Gemeente Westerveld


1-4-2004
Westerveld geeft burgers handvest

Wie op de website van de gemeente Westerveld nakijkt of er stremmingen van wegen zijn, kan ervan op aan dat de informatie hierover dagelijks is bijgewerkt. En elke inwoner van Westerveld die een aanvraag voor minimabeleid indient, kan ervan verzekerd zijn dat deze binnen drie weken wordt afgehandeld.

Dit zijn twee willekeurige voorbeelden uit het zogenaamde burgerhandvest, waarmee het gemeentebestuur van Westerveld per 1 augustus a.s. wil gaan werken. In het handvest zijn, om te beginnen, 15 concrete kwaliteitsnormen van de dienstverlening aan de burger vastgelegd. Van jaar tot jaar wil het gemeentebestuur bekijken of die normen verder aangescherpt of uitgebreid kunnen worden.

Op 29 april a.s. neemt de gemeenteraad een beslissing over het handvest.

Dienstverlening verbeteren
Het burgerhandvest gaat over de kwaliteit van de dienstverlening waar burgers direct mee te maken krijgen. Er staan onder andere termijnen in waarbinnen de gemeente op verzoeken van burgers reageert en beslissingen neemt, bijvoorbeeld dat briefschrijvers binnen vier dagen een ontvangstbevestiging van de gemeente krijgen.

Het burgerhandvest zorgt er enerzijds voor dat er binnen de gemeentelijke organisatie constante aandacht is voor aanscherping van de dienstverlening. Anderzijds geeft het burgers concreet houvast over begrippen als service en kwaliteit; burgers kunnen de gemeente hiermee aan de gestelde nomen houden.

Centraal meldpunt
Klachten over het niet nakomen van het burgerhandvest kunnen de Westervelders straks ? vanaf augustus - kwijt bij het centrale meldpunt dat de gemeente er speciaal voor gaat instellen. De gemeente zal het telefoonnummer en e-mail-adres van dit meldpunt breed bekend maken, onder andere op de gemeentelijke informatiepagina in de Westervelder en in de gemeentegids.

Ook kunnen de inwoners gebruik maken van de zogenaamde Meedenkbon op de gemeentelijke informatiepagina, om de gemeente te wijzen op het naleven van de servicenormen.