaander en breder behandeld. De onderwerpen zijn dan behalve biologisch ook natuurkundig en scheikundig van aard.

SOM
De waterschappen laten naar aanleiding van de onderzoeksresultaten een leskist ontwikkelen bij SOM onderwijs- en natuurprojecten. De leskist wordt gemaakt voor groep 6, 7 en 8 en is vanaf oktober te leen bij de waterschappen en bij de instanties voor natuur- en milieueducatie in Drenthe en Overijssel. Er wordt een leskist gemaakt met onderwerpen waar nog weinig informatie over te vinden is en waar de leerlingen zelf mee aan de slag kunnen.