BedrijfsautoRAI

06-04-2004

Ford Transit Connect X-Press

Wat zou het resultaat zijn in het onwaarschijnlijke geval dat de praktische Ford Transit Connect-van met zijn lage dak werd gecombineerd met de motor en de remmen van de Focus RS, die met zijn prestatievermogen aan de top van het assortiment staat?

Het antwoord is de 'vantastische' Transit Connect X-Press, de snelste en meest spectaculaire versie van de uiterst veelzijdige kleine Ford-bedrijfsauto die ooit op de weg is gezien.

De X-Press is lager (maar liefst 70 mm) en sportiever (met 18-inch OZ lichtmetalen wielen) en qua uitlaatgassen lijkt hij meer op de Ford Focus RS die deelnam aan het World Rally Championship. Het valt dan ook niet te ontkennen dat dit een heel speciale Transit Connect is. Zelfs als u de integrale racewagenachtige rolkooi die in deze unieke wagen is gemonteerd, over het hoofd ziet, zult u het parelwitte verfwerk en de driekleurige X-Press-logos niet kunnen missen. Extravert? Zeker, maar niet overdreven!

Robuuste Ford-constructie
Hoofdingenieur van de X-Press, Paul Sluimer, legt uit: "De Transit Connect is om te beginnen al zon ongelofelijk sterke en dynamische auto dat we vanaf de start van het project wisten dat het haalbaar was. Sommige componenten van de aandrijving en ophanging worden gedeeld met Ford Focus, dus de transformatie was relatief eenvoudig vanuit het standpunt van de ingenieurs bekeken. Nu hebben we een unieke bedrijfsauto die prestaties levert als geen andere. We schatten dat hij binnen 7 seconden van 0 tot 100 km/u kan accelereren en een topsnelheid heeft van 210 km/u. En zoals je zou verwachten van een Ford, hij rijdt, stuurt en stopt als een sportauto.

De oppervlakkige toeschouwer zal zich, na de Transit Connect X-Press te hebben gezien en gehoord, wellicht afvragen hoe een kleine en anderszins duidelijk verstandige groep Ford-ingenieurs, werkzaam in het testcentrum van Ford of Europe in het Belgische Lommel (Lommel Proving Ground), op het idee is gekomen om zon onwaarschijnlijke machine in elkaar te zetten. Die toeschouwer zal waarschijnlijk verrast zijn om te horen dat er uiterst solide redenen zijn voor het maken van de Transit Connect X-Press!

Om te beginnen was het team van toegewijde ingenieurs dat de Transit Connect-serie heeft ontwikkeld, erop gespitst om op een overduidelijke manier te laten zien hoe sterk en veelzijdig die auto wel is. De gedachte om een uitstekend presterende 215-pk motor met turbolader en intercooling te installeren in zon auto zonder al te veel aanpassingen, zou absurd zijn als de basisconstructie niet zo robuust was.

De X-Press laat nog eens duidelijk zien dat de Transit Connect niet is gebaseerd op het aangepaste platform van een personenauto, maar helemaal nieuw is ontwikkeld met in het achterhoofd de niet aflatende hoge eisen die overal worden gesteld aan intensief gebruikte bedrijfsauto´s.

Het onderstreept ook nog eens dat het streven van Ford om autos te ontwikkelen die een uitstekende rijervaring bieden, niet beperkt blijft tot personenautos, maar zich ook uitstrekt tot bedrijfsauto´s. De Transit Connect is alom geprezen om zijn rijkwaliteit en het was daarom voor het X-press-team geen probleem om de oorspronkelijke ophanging grotendeels intact te laten.

Lange ervaring met prestaties
De Transit Connect X-Press is de nieuwste auto in een gedenkwaardige reeks spectaculaire en unieke Ford-bedrijfsauto´s die in de loop van de tijd zijn geproduceerd om het grote publiek er aan te herinneren welke rol deze geliefde werkpaarden spelen in het bedrijfsleven, in Europa en in andere delen van de wereld.

Het begon in de late jaren zestig met de oorspronkelijke Transit Supervan, met zijn in het midden geplaatste grote V8-motor, en vond in de jaren tachtig een vervolg in de met een Cosworth aangedreven en op Formule 1-auto´s geïnspireerde modellen Supervan 2 en 3. Wat korter geleden bewees de op rallys gerichte Ford Transit WRT dat de Transit nog altijd even sterk is. Dat voertuig kreeg zelfs een belangrijke ondersteunende rol toebedeeld in een Playstation 2-rallygame, samen met de Ford Focus RS WRC.

De Transit Connect X-Press is fysiek dan wel iets kleiner dan zijn alom geliefde voorgangers, maar het blijft een krachtpatser.

RS en LCV: een perfecte combinatie!
De basisingrediënten van de sportieve Focus RS en de sterke Transit Connect Light Commercial Vehicle vormen in de X-Press een perfecte combinatie.

Van de Focus RS komt de pure kracht van de 215-pk (158 kW), 2,0-liter 16-kleps Duratec RS-motor met turbolader en intercooling. Het maximale koppel van 310 Nm wordt overgebracht op de voorwielen via een zware AP-racekoppeling, een robuuste vijftraps versnellingsbak met korte schakelbeweging en een op de motorsport geïnspireerd Quaife-differentieel met beperkte slip. Ook bekend van de Focus RS zijn de
325-mm Brembo geventileerde schijfremmen voor die zijn gekoppeld aan massieve 280-mm schijven achter.

Wat betreft de ophanging is de X-Press bijna helemaal gelijk aan de Transit Connect.

Wel moet worden opgemerkt dat de voorophanging nieuw is ontworpen en verlaagd met verbeterde offset-spiraalveren en door Sachs geleverde racedempers. De onderste draagarmen zijn herzien en hebben nu een verhoogd rolcentrum en er is een 23-mm stabilisatorstang met unieke montage van de rollagers. Achter is er de verlaagde rijhoogte en er zijn verbeterde bladveren van Olgun Celik en een 22-mm stabilisatorstang met speciale rollagers.

De cabine doet onmiskenbaar denken aan de Transit Connect, maar er zijn een paar opvallende wijzigingen, zoals de kuipstoelen in Sparco-raceleer en Alcantara afwerking in zwart en wit, plus een Ford Racing-intercomsysteem voor bestuurder en bijrijder. De X-press is uitgerust met een uniek stuurwiel, een van zachte bekleding voorzien interieur en een middenconsole met de bekende RS-startknop, plus een geheel nieuwe instrumentenbehuizing met nieuwe afbeeldingen en instrumenten, zoals een turboboost-meter en schakellicht.

Het eindresultaat zal bij iedereen die in contact komt met de auto, zeer in de smaak vallen, maar hen wellicht ook een beetje verward achterlaten. Die verwarring heeft misschien iets te maken met het feit dat de Transit Connect X-Press zon perfecte combinatie van onwaarschijnlijke partners is!

Met liefde ontwikkeld
De Transit Connect X-Press werd eind 2003 door een klein team van Ford-ingenieurs ontwikkeld in het testcentrum van Ford in het Belgische Lommel. Projectmanager, Philippe Castro, gebruikte al zijn overredingskracht om belangrijke specialisten ertoe te bewegen in hun vrije tijd aan de auto te werken.

"Het was eigenlijk niet zo moeilijk," geeft Castro toe. "Toen iedereen begreep waar we mee bezig waren, boden ze allemaal aan om in hun vrije tijd te helpen bij het maken van speciale onderdelen of het werken aan de auto. Het was echt liefdadigheidswerk´ en omdat we eigenlijk allemaal autogekken zijn, zijn we erg blij met het eindproduct."

Het Lommel-team vroeg ook enkele belangrijke Ford-leveranciers om hen te helpen met speciale en zeer belangrijke onderdelen. Sachs was graag bereid een aantal racedempers te leveren, Olgun Celik leverde verbeterde achterbladveren en Bosal zorgde voor een sportuitlaatsysteem met afgestemde lage tegendruk en verhoogd volume. Zonder de steun en het enthousiasme van deze specialistische leveranciers was het eindresultaat beslist niet mogelijk geweest.